کد خبر: ۵۵۰۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
ترکیه گفته مدارکی در اختیار دارد که "قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول" را اثبات می‌کند

افزایش فشار بر سعودی‌ها| آیا پرونده جمال خاشقجی، عربستان را در زمره کشورهای شرور قرار می‌دهد؟

ناپدید شدن و مرگ بسیار محتمل جمال خاشقجی، برجسته‌ترین منتقد سعودی، این ظرفیت را دارد که تنش‌ها را در منطقه‌ای تشدید کند که در هر حال بی‌ثبات‌ترین منطقه جهان و دارای بیشترین بحران‌هاست.روزنامه "واشنگتن پست" که خاشقجی در یک سال گذشته برای ‌آن قلم می‌زد در این میان به نقل از منابع ترکیه‌ای و آمریکایی نوشته است که اسنادی شامل ویدیو و صدا موجود هستند که ثابت می‌کنند خاشقجی واقعا در روز دوم اکتبر در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسیده است. مقامات ترکیه تنها به این دلیل این اسناد را علنی نکرده‌اند چون این اسناد روشن می‌سازند که این مقامات تا چه اندازه از سرکنسولگری عربستان (و هم‌چنین بسیاری از دیگر نمایندگان دیپلماتیک) در ترکیه جاسوسی می‌کنند، کاری که توهین دیپلماتیک آشکار به شمار می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
سران عربستان در پرونده ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی بیش از پیش زیر فشار قرار دارند. ظاهرا ترکیه مدارکی در اختیار دارد که قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را اثبات می‌کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی و ترکیه‌ای گزارش داده که ترکیه اسناد صوتی و تصویری‌ای در اختیار دارد که اثبات می‌کند جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول شکنجه شده و به قتل رسیده است.

افزایش فشار بر سعودی‌ها| آیا پرونده خاشقجی، عربستان را در زمره کشورهای شرور قرار می‌دهد؟

"تاگس‌شاو"، وب‌سایت شبکه اول تلویزیون آلمان بامداد شنبه ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) با استناد به واشنگتن‌پست نوشته که ترکیه در اختیار داشتن این اسناد را به اطلاع مقامات آمریکایی رسانده اما نحوه دسترسی به این اسناد و این که آیا در اختیار مسئولان آمریکایی قرار گرفته یا خیر هنوز مشخص نیست.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دربار عربستان، که قبلا ساکن آمریکا بوده و با روزنامه واشنگتن‌پست نیز همکاری می‌کرده، نهم مهر ماه برای ثبت مدارک ازدواج خود وارد کنسولگری ریاض در استانبول شد و از آن زمان به طور رسمی ناپدید تلقی می‌شود.

در کمتر از دو هفته‌ای که از ناپدید شدن جمال خاشقجی می‌گذارد گزارش‌های متفاوتی منتشر شده که بر مبنای آنها اعضای خاندان سلطنتی عربستان، به خصوص محمد بن سلمان ولیعهد این کشور در شکنجه و قتل این روزنامه‌نگار دست داشته‌اند.

ریاض هر گونه دخالت در ناپدید شدن و قتل احتمالی خاشقجی را تکذیب کرده و وعده داده در تحقیقات مربوط به این پرونده با مقامات ترکیه همکاری کند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده که پرونده خاشقجی در کارگروه مشترکی با ماموران عربستان که برای این کار به این کشور سفر کرده‌اند بررسی شود. قرار است این کارگروه درباره تمام جزئیات ناپدید شدن و سرنوشت خاشقجی تحقیق و اطلاع‌رسانی کند.

فیلم و نوار صوتی از داخل کنسولگری؟

تاکنون مشخص نشده که ترکیه چگونه به فیلم و نوار صوتی اتفاق‌هایی که گفته می‌شود در داخل کنسولگری عربستان رخ داده دسترسی پیدا کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک منبع آگاه که هویتش فاش نشده گزارش داده که اسناد یادشده تردیدی درباره شکنجه و قتل خاشقجی در داخل کنسولگری ریاض در استانبول باقی نمی‌گذارد.

احتمال حضور دو محافظ بن سلمان در تیم ترور

برخی رسانه‌های ترکیه از اعزام یک تیم ۱۵ نفره از ریاض به استانبول برای ترور یا ربودن جمال خاشقجی گزارش داده‌اند که دو نفر از محافظان شخصی محمد بن سلمان نیز در میان آنها بوده‌اند.

مطابق این گزارش‌ها، افراد اعزامی از عربستان از طریق تصویر دوربین‌های مداربسته فرودگاه استانبول و هتل‌های محل اقامت آنها شناسایی شده‌اند. چنین گزارش‌هایی در برخی رسانه‌های آمریکا از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز نیز منتشر شده است.

انتشار این گزارش‌ها باعث شده که شماری از سناتورهای آمریکایی خواستار پیگیری جدی سرنوشت جمال خاشقجی و واکنش مناسب واشنگتن در صورت اثبات قتل او شده‌اند.

وعده ترامپ برای تماس با پادشاه عربستان

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده داده که این پرونده را پیگیری کند. او روز جمعه گفت درباره "ماجرای وحشتناک ترکیه" با پادشاه عربستان گفت‌وگو خواهد کرد.

ترامپ یک روز پیشتر گفته بود که واشنگتن پرونده ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی را با "قاطعیت" دنبال می‌کند و ماموران آمریکایی در همکاری با ترکیه و عربستان مشغول تحقیق درباره این ماجرا هستند.

رسانه‌های ترکیه، از جمله شبکه "تی‌آر‌تی" تصو.یرها و ویدئوهایی منتشر کرده‌اند که لحظه ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول را نشان می‌دهند.

شبکه "ان‌تی‌وی" نیز ویدئویی منتشر کرده که ظاهرا حرکت یک دستگاه خودرو از کنسولگری عربستان به منزل سرکنسول در استانبول و خروج یک خودرو مشکی از ساختمان کنسولگری اندکی پس از ورود خاشقجی به این محل را نشان می‌دهد.

آیا مورد خاشقجی عربستان را در زمره کشورهای شرور قرار می‌دهد؟

قطعی شدن این موضوع که جمال خاشقجی در استانبول به قتل رسیده است می‌تواند پیامدهایی گسترده‌ برای کل خاورمیانه داشته باشد. این نظری است که راینر هرمان، مفسر روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه"، در تفسیر خود بیان کرده است.

ناپدید شدن و مرگ بسیار محتمل جمال خاشقجی، برجسته‌ترین منتقد سعودی، این ظرفیت را دارد که تنش‌ها را در منطقه‌ای  تشدید کند که در هر حال بی‌ثبات‌ترین منطقه جهان و دارای بیشترین بحران‌هاست.

روزنامه "واشنگتن پست" که خاشقجی در یک سال گذشته برای ‌آن قلم می‌زد در این میان به نقل از منابع ترکیه‌ای و آمریکایی نوشته است که اسنادی شامل ویدیو و صدا موجود هستند که ثابت می‌کنند خاشقجی واقعا در روز دوم اکتبر در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسیده است. مقامات ترکیه تنها به این دلیل این اسناد را علنی نکرده‌اند چون این اسناد روشن می‌سازند که این مقامات تا چه اندازه از سرکنسولگری عربستان (و هم‌چنین بسیاری از دیگر نمایندگان دیپلماتیک) در ترکیه جاسوسی می‌کنند، کاری که توهین دیپلماتیک آشکار به شمار می‌رود.

نقشه‌ای که از مدت‌ها پیش طراحی شده بود

"واشنگتن پست" روزها قبل نوشته بود که به اطلاعاتی مخفی دست یافته که نشان می‌دهند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، قصد دارد این شخصیت منتقد را با توسل به حیله‌ به عربستان بکشاند و در آنجا او را بازداشت کند، اما خاشقجی فریب نخورده است. سپس او را به استانبول، محل زندگی نامزدش کشاندند، جایی که در کنسولگری عربستان سعودی برای همیشه ناپدید شد.

در این میان حتی دونالد ترامپ و کنگره آمریکا وارد صحنه شده‌اند. ممکن است که مورد خاشقجی در سیاست غرب در برابر عربستان تغییری ایجاد کند و این همه پیامدهایی برای کل خاورمیانه داشته باشد.

صرف ناپدید شدن خاشقجی باعث لطمه به اعتبار عربستان شده که تحت رهبری ولیعهد ۳۳ ساله‌اش در ابتدای تحول اجتماعی عمیقی قرار دارد. آزادی‌های جدید بناست که مردم را راضی نگاه دارند تا نخواهند که طالب حق اظهار نظر در مسائل سیاسی هم بشوند. انتقاد قابل تحمل نیست. تنها رهبر است که آزادی را می‌دهد و می‌گیرد. 

حالا عربستان سعودی به صلابه کشیده شده و ممکن است در زمره کشورهای شروری قرار داده شود که منتقدین را به زندان می‌اندازند و حتی در خارج از مرزهای خود به قتل می‌رسانند. این را دونالد ترامپ هم نمی‌تواند بپذیرد. اما قدرت عربستان به عنوان رهبر جهان عرب تا حد زیادی وابسته به حمایت آمریکاست. بدون پشتیبانی آمریکا عربستان قادر به ادامه سیاست خود علیه ایران نیست. در ضمن عربستان سعودی‌ اگر تضعیف شود نمی‌تواند از راه حلی که اسرائيل و کاخ سفید برای مسئله فلسطین در نظر گرفته‌اند، حمایت کند.

زلزله‌ای که دامنه آن از عربستان فراتر می‌رود

و برای همه کشورهای اروپایی بار دیگر این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید با حکومت‌های زورگو رفتار کنند. وقتی در یکی از کشورهای اروپای شرقی منتقدی به قتل می‌رسد بلافاصله خواست تحریم آن کشور مطرح می‌شود. عربستان قطعا تنها کشور عربی نیست که زندگی منتقدان در آن با خطر روبروست. به همین دلیل مورد خاشقجی زلزله‌ای را به وجود می‌آورد که  تأثیرش را ورای مرزهای این کشور سلطنتی هم می‌توان احساس کرد.

خاشقجی سال گذشته در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفته، آنچه زندگی در عربستان را غیرقابل تحمل کرده فقدان آزادی، احساس عجز و ناتوانی در بیان نظرات است. او گفته بود انتقادهایش به خاطر عشق به پادشاه و ولیعهد عربستان است.

جمال خاشقجی به الجزیره گفته است که وضعیت او استثنا نیست و بسیاری از شهروندان عربستان در زندان‌ها ناپدید شده و بسیاری دیگر به اجبار از مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی خودداری می‌کنند.

منبع: دویچه وله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین