کد خبر: ۵۵۰۹۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

نکاتی پیرامون آمادگی برای زلزله

​معاون آموزشی هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه هر فردی باید چگونگی برخورد در هنگام حادثه را بیاموزد، گفت: حفظ آرامش و خونسردی، لازمه رویارویی با هر حادثه‌ای است.
آفتاب‌‌نیوز :
مسلم حسینی اظهار کرد: بسیاری از نقاط کشور در معرض خطر زلزله است بنابراین در صورتی که آمادگی کافی برای مواجهه صحیح با زلزله را نداشته باشیم ممکن است از عوارض ناشی از آن آسیب ‌ های شدیدی ببینیم.

وی با بیان اینکه حفظ آرامش و خونسردی، لازمه رویارویی با هر حادثه‌ای است، افزود: رفتارهای هیجانی و احساسی در زلزله می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمی و روانشناختی شود.

معاون آموزشی هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات حفاظتی که قبل از وقوع زمین لرزه لازم است در منزل انجام گیرد، اظهار کرد: وسایلی چون آبگرمکن، یخچال، فریزر، اجاق گاز و اشیای بلند و بسیار سنگین باید با بست یا تسمه‌های مناسب به کف و دیوار منزل محکم شوند.

حسینی ادامه داد: همچنین کمد لباس، قفسه‌ها، بوفه‌ها، آینه‌ها و تابلوهای دیواری منزل باید به خوبی در جای خود محکم شوند.

وی با بیان اینکه در هر اتاق باید محل ‌های امن مشخص شوند، اظهار کرد: زیر میز محکم، کنار ستون‌ها یا دیوارهای مجاور آن‌ها محل ‌های امن یک اتاق هستند.

معاون آموزشی هلال احمر خراسان جنوبی تصریح کرد: باید در مواقع عادی و قبل از وقوع زلزله، در این محل ‌ها چگونگی پناهگیری انجام شود تا انجام این عمل در زمان وقوع زلزله نیاز به صرف وقت نداشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: در زمان وقوع زمین لرزه اگر فرد در داخل منزل است باید برای آنکه خود را در برابر اشیای پرتاب شده در فضای منزل محافظت کند باید با بازوان خود، سر و گردن خود را بپوشاند.

وی افزود: اگر فرد در معرض خطر اشیایی که سقوط می ‌کنند، است، می‌تواند بدون آنکه خطری او را تهدید کند حرکت کرده و برای محافظت بیشتر به حالت چهار دست و پا حرکت کند و در زیر یک میز یا نیمکت محکم قرار بگیرد.

معاون آموزشی هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: هرگز نباید فرد کنار شیشه پنجره، درهای خروجی و دیوارهای خارجی و هر چیزی که ممکن است سقوط کند، قرار بگیرد.

حسینی ادامه داد: اگر فرد هنگام وقوع زلزله در رختخواب است است باید در رختخواب مانده و بالشت را روی سر خود قرار دهد اما اگر رختخواب زیر اشیایی مانند لوستر قرار دارد باید فوراً جابه‌جا شده و به نزدیکترین محل امن برود.

وی با بیان اینکه در هنگام وقوع زلزله نباید در چارچوب درها قرار گرفت، افزود: چارچوب درها از افراد در مقابل اشیای پرتاب شده در فضای خانه محافظت نمی ‌کنند، علاوه بر این معلوم نیست که فرد بتواند در حالت ایستاده در چارچوب در تعادل خود را حفظ کند.

معاون آموزشی هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه افراد باید تا اتمام لرزش ‌ها در منزل بمانند، تصریح کرد: بیشترین صدمات هنگام زلزله زمانی روی می دهد که افراد هنگام ورود یا خروج در معرض خطر سقوط اشیا قرار می‌گیرند.

حسینی اظهار کرد: در هنگام وقوع زمین لرزه به هیچ عنوان نبلاید از آسانسور استفاده کرد و حتی اگر فرد در داخل آسانسور است بایدسریعا در اولین توقف از آن خارج شود.

وی بیان کرد: فرد بعد از وقوع زمین لرزه باید با رعایت اصول و احتیاط بلافاصله ساختمان و منزل را ترک کرده و برای لرزش‌های بعدی آماده باشد.

معاون آموزشی هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: این لرزش‌ها ممکن است آنقدر قوی باشند که به ساختمان‌های بدون استحکام آسیب وارد کنند، بنابراین همیشه باید افراد آماده انجام مراحل پناهگیری باشند.

حسینی اظهار کرد: در این مواقع باید از نزدیک شدن به نواحی آسیب‌دیده دوری کرد مگر آنکه پلیس، مأموران آتش‌نشانی یا سازمان‌های امدادی به کمک افراد نیاز داشته باشند.

وی یادآور شد: در این مواقع لازم است افراد از طریق رادیو یا تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی رسمی و معتبر، اخبار و اطلاعات موثق و دستورالعمل‌های مربوط به اقدامات اضطراری را کسب کنند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین