کد خبر: ۵۵۰۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰

آبا رهبری کتاب خاطرات هاشمی را ممیزی کردند؟/کدام بخش ها حذف شدند؟

آفتاب‌‌نیوز :
محسن هاشمی درباره وضعیت آثار مکتوب ایت الله هاشمی و ممیزی‌های احتمالی گفت: مرحوم هاشمی از سال ۶۰ خاطرات مکتوب دارند. برای هر روز یک صفحه نوشته‌اند. پس از سال ۶۰ تا سال ۹۵ ما الان ۳۵ دفترچه تقویم مکتوب از ایشان داریم که این‌ها موجود است و با دست خط خودشان هم است و من هم این را کاملا حفظ کرده ام، طوری که سالم بمانند مشکلی پیش نیاید و خراب نشوند و در نهایت در اختیار مردم قرار بگیرد.

وضعیت کتاب‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعد از درگذشت ایشان، نکته‌ای مهم برای بسیاری از علاقه‌مندان به آن مرحوم است.

محسن هاشمی، پسر ارشد مرحوم آیت الله هاشمی درباره وضعیت آثار مکتوب ایشان و ممیزی‌های احتمالی گفت: اگر منظور شما خاطرات ایشان است که مرحوم هاشمی از سال 60 خاطرات مکتوب دارند. برای هر روز یک صفحه نوشته‌اند. پس از سال 60 تا سال 95 ما الان 35 دفترچه تقویم مکتوب از ایشان داریم که اینها موجود است و با دست خط خودشان هم است و من هم این را کاملا حفظ کرده ام، طوری که سالم بمانند مشکلی پیش نیاید و خراب نشوند و در نهایت در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس نظر شخص ایشان، ما اصولا این ها را با 20 تا 22 سال تاخیر منتشر می کردیم. در گذشته هم همین طور منتشر می کردیم و علتش هم این است که اگر بخواهید بسرعت منتشر کنید و به حال معاصر برسانید، خود به خود یکسری مواردی است که مجبور می شوید فعلا حذف کنید و سانسورش زیاد می‌شد، ولی وقتی بیست سال فاصله می‌‌اندازید، خود به خود مقدار سانسور این مطالب بسیار کم می‌شود. همین خاطرات اخیر که به نام «مرد بحران‌ها» چاپ شد برای سال 74 بود و تقریبا یک هزارم هم سانسور و ممیزی نداشتیم و هیچ‌کس از ما نخواست، به جز این که خود من به این نتیجه برسم یک موضوعی یا رازی درباره فردی باشد که صلاح نباشد منتشر شود.

محسن هاشمی ادامه داد: در گذشته ایشان قبل از انتشار نسخه‌ای را می بردند خدمت مقام معظم رهبری و به ایشان می‌دادند و نظرات ایشان را می‌گرفتند که من هم این روند را باز ادامه می‌دهم و به ایشان دادم و ایشان حتی یک جا هم نگفتند که جایی از کتاب حذف شود. در گذشته هم معمولا وقتی داده می شد، تمام و کمال تایید می‌کردند و اصلا نظری نمی‌دادند که جایی باید حذف شود. این بار هم همین طور اتفاق افتاد. دو سال از خاطرات پدرم را بعد فوتشان با نظر رهبری چاپ کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که «خودتان در کجا بیشترین ممیزی را داشتید؟»، گفت: خیلی کم؛ فقظ ما به شوخی می‌گوییم «عفت‌هایش» را کم کرده‌ایم!

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین