کد خبر: ۵۵۰۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

جان بولتون: رویکردی سفت و سخت‌تر در مقابل چین اتخاذ می‌کنیم

مشاور امنیت ملی آمریکا متعهد شد هر چه بیشتر رویکرد سفت و سخت دولت واشنگتن در مقابل چین را ادامه دهد. او تاکید کرد: رفتار پکن باید در حوزه‌های سیاسی، نظامی، بین‌الملل و تجارت سازگار شود.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری رویترز، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان مصاحبه‌ای رادیویی گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا معتقد است چین مدت‌ها است که از نظم بین‌الملل سود برده و مقامات آمریکایی آنطور که باید در مقابل آن نایستاده‌اند. الان زمان آن فرا رسیده که ما در مقابل چین بایستیم.

وی افزود: رویکرد سفت و سخت ترامپ در مقابل چین،‌ کشوری که واشنگتن آن را به عنوان مهم‌ترین مسئله قرن می‌داند، باعث شده که پکن کمی گیج شود. آن‌ها تاکنون چنین رئیس جمهور مقتدری در آمریکا ندیده بودند. به نظر من رفتار پکن باید در حوزه‌های تجاری،‌ بین‌المللی، نظامی و سیاسی سازگار شود.

بولتون در ادامه گفت: شاید ما شاهد دیدار ترامپ با شی جینپینگ رئیس جمهور چین در حاشیه نشست گروه 20 که ماه آینده در آرژانتین برگزار می‌شود باشیم، البته این منوط به این مسئله است که شی بخواهد بطور سریع درباره برخی از این مسائل مذاکره کند.

این اظهارات جان بولتون در بحبوحه یکسری اختلافات بزرگ دولت واشنگتن با چین که از جنگ تجاری فراتر رفته، مطرح شد. این اختلافات شامل متهم کردن پکن به تلاش برای متزلزل کردن جایگاه ترامپ در آستانه انتخابات کنگره‌ای ماه آتی و همچنین اقدامات نظامی "بی ملاحظه" پکن در دریای چین جنوبی می‌باشد.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه گفت که ترامپ با شی در حاشیه نشست گروه 20 دیدار می‌کند، البته اگر رئیس جمهور چین "به دنبال مطرح کردن یک مسیر مثبت باشد". اما وی تاکید کرد که از سرگیری مذاکرات تجاری با پکن نیازمند این است که چین متعهد به انجام یکسری اصلاحات ساختاری در اقتصادش شود.

بولتون رفتار اخیر چین در دریای چین جنوبی جایی که ماه گذشته نزدیک بود یکی از ناوهای آمریکایی با یک کشتی چینی برخورد کند را خطرناک توصیف کرد و گفت: آمریکا قصد دارد آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی را حفظ کند.

وی افزود: این چیزی است که چین باید متوجه آن شود. دیگر متحدان از جمله انگلیس و استرالیا نیز قصد دارند آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی را حفظ کنند. ما در خصوص این مسئله اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.

بولتون تاکید کرد: فکر می‌کنم می‌توانیم شاهد استخراج‌های بیشتر منابع معدنی در دریای چین جنوبی با یا بدون همکاری چین باشیم. آن‌ها باید بدانند که به هدف خود نخواهند رسید،‌ چرا که دریای چین جنوبی یکی از استان‌های چین نیست و نخواهد بود.

وی گفت: اقدامات چین برای نقض اصول بین‌المللی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی به این کشور اجازه داده تا به قدرت نظامی و اقتصادی قابل توجهی دست یابند. اگر به چین اجازه سرقت تکنولوژی‌مان را نمی‌دادیم و اگر این کشور در جایگاهی که باید می‌بود،‌ قرار داشت توانایی‌های نظامی آن‌ها به شدت کاهش می‌یافت و بسیاری از تنش‌هایی که الان از سوی چین شاهد آن هستیم، کم می‌شد.

بولتون افزود: واشنگتن آماده است تا اقدامات بیشتری برای محدود کردن صادرات تجهیزات پیشرفته حساس به چین انجام دهد. ما این کار را انجام داده‌ایم و به انجام آن ادامه خواهیم داد و این مسئله می‌تواند بر تسلیحات اتمی، شیمیایی یا بیولوژیکی و حتی ساخت موشک بالستیک پکن تاثیر بگذارد.

بولتون در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتظار دارم که نشست دومی میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه‌های آتی برگزار شود اما باید دید که آیا تلاش‌های دیپلماتیک برای متقاعد کردن پیونگ یانگ به منظور تسلیم کردن تسلیحات اتمی‌اش موفق خواهد بود یا خیر.

وی افزود: ترامپ در مذاکره را برای کره شمالی باز گذاشته است. آن‌ها باید بطور کامل تسلیحات اتمی‌شان را کنار بگذارند و اگر این کار را انجام دهند،‌ آینده برای مردم کره شمالی کاملا متفاوت خواهد بود.

بولتون تاکید کرد: ترامپ بسیار خوش‌بین است. او به شدت تلاش می‌کند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین