کد خبر: ۵۵۱۰۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

دبیر اجرایی گروه اقدام مالی: FATF اطمینان می‌دهد که ایران محلی امن برای سرمایه‌گذاری است

دبیر اجرایی گروه اقدام مالی با تاکید بر این که انجام خواسته‌های FATF امکان داد و ستد ایران با سایر کشورها را فراهم می کند، گفت: ایران با این کار به جهان نشان خواهد داد که چارچوب قانونی محکمی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
دیوید لوییس، دبیر اجرایی گروه اقدام مالی (FATF) در گفت‌وگو با  شبکه بی بی سی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تضمینی برای خروج ایران از فهرست سیاه این نهاد پس از اجرای خواسته های  FATF وجود دارد، گفت‌:  تضمینی وجود ندارد، اما قطعا ایران می‌تواند شرایطی را برای این کشورها فراهم کند  که با سایرین وارد داد و ستد شوند ، زیرا به جهان نشان خواهند داد که این کشورها محل های امن برای تجارت و سرمایه‌گذاری هستند.

لوییس در پاسخ به این سوال که مشکل و نگرانی اصلی ایران  همین است که انجام خواسته‌های FATF خروجشان از لیست سیاه را تضمین نمی‌کند، اظهار کرد: ما نمی توانیم کشورها را مجبور به داد و ستد با دیگر کشورها کنیم، اما می‌توانیم یک برآورد عینی از شرایط آن کشورها را ارائه کنیم که نشان دهد محل های امن برای سرمایه‌گذاری و تجارت هستند یا نه. ما استانداردهایی را در نظر می گیریم که جهانی هم هستند. معیارهای کاملا فنی که هدفشان دادن این اطلاعات است که آیا یک کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از سوءاستفاده گروه های تروریستی در نظر گرفته است یا خیر؟

وی در پاسخ به این سوال که از نظر آنها چه گروه‌هایی تروریستی هستند، بیان‌ کرد: ما درباره این که کدام گروه‌ها تروریستی هستند تصمیم گیری نمی‌کنیم. این موضوعی است که سازمان ملل درباره آن تصمیم گیری می‌کند. حرف ما این است زمانی که  سازمان ملل یک گروه را تروریستی می داند همه کشورها باید قطعنامه این سازمان در ارتباط با تامین مالی تروریسم را اجرا کنند.

دبیر اجرایی گروه اقدام مالی افزود:  ما از تمام کشورها می‌خواهیم تامین مالی تروریسم را عملی مجرمانه قلمداد کنند. درباره ایران نیز امیدواریم تامین مالی تروریسم را  غیرقانونی اعلام کند و  این که استثنائاتی که برای گروه هایی مشخص در نظر گرفته را بر دارد.

دیوید لوییس در پاسخ به سوالی درباره نام این گروه‌ها، گفت‌: این موضوعی است  بین ایران و تعداد دیگر از کشورها. ما درباره این که این که این گروهها کدام هستند با ایرانی‌ها  حرفی نخواهیم زد. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که اطمینان یابیم ایران ساختار قانونی قوی و قدرتمندی برقرار کرده که به آنها اجازه نخواهد داد و برخی گروه‌ها را مستثنی کند.

وی در پاسخ به این سوال که روش سنجش پیروی ایران از این چارچوب چیست؟ گفت‌: درباره کشورهای عضو FATF روال این است که سالانه نظارت کنیم. 37 کشور عضو مستقیم هستند. تیمی را برای سه هفته‌ به آن کشور می فرستیم تا ساز و کارهای آن کشور را بازرسی کنند. ما 9 نهاد منطقه‌ای هم داریم که عضو FATF هستند که وظیفه بررسی حوزه‌هایی زیر نظر خود را دارند. یکی از دلایل  قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه این است که این کشور هیچ گاه عضو این نهادها و ساز و کارهای بین‌المللی نبوده است.

وی ادامه‌ داد: در حال‌ حاضر با این نهادهای منطقه‌ای 204 حوزه قضایی مستقیم و غیر مستقیم زیر نظر ما هستند و یک تعداد انگشت شماری از مناطق جهان خارج از این نظارت فعالیت می‌کنند از جمله ایران که حتی یک بار هم نظام مالی اش بازرسی نشده است.

دبیر اجرایی گروه اقدام مالی  خاطر نشان کرد: ما در سال 2016 همکاری با ایران را آغاز کرده‌ایم که با تمام توان استانداردهای بین‌المللی را اجرایی کند اکنون سه بار در سال با ایران ملاقات داریم. این ملاقات‌ها در رم بوده است. آنها مدارک خود از قدم‌هایی که برای شفاف سازی مالی برداشته اند ارائه کردند و ما هم به دقت بررسی شان کردیم در صورت اطمینان از صحت ادله آنها سپس تیمی را به تهران خواهیم فرستاد.

وی تصریح کرد: ما با بانک مرکزی ایران همکاری می‌کنیم. ایران با اقدامات خود به جهان نشان می‌دهد که چارچوب قانونی محکمی برای مبارزه با پولشویی و تروریسم دارد و به بانک های دیگر کشورها اطمینان می‌دهد که می‌توانند با ایران کار کنند.

لوییس در پاسخ به این سوال که با وجود تحریم‌ها آیا خروج از فهرست سیاه FATF کمکی به تعاملات بانکی بین‌المللی ایران می‌کند؟ گفت‌: بله. کمک خواهد کرد. جدا از موضوع سایر کشورها در قبال تحریم‌های ایران همکاری این کشور با FATF مثبت خواهد بود. استانداردهای ما کمک می‌کنند که بانک های مرکزی و بانک های سایر کشورها بدانند که ایران در نحوه برخورد با ریسک سرمایه‌گذاری به پختگی رسیده است.

وی درباره این که چقدر امیدوار است در پایان بازرسی‌ها ایران از فهرست سیاه خارج شود، بیان‌ کرد: این سوال کلیدی است. ایران با قول همکاری در سطح بالا کارش را با ما آغاز کرد. برنامه عملی به همراه ضرب الاجل برای جبران کاستی‌هایش ارائه کرد. هر چند ایران نتوانست در این ضرب الاجل برنامه‌های تدوین شده را اجرایی کند.

دبیر اجرایی گروه اقدام مالی همچنین  در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: این بدان معنا نیست که پیشرفتی نداشته است چرا که   توانست اعضا FATF را قانع کند که پیشرفت‌هایی داشته‌اند و در حال‌ آماده سازی برنامه‌ها  و قوانین است. در نشست هفته‌ جاری در پاریس مشخص خواهد شد که ایران به اندازه کافی اقدامات لازم را برای همکاری با FATF انجام داده است یا نه.

وی در پایان تاکید کرد: کشورهای عضو باید تصمیم بگیرند که ایران چه اندازه برای عمل به برنامه‌هایش قدم برداشته و این که آیا ایران در مدت زمان باقی‌ مانده می‌تواند تعهداتش را کامل کند یا نه. ایران در موقعیت سختی قرار دارد اما به پیشرفت هایی دست یافته است و ما برای ادامه‌ همکاری تلاش خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین