کد خبر: ۵۵۰۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶

فروش محبوبيت

برخي از بازيكنان استقلال و پرسپوليس در تبليغاتي كه ايده آن كپي است حاضر شده‌اند و كارهايي را مي‌كنند كه رونالدو و مسي كرده‌ بودند/مريم طوسي و نسيمه غلامي مي‌گويند ايده تبليغات براي آن‌ها مهم‌تر از مبلغ مالي حاصل از آن است
آفتاب‌‌نیوز :
مدت‌هاست كه چهره‌هاي ورزشي با گريم‌هاي عجيب در خيابان‌ها مردم را غافلگير مي‌كنند و ويديوي مربوط به اين اتفاق در شبكه‌هاي مجازي دست به دست مي‌شود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ چندي پيش بود كه كريستين‌رونالدو با تغيير چهره خود در قامت يك گدا به خيابان‌هاي مادريد رفت و با توپ حركات منحصر به فردي را انجام داد اما هيچ‌كس به او توجه نكرد. وقتي رونالدو چهره واقعي خود را آشكار كرد، همه به سمت او هجوم بردند و تصاوير جالبي را خلق كردند. حضور چهره‌هاي ورزشي در تبليغات تلويزيوني و كمپاني‌هاي مختلف مدت‌هاست در ايران نيز آغاز شده و برخي از شركت‌ها با استفاده از چهره‌هايي مثل مهدي رحمتي، كريم باقري، مهدي مهدوي‌كيا، مريم طوسي و كمال كاميابي‌نيا موفق شده‌اند تبليغات موفقي داشته باشند و توجه مخاطبان را به خود جلب كنند. كارشناسان مي‌گويند آنچه در تبليغات اهميت دارد و باعث مي‌شود آن برند در ذهن مردم باقي بماند نو و بديع بودن است. اتفاقي كه در كشورمان كمتر براي آن تلاش مي‌شود و به طور معمول كپي‌هاي ناقص از تبليغات خارجي‌ها در دستور كار قرار دارد.

فقط كلاه‌گيس و عينك!

چند روزي است كه تصاوير و ويديوهايي از چند بازيكن سرخابي با گريم‌هاي مختلف در فضاي مجازي منتشر شده كه به تبليغ يك اپراتور تلفن همراه مي‌پردازند. در اين ويديوها، علي عليپور، داريوش شجاعيان و محسن ربيع‌خواه با گريم‌هاي مختلف به خيابان‌ها مي‌روند و با توپ حركات جالبي را انجام مي‌دهند. عليرضا بيرانوند نيز با هويتي ديگر و با همان چهره در ميان مردم حضور دارد و سعي دارد آن‌ها را غافلگير كند. ايده‌اي كه به طور جزء به جزء كپي ايده خارجي‌هاست و بستر آن براي اجرا فراهم نيست. حتي تلاشي نيز براي بهتر شدن ايده انجام نشده، در ويديوي منتشر شده، داريوش شجاعيان، علي عليپور و محسن ربيع‌خواه با كلاه‌گيس، عينك و ريش نزد مردم مي‌روند و با آن‌ها گفت‌وگو مي‌كنند. در نهايت نيز يكي از هواداران مي‌گويد فلاني بازيكن مورد علاقه من است و همين موضوع باعث مي‌شود مجري، گريم خود را كنار گذاشته و چهره واقعي‌اش را براي هواداران به نمايش بگذارد. كپي ايده‌ها گويي به اتفاقي تكراري در كشورمان تبديل شده، هنوز فراموش نكرده‌ايم كه خواننده‌هاي درجه چندم ايده يك خواننده لوس آنجلسي را كپي كرده اند و با همان ايده، هواداران‌شان را غافلگير مي‌كنند. گويي خلاقيت در بين كارگردانان و ايده‌پردازان جايگاهي ندارد و آن‌ها ترجيح مي‌دهند ساده‌ترين كار يعني كپي ايده‌هاي ديگران را در اولويت قرار دهند. اما سوال مهم‌تر اينجاست كه ورزشكاران به مسائلي مانند جذاب بودن ايده‌هاي تبليغات توجهي مي‌كنند يا براي آن‌ها مسائل مالي در اولويت قرار دارد؟

ايده مهم‌تر است يا پول؟

مريم طوسي، ستاره دو و ميداني بانوان كه در تبليغ يك بيمه حضور داشته در اين باره به «قانون» گفت: «تبليغات تلويزيوني هم به ما كمك مي‌كند كه بيشتر مطرح شويم، هم اينكه براي مردمي كه طرفدار ورزشكاران هستند، جذاب‌تر است. به شخصه ترجيح مي‌دادم تبليغي را قبول كنم كه خودم قبول‌شان داشتم و از آن استفاده مي‌كردم. در واقع هرگز به سمت تبليغي نمي‌روم كه براي هوادارانم جذاب نباشد». او در ادامه درباره ايده‌هاي تبليغات در كشورمان بيان كرد: «من دوست دارم يك تبليغ ابتدا براي خودم جذاب باشد هرچند كه مسائل مالي مهم‌است اما جذاب بودن براي من در اولويت است». طوسي درباره حضور ادامه‌دار بانوان در تبليغات تلويزيوني گفت: «پس از تبليغ براي آن شركت بيمه، پيشنهادات بيشتري نيز دريافت كرده اما هنوز آن‌ها را قبول نكرده‌ام زيرا مواردي نيستند كه خودم از آن‌ها استفاده كنم». طوسي در پايان گفت: «حضور زنان در تبليغات تلويزيوني در آغاز راه قرار دارد و فكر مي‌كنم من نخستين ورزشكار دو و ميداني زنان هستم كه در تبليغات تلويزيوني حضور دارم، حقيقتش را بخواهيد دوست داشتم راهي باز شود و ساير ورزشكاران نيز بتوانند از اين راه درآمد كسب كنند. من پول خيلي خوبي از اين تبليغ نگرفتم ولي با توجه به اينكه درآمد ديگري نداريم از آن راضي هستم». نسيمه غلامي، ملي‌پوش فوتسال بانوان كه در تبليغ يك اپليكيشن آگهي رايگان حضور دارد درباره قرارداد خود گفت: «تبليغ براي ما خوب است و از آن دو برابر پول قراردادم را دريافت كرده‌ام. بنابراين طبيعي است كه از اين موضوع خوشحال باشم زيرا در باشگاه‌ها ما مبلغ اندكي را براي يك فصل دريافت مي‌كنيم». او در پاسخ به اين سوال كه مبلغ قراردادش با اپليكيشن مذكور چقدر بوده، گفت: «نمي‌توانم مبلغ دقيق آن را بگويم اما مبلغ قراردادم با باشگاه، 35 ميليون تومان است و چيزي در حدود دو برابر آن را از حضور در تبليغات گرفته‌ام». غلامي درباره ادامه راه فعلي خود گفت: «طبيعي است كه هر ورزشكاري بخواهد از اين تبليغات استفاده كند و درآمد كسب كند. من قراردادي 6 ماهه با آن اپليكيشن دارم و پيشنهادات بيشتري نيز دريافت كرده‌ام كه در حال بررسي آن‌ها هستم، اميدوارم به زودي قرارداد جديدي را منعقد كنم». غلامي در پاسخ به اين سوال كه به ايده و محتواي تبليغ توجه كرده يا مبلغ قرارداد، بيان كرد: «حقيقتش را بخواهيد هر دو موضوع براي من در اولويت قرار دارد و به هر دو فكر مي‌كنم. مطمئن باشيد اگر ايده جذاب باشد اما مبلغ آن مناسب نباشد، در تبليغات آن حضور نخواهم داشت و برعكس اگر محتواي جذابي در تبليغ نباشد و مبلغ آن بالا باشد نيز ترجيح مي‌دهم در آن آگهي بازرگاني حاضر نشوم».

اتفاق مهمي است اگر ...

راه جديدي كه در مقابل ورزشكاران قرار گرفته مي‌تواند آن‌ها را براي حضور قدرتمندتر در ميادين تشويق كند. در واقع كسب مدال و افتخارآفريني باعث بالا رفتن مبلغ قرارداد ورزشكاران مي‌شود. آنچه ورزشكاران بايد بيشتر به آن توجه كنند، اين است كه ايده‌ها و طرح‌هايي كه تبليغات را انجام مي‌دهند بايد خاص باشد؛ هرچند كه برخي از تبليغات نيز آن‌قدر كپي است كه براي حضور در آن، فقط بايد به مسائل مالي توجه شود. برخي از چهره‌ها نيز نظير محسن ربيع‌خواه به اندازه كافي محبوبيت ندارند كه باعث غافلگيري هواداران شوند. در واقع در دنيا چهره‌هايي مثل رونالدو و مسي از ايده غافلگيري هواداران استفاده مي‌كنند اما در ايران از هر ورزشكاري براي اين ايده استفاده مي‌شود. به هر ترتيب حضور تصوير ورزشكاران را روي بيلبوردهاي شهر بايد اتفاقي نيكو دانست و نمايش آن‌ها در قالب تبليغات تلويزيوني مي‌تواند رنگ و بويي تازه به رونق آگهي‌ها بدهد اما هر ايده و اجرايي، شايسته آن نيست كه ورزشكاران در آن حضور پيدا كنند. اين اتفاق در واقع به نوعي ضد تبليغ است، از چند روز گذشته نيز در فضاي مجازي، كپي ايده‌ها مورد توجه كاربران قرار گرفته و آن‌ها به بازيكناني كه در اين تبليغات حضور دارند، حمله مي‌كنند.

منبع: روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین