کد خبر: ۵۵۰۲۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
آیا نیکی هیلی می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شود؟

سه گمانه درباره علت استعفای مهره ایران‎ستیز کابینه ترامپ| آیا نیکی هیلی به اندازه کافی تندرو نبود؟ نقش جان بولتون و مایک پمپئو چیست؟

به احتمال زیاد نیکی هیلی به دلیل افزایش نقش بولتون و پمپئو از مقام خود کناره‌گیری کرده است. پمپئو تاکید کرده که می‌خواهد همانند سنت سیاسی گذشته امریکا وزیر امور خارجه نقش قدرتمندی داشته باشد. بولتون نیز با هیلی دچار اختلاف‌نظرهایی شده بود. هیلی می‌دید که دیگر ستاره کابینه ترامپ نیست و نمی‌تواند باشد. احتمال آن نیز وجود دارد که اختلافات میان ترامپ و نیکی هیلی بالا گرفته بوده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- همزمان با اعلام خبر پذیرش استعفای "نیکی هیلی" سفیر امریکا در سازمان ملل متحد از سوی ترامپ، رییس جمهوری آن کشور، بازار گمانه‌زنی در رسانه‌ها و مطبوعات امریکا درباره علت این استعفا داغ شده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری "سی ان ان" سه گمانه احتمالی را درباره علت اصلی استعفای نیکی هیلی مطرح کرده است: 

سه گمانه درباره علت استعفای مهره ایران‎ستیز کابینه ترامپ| آیا نیکی هیلی به اندازه کافی تندرو نبود؟ نقش بولتون و پمپئو چیست؟

1-او با فشار پمپئو و بولتون مجبور به استعفا شد 

تردیدی نیست که مشاور امنیت ملی امریکا یعنی جان بولتون و مایک پمپئو وزیر امور خارجه کابینه ترامپ افرادی تندرو در عرصه سیاست خارجی هستند و علیرغم آنکه طنین صدای هیلی در سازمان ملل متحد سرسختانه و خشن بود واقعیت آن است که او در مقایسه با بولتون و پمپئو فردی میانه‌روتر بود و در خط جناح اصلی حزب جمهوریخواه حرکت می‌کرد. علیرغم آنکه بدون هیچ تردیدی در سال نخست ریاست‌جمهوری ترامپ، هیلی ستاره جمع اطرافیان ترامپ بود با این حال، او با ترامپ چندین‌بار بر سر مسائلی به خصوص موضوع روسیه دچار اختلاف‌نظر شده بود. او در مصاحبه‌ای تلویزیونی در ماه آوریل گذشته گفته بود که آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه وضع خواهد کرد. این در حالیست که ترامپ تاکید کرد که امریکا تحریم تازه‌ای را علیه روسیه اعمال نمی‌کند. ترامپ گفت که اظهارات هیلی ناشی از سردرگمی لحظه‌ای بوده است. هیلی اما به سرعت پاسخ داد و گفت که او حواس‌اش بوده که چه گفته است. در چنین شرایطی هیلی پیش از آنکه اخراج شود خود از مقام‌اش استعفا داد. 

2-او نیاز به پول بیشتری دارد 

هیلی مدت زیاد را در مناصب دولتی بوده است. پیش از آنکه فرماندار شود (در سال 2010 میلادی) او شش سال عضو مجلس نمایندگان امریکا بود. این‌ها شغل‌های پرسود و درآمدزایی نیستند. او در سال 2015 میلادی، یک سال پیش از آن که به خدمت دولت ترامپ در آید به همراه همسرش درآمد سالانه‌ای تنها 170 هزار دلاری داشت. در سال 2014 میلادی، این درآمد تنها به 190 هزار دلار نزدیک شده بود. در سال 2013 میلادی، هیلی و همسرش مایکل، طبق گزارش‌ها 270 هزار دلار درآمد داشتند. طبق گزارش سال 2018 میلادی، هیلی بدهی‌های زیادی داشته است؛ از جمله بدهی 25 تا 65 هزار دلاری برای کارت‌های اعتباری، بدهی برای وام مسکن بیش از یک میلیون دلار و بدهی‌های مشابه. یک فرزند کوچک و فرزند دیگری که در کالج مشغول تحصیل هستند احتمالا سبب شده تا هیلی نیازمند کسب درآمد بیشتری باشد. او می‌تواند پول بیشتری را در بخش خصوصی کسب کند. 

3-او می‌خواهد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آماده شود 

شکی نیست که هیلی در برخی مواقع چشم به کسب مقام ریاست جمهوری و سکانداری کاخ سفید دوخته است. احتمال آن وجود دارد که او بخواهد در سال 2020 میلادی ترامپ را به چالش بکشد. لبخندنزدن‌های زیاد هیلی در روز سه‌شنبه نشان داد که ممکن است او بخواهد در برابر ترامپ در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 بایستد. او می‌تواند از مزایای خود استفاده کند. او یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در بین جمهوریخواهان است. برخی اما می‌گویند هیچ‌کس نمی‌تواند ترامپ را در انتخابات شکست دهد. با این حال، این به معنای پایان کار هیلی نیست. او می‌تواند بار دیگر در سال 2024 میلادی نامزد جمهوریخواهان شود. این احتمال نیز وجود دارد که او جایگزین مایک پنس معاون کنونی رییس جمهوری امریکا در دور بعدی شود. 

سه گمانه درباره علت استعفای مهره ایران‎ستیز کابینه ترامپ| آیا نیکی هیلی به اندازه کافی تندرو نبود؟ نقش بولتون و پمپئو چیست؟

جانشین هیلی چه کسی خواهد بود؟

روزنامه "نیویورک تایمز" با اشاره به نامزد احتمالی جایگزینی مقام "نیکی هیلی" می‌نویسد: "احتمال آن وجود دارد که جانشین هیلی، دینا پاول معاون سابق امنیت ملی باشد. برخی نیز می‌گویند که احتمال انتصاب ایوانکا ترامپ دختر رییس جمهوری امریکا وجود دارد. گزنیه احتمالی دیگر ریچارد گرنل سفیر امریکا در آلمان است. او زمانی به عنوان سخنگوی جان بولتون فعالیت کرده بود؛ زمانی که او سفیر امریکا در سازمان ملل در دولت بوش بود". 

"نیویورک تایمز" می‌نویسد به احتمال زیاد نیکی هیلی به دلیل افزایش نقش بولتون و پمپئو از مقام خود کناره‌گیری کرده است. پمپئو تاکید کرده که می‌خواهد همانند سنت سیاسی گذشته امریکا وزیر امور خارجه نقش قدرتمندی داشته باشد. بولتون نیز با هیلی دچار اختلاف‌نظرهایی شده بود. هیلی می‌دید که دیگر ستاره کابینه ترامپ نیست و نمی‌تواند باشد. احتمال آن نیز وجود دارد که اختلافات میان ترامپ و نیکی هیلی بالا گرفته بوده باشد. ماه گذشته در یادداشتی یکی از مقام‌های ناشناس دولت ترامپ نوشته بود که افرادی در درون کابینه ترامپ با بسیاری از تصمیمات او مخالفت می‌کنند. هیلی خود نیز گفته بود که در همه چیز با ترامپ موافق نیست. او گفته بود زمانی که اختلاف‌نظری وجود دارد او راه درست را انتخاب می‌کند. تلفنی با ترامپ تماس می‌گیرد یا شخصا به دیدار او می‌رود. او همچنین گفته بود زنانی که نسبت به رفتار ترامپ و یا سوء‌رفتار جنسی او گلایه و شکایتی دارند حق دارند آزادانه حرف‌های‌شان را بیان کنند. این در حالیست که ترامپ شخصا این اتهامات را کذب خوانده بود. کاخ سفید همچنین مخالف نظر هیلی در مورد تحریم روسیه به دلیل نقش آن کشور در سوریه بود. همچنین، هیلی در مورد برگزاری جلسه با موضوع ایران در سازمان ملل متحد گویا با بولتون دچار اختلاف‌نظر شده بود به خصوص پس از اعتراض اروپایی‌ها نسبت به خروج امریکا از برجام. از همین رو بود که عنوان و موضوع جلسه به مقابله با تسلیحات کشتار جمعی تغییر یافت". 

هدف هیلی از استعفا چه بود؟

نشریه "نیویورکر" نیز در مطلبی تحت عنوان "واقعا چرا هیلی استعفا داد"؟ با گمانه زنی در این‌باره می‌نویسد: "هیلی یک سیاستمدار است و مانند یک سیاستمدار رفتار می‌کند. او هدفی در ذهن دارد که ما نمی‌دانیم چیست". آیا نیکی هیلی می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 شود یا آنکه می‌خواهد به لیندسی گراهام سنا تبدیل شود و صاحب نفوذ بیشتر در میان سناتورها شود و یا دلایل دیگری پشت تصمیم او برای استعفا از نمایندگی امریکا در سازمان ملل متحد بوده‌اند؟ یک نکته را پیش از قضاوت باید در ذهن داشته باشید. هیلی پیش از هر چیز یک سیاستمدار است. او فرماندار پیشین کارولینای جنوبی بوده است. او مانند یک سیاستمدار رفتار می‌کند. او چیزی در سر دارد اما بعدا مشخص می‌شود که چیست. دوم آنکه احتمال آن زیاد است که جارد کوشنر و ایوانکا ترامپ در پشت‌پرده هیلی را مجبور به استعفا کرده باشند. هیلی خود گفته بود که آنان مغز متفکر در دفتر ترامپ هستند. آیا این یک پیام بود که آنان باعث کناره‌گیری او شده‌اند؟ نکته سوم آن که زمان اعلام این خبر مهم است. این خبر درست پس از پرونده کاوانا و جنجال درباره حضور او در دیوان عالی امریکا اعلام شد. هیلی به شدت محاسبه‌گر است. شاید در محاسبات سیاسی او پرونده کاوانا نیز نقش داشته است. آیا دیگر دلیلی برای حضور یک زن در تیم امنیت ملی کابینه ترامپ وجود نداشته است"؟

سه گمانه درباره علت استعفای مهره ایران‎ستیز کابینه ترامپ| آیا نیکی هیلی به اندازه کافی تندرو نبود؟ نقش بولتون و پمپئو چیست؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
اونا که جداشدن از پست براشون مهم نیست بهر دلیلی کار آیی نداشته باشند استعفا میدهند برعکس مسولین ما که یا وقتشون باید تمام بشود ! یا ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین