loading...
کد خبر: ۵۵۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه‌های درسی انطباق کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد گفت: همسویی برنامه های آموزشی که ۱۴ میلیون دانش آموز می گذرانند با نیازهای جامعه کم است که از نقاط ضعف ماست.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدمحمد بطحائی در افتتاحیه نهمین مجلس دانش آموزی با بیان اینکه آغاز بکار مجلس با حضور ۱۵۰نماینده از کشور نشان می‌دهند که آموزش و پرورش مهمترین ماموریت تمدن سازی کشور را برعهده دارد گفت: تمرین مهارت‌های اجتماعی و فردی از بزرگترین ماموریت‌های مجلس دانش آموزی است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: ۱۴ میلیون محصل، آینده سازان آینده کشور هستند. نمایندگان مجلس دانش آموزی از اقصی نقاط کشور و از مذاهب و آداب و رسوم مختلف گرد هم آمده‌اند و تمرین گفت و گو و تعامل می‌کنند، همان مهارتی که جامعه امروز ما به شدت به آن نیاز دارد.

بطحائی: مدرسه پادگان نیست/ تکالیف در روزهای تعطیل و جمعه‌ها، ممنوع

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه های درسی انطباق کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان ندارد گفت: برنامه‌های آموزشی که ۱۴ میلیون دانش آموز می گذرانند همسویی‌اش با نیازهای جامعه کم است که از نقاط ضعف ماست و پیامدهایی داشته است. یکی از دلایل اینکه مدارس نمی‌توانند انگیزه لازم را برای حضور دانش آموز در مدرسه ایجاد کنند همین است و چیزهایی را می‌آموزیم که ارتباط آن با مسائل اجتماعی اندک و در حدکفایت نیست.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش وظیفه دارد که این ارتباط و همبستگی بین محتوا و برنامه‌ها را با نیازهای اجتماعی دانش آموزان بیشتر کند که معنای آن ایجاد تحول است. اگر از تحول صحبت می کنیم برای آن است که شما دانش آموزان بتوانید با مهارت های کافی و جامع مسئولیت های آینده را در اختیار بگیرید.

بطحائی با بیان اینکه در سند تحول تاکید شده که شش ساحت تربیتی باید به صورت متوازن در وجود دانش آموزان رشد کند اظهار کرد: سند تحول می گوید باید علاوه بر ساحت علمی و آموزشی به سایر ساحت های تربیتی توجه کرد. یکی از اینها ساحت تربیت هنری است و باید اعتراف کنیم دچار نقص در این زمینه هستیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ساحت اقتصادی و حرفه ای نیز در مدارس کمرنگ است. دانش آموزان ما در مدرسه باید مهارت های اقتصادی و حرفه‌ای را نیز تمرین کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط نظام آموزش و پرورش با دانش آموزان پررنگ‌تر از گذشته بشود عنوان کرد: همه ما دور هم جمع شده ایم تا شرایط تحصیل مناسب را برای دانش آموزان ایجاد کنیم و مخاطب اصلی دانش آموز است. به این اصل مهم به اندازه کافی توجه نشده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در زنگ اول مهر مبنی بر به نقد کشیدن کتب درسی توسط دانش آموزان گفت: کجای این کتاب بی‌فایده و بی ثمر است و کجا ادبیات دروس نارساست؟ باید از سوی دانش آموزان بیان شوند. دانش آموزان هستند که این کتب را می گذرانند. از سازمان پژوهش خواستم فرایندی را طراحی کنند که بتوانیم از نقدهای دانش آموزی به محتوای درسی استفاده کنیم. مجلس دانش آموزی نیز در دو سال آینده همین موضوع را در دستورکار قرار دهند.

بطحائی تصریح کرد: به عنوان مثال بارها دانش آموزان گفته‌اند فلان درس سنگین است و آموزش آن در یک هفته کافی نیست و یا از تکراری بودن برخی محتواها گلایه کرده‌اند که باید همه این نقدها هدفمند باشند. اگر بتوانیم تطابق برنامه درسی را با نیازهای دانش آموزان انجام دهیم محیط های آموزشی به محیطهای شاداب تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در برخی کشورها بچه ها سخت به مدرسه می‌روند و دعا می‌کنند برف و بارانی بیاید تا مدرسه تعطیل شود. اگرحرف و سخن دانش آموز را به عنوان مخاطب اصلی بشنویم آن وقت مدرسه ما بتدریج به محیط بانشاط تبدیل می‌شوند که حضور در آن لذت بخش است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید دیدگاه‌های دانش آموزان در طراحی برنامه‌ها لحاظ شود اظهار کرد: روش های ما باید تغییر کنند. ما همانقدر که بر حقوق معلمان و جامعه فرهنگیان تاکید داریم حقوق دانش آموزان نیز باید همواره مورد توجه باشد، متاسفانه برخی مواقع شاهد تضییع حقوق دانش آموزان در مدارس هستیم و ناخواسته به آنها می‌آموزیم که حقوق دیگران را تضییع کند.

بطحائی با اشاره به ضرورت احترام و تکریم در مدارس عنوان کرد: تهدید و تنبیه و رفتارهایی که شخصیت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد نباید در مدارس وجود داشته باشد. اینها همان موانع جدی یادگیری است. یادگیری مطلوب اتفاق نمی افتد مگر با رفع این موانع. البته دانش آموز تکالیفی هم دارد که باید متقابلا ایفا شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه پادگان نیست و با قواعد خشک و غیرقابل تغییر اداره نمی‌شود و یک محیط زنده است که باید خلاقیت و نوآوری در آن شکوفا شود. شما و خانواده‌هایتان کمک کنید تا موانعی چون کنکور برطرف شوند. در دوره ابتدایی مصمم هستیم تا آزمون های مخرب را ریشه کن کنیم. تکالیف جمعه و روز تعطیل و کتب کمک آموزشی مطلقا در مدارس ما ممنوع است.

وی افزود: گزارشاتی می‌رسد و بازرسان نظارت می‌کنند و اگر تخلفاتی تکرار شود مدیر عزل می‌شود. ما نمی‌توانیم چشم خود را به روی این موارد ببندیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
0
0
با این مسکن کوچک درستش کردی ای واله به اقدام علمی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
سطح علمی کتب درسی در تمام سطوح تحصیلی بالاست واین مساله خیلی زیاد باعث دلزدگی دانش آموزان نسبت به دروس شان و مدرسه می شود . باید سطح علمی کتب کمی پایین تر باشد تا قابل فهم تر باشد برای دانش آموزان
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
آقای وزیر اول بیا زیر ساختهای مدارس رو درست کن بعد تز بده.مدارس فرسوده کلاسها 45 نفره که معلم نمیتونه نفس بکشه واسه اینکه کلاس اضافه نکنن و معلم ندارن 45 نفره کلاسها رو بستن.میز و نیمکتهای شکسته و فرسوده که به کمر دانش آموز ضربه میزنه و صدها مشکل دیگه.اوضاع معیشتی و حقوق معلم رو هم که همه میدونن با توجه به هزاران مشکل انتظار دارید بچه ها با نشاط تو مدرسه حضور داشته باشن؟ حالتون خوش نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
با سلام
جناب آقای وزیر در بعضی مدارس معلم ها میز و صندلی ها را جابه جا کرده و میچرخانند به طوری که صندلی با تخته سیاه زاویه نود درجه میسازد . و دانش آموزان گردن درد میگیرند. خواهش میکنم دستور فرمایید که در مدارس تمام میز و صندلی ها رو به تخته سیاه باشد . ممنون .
و همینطور در بعضی از مدارس معلم ها برگه های امتحانی را به یک دانش آموز میدهند تا تصحیح کند و چون تعدادشان زیاد است . آن دانش آموز بسیار خسته شده و نمی تواند تکالیفش را به اتمام برساند. ممنون.
و در بعضی مدارس اجازه نمیدهند اولیا برای پرسیدن سوال به مدرسه بیاید و فقط هفته ای یک روز آن هم چند دقیقه اجازه ورود به مدرسه را دارند. اگر میشود هفته ای سه روز باشد. ممنون.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
loading...
پربحث ترین عناوین
x