کد خبر: ۵۵۰۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
سخنگوی وزارت امور خارجه:

حافظ، فرزانه‌ای که تنها متعلق به ما ایرانیان نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: حافظ، راز بزرگ ما ایرانیان و آشنای ناآشنای همگان است.
آفتاب‌‌نیوز :
بهرام قاسمی در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن روز گرامی‌داشت حافظ نوشت: 

سخن از این آشنای ناآشنای همگان در این سرزمین شعر و ادب و عرفان، کاری است به غایت دشوار و سخت؛ و حافظ نه تنها در گذشته که حتی در تمامی دوران پس از او راز و رمزی از تمامی زوایای روح و جسم و آرمان‌های والای انسان در هر کوی و برزن و شهر و دیار و یار بوده است؛ او که بر دل هر خواننده و شنونده فارغ از نوع اندیشه و مذاق و حال و احوالش نشسته و در هر عصری و نسلی هم زبان آدمی از هر طینت و مزاجی بوده است.

حافظ این راز بزرگ ما ایرانیان که با هر کس و به هر دلیل و با هر انگیزه و نیت و خواسته که به نزد او می‌شتابد، از سر درد و داغ و نیاز و راز و حال و اشتیاق و طلب به گونه‌ای و به رنگی سخن می‌گوید. این حافظ کیست که همه او را می‌خواهند و او را می‌جویند و در هر لحظه از لحظات ناخوشی و خوشی از او الهام می‌جویند و با او در خلوت به راز و نیاز می‌پردازند و او بی‌هیچ منتی و هیچ تفاوتی با آنان آن سان که باید سخن ساز می‌کند و رمز و راز و سرّ او می‌گشاید.

 حافظ ما ایرانیان که پرده‌دار هر رمز و رازی است تا امروز و بی‌شک تا فرداهای دوردست و در تمامی ادوار با تمامی رندی به مبارزه با تمامی آنانی بر می‌خیزد که زهد فروشند و ریاورزی و پنهان‌خوری و ظلم و ستم و دین‌فروشی و آدم‌ستیزی و دروغ‌گویی را دست‌افشان و پای‌کوبان به سخره می‌گیرد و رسواگر همه نامردی‌ها و نامردمی‌ها می‌شود.

حافظ ما که قرآن ز بر دارد و یک معما و یک قصه پیچیده از کلام و تاریخ و سرشت آدمی و پری است، گاه تا حد بزرگ‌ترین اولیای خدا و گاه تا حدی و جایگاهی فراتر از همه شاعران و رندان عالم می‌نشیند و برخی کتابش را تا به دست می‌گیرند، بر آن بوسه می‌زنند و بدان توسل می‌جویند تا سخن و داوری او را نسبت به آنچه می‌اندیشند یا آنچه باید بنمایند، جویا شوند.

حافظ هر چه هست و نیست، یا هر که هست و نیست لسان‌الغیب و معمای شگرف تمامی ما در هر عصر و زمانه ای است که باید او را پاس داشت و باید آن را دید، خواند، شناخت و با هر سخن و کلام او تا اوج معرفت پرواز نمود.

حافظ فرزانه‌ایست که دیگر امروز تنها متعلق به ما ایرانیان نیست. حافظ تمامی مرزهای زمینی و آسمانی را درنوردیده و همه جهانیان از هر مسلک و اندیشه و قوم و تاریخ و جغرافیایی او را فهم می‌کنند و با او به مغازله و راز و نیاز بر می‌خیزند.

روز بزرگداشت حافظ شیرین سخن گرامی باد.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین