کد خبر: ۵۵۰۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷

ترامپ: توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان، خودزنی است/آزادی برانسون ربطی به ناپدیدشدن خاشقجی ندارد

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد تحت هیچ شرایطی قرارداد فروش تسلیحات نظامی به عربستان را لغو نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر تأکید کرد حتی در صورت دست‌داشتن عربستان در ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، فروش تسلیحات نظامی به ریاض را متوقف نمی‌کند.

دونالد ترامپ در دیدار با اندرو برانسون، در کاخ سفید در جمع خبرنگاران مدعی شد آزادی برانسون از زندان ترکیه هیچ ارتباطی با ناپدیدشدن خاشقجی ندارد و همزمانی این دو رویداد کاملا تصادفی است.

برانسون که آمریکایی‌ها او را کشیش بی‌گناهی معرفی می‌کنند، دو سال پیش به اتهام جاسوسی و نقش‌آفرینی در کودتای نافرجام 2016 ترکیه و همچنین ارتباط با فتح‌الله گولن، طراح اصلی کودتا علیه دولت اردوغان، در ترکیه بازداشت شد.

طی چند ماه گذشته بازداشت برانسون به یکی از محورهای اصلی تنش بین واشنگتن و آنکارا تبدیل شد و جدال لفظی سنگینی بین آنها در گرفت و حتی آمریکا برخی از مقامات دولت ترکیه را به اتهام مشارکت در بازداشت برانسون تحریم کرد.

اما دادگاهی در ترکیه روز جمعه برانسون را به تحمل سه سال حبس محکوم کرد. حکم دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت برانسون می‌گذرد به معنی تصمیم دادگاه برای آزادی او بود.  برانسون روز شنبه پس از ورود به آمریکا، در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به اینکه آیا «پیامدهای شدید» دست‌داشتن عربستان در ترور جمال خاشقجی شامل لغو قرارداد فروش تسلیحات نظامی به سعودی‌های می‌شود یا خیر، بار دیگر ضمن تأکید بر عدم لغو این قرارداد، گفت: «اگر ما این قرارداد را لغو کنیم، در واقع خودمان را تنبیه می‌کنیم» و مدعی شد: « اقدامات دیگری می‌توانیم انجام دهیم، اقداماتی قدرتمند و شدید و ما این کار را خواهیم کرد».

دونالد ترامپ پیش از این مدعی شده بود اگر مشخص شود عربستان در قتل خاشقجی دست دارد با «پیامدهای شدیدی» روبرو خواهد شد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

مقامات ترکیه‌ شنبه گذشته اعلام کردند همزمان با ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول، تیمی ۱۵ نفره وارد این ساختمان شده و ساعتی بعد این تیم با هواپیمای شخصی استانبول را به مقصد ریاض ترک کرده‌ است و اکنون اعلام شده که چند مرد همزمان با ناپدید شدن خاشقجی جعبه‌هایی را از داخل ساختمان کنسولگری بیرون برده‌اند. جعبه‌هایی که گفته می‌شود احتمالا حاوی جسد قطعه‌قطعه شده خاشقجی بوده‌اند.

رسانه‌های ترکیه‌ای حتی به نقل از مقامات امنیتی این کشور اعلام کردند که فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان توسط عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. پس از این اظهارنظر مقامات دولتی ترکیه، بسیاری از نهادهای بین‌المللی و روزنامه‌نگاران جهان خواستار تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه درباره ناپدیدشدن مشکوک جمال خاشقجی شدند.

همچنین شماری از نمایندگان هر دو حزب آمریکا گفته‌اند اگر معلوم شود عربستان در ناپدیدشدن و مرگ احتمالی این روزنامه‌نگار نقش داشته است، فروش بیشتر سلاحهای آمریکایی به این کشور را متوقف خواهند کرد. اما ترامپ پیش از این گفته بود اگر آمریکا قرارداد فروش تسلیحات نظامی به ریاض را لغو کند، عربستان پولهایش را به روسیه و چین منتقل خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین