کد خبر: ۵۵۱۱۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹

پیش‌بینی‌هایی شگفت‌انگیز استیون هاوکینگ؛ ابرانسان‌ها، هوش مصنوعی و آینده زمین

استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی در واپسین نوشته‌های خود پیش‌بینی‌هایی شگفت‌انگیزی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
تازه‌ترین کتاب از گفته‌های وی به نام «پاسخ‌هایی کوتاه به پرسش‌های بزرگ» بناست روز سه شنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) منتشر شود. اما اشارات این دانشمند بزرگ در چکیده‌ای که از این کتاب انتشار یافته همچنان جالب و خواندنی است.

چالشهای هوش مصنوعی

استوین هاوکینگ درباره اهمیت کنترل هوش مصنوعی جدا هشدار می‌دهد و می‌افزاید:‌ «هوش مصنوعی می‌تواند در آینده اراده‌ خود را گسترش بدهد، اراده‌ای که با خواست ما در تضاد باشد.»

او می‌نویسد ظهور هوش‌مصنوعی فراگیر یا بهترین رویداد برای بشر خواهد بود یا بدترین. هاوکینگ معتقد است خطر واقعی نه در جنبه بد هوش مصنوعی بلکه رقابت تسلیحاتی احتمالی است که با توسعه آن به وجود می‌آید.

آینده تاریک زمین، دستکاری ژنتیکی و ابرانسان‌ها

بنا به نظر این کیهان‌شناس برجسته تا ۱۰۰۰ سال بعد اتفاقی نظیر جنگ هسته‌ای یا فاجعه زیست‌محیطی «زمین را فلج» خواهد کرد. اما نسل هوشمند انسان خواهد توانست پیش از فاجعه زمین را ترک کند و باقی موجودات احتمالا تلف خواهند شد.

اما انسان‌هایی که از زمین خارج می‌شوند آدمهایی عادی نخواهند بود. آنها ابرانسان‌هایی هستند که از فناوری اصلاح ژن بهره برده‌اند تا بر هم‌نوعان خود پیشی بگیرند.

استیون هاوکینگ معتقد بوده است این ابرانسان‌ها با عبور از قواعد مهندسی ژنتیک حافظه، مقاومت در برابر بیماری و امید به زندگی را در خود تقویت خواهند کرد. او می‌نویسد: «دیگر وقت نیست که منتظر بمانیم تا با تکامل داروینی ما را هوشمندتر و ذاتا بهتر کند.»

وی می‌افزاید‌: «وقتی سر و کله چنین ابرانسان‌هایی پیدا شود چالش‌های سیاسی جدی با انسان‌های بهبودنیافته پیش خواهد آمد، یعنی کسانی که توان رقابت ندارند. آنها احتمالا با مرگ و میر از دور خارج شده و اهمیت خود را از دست می‌دهند. اما در عوض نسلی از انسان‌ها پدید می‌آید که خودشان خودشان را طراحی می‌کنند. شمار این انسان‌ها احتمالا زیاد شده و در سیارات دیگر ساکن می‌شوند.»

استیون هاویکینگ معتقد بوده است که دلایل زیادی برای پیدا نشدن اشکال هوشمند حیات در فضا وجود دارد. او پیش بینی عجیبی در این زمینه ندارد.

بزرگترین خطر برای زمین از نظر هاوکینگ برخورد با یک شهاب‌ سنگ عظیم است،‌ شبیه شهاب‌سنگی که سبب انقراض دایناسورها شد. او می‌نویسد: «ما در برابر چنین پدیده‌ای دفاعی نداریم».

وی البته بلافاصله به سراغ تغییرات ناگهانی آب و هوا می‌رود و اشاره می‌کند که ذوب شدن یخهای قطبی به آزاد شدن مقادیر عظیمی از دی‌اکسید کربن می‌انجامد و این دو رویداد می‌تواند «آب و هوای زمین را شبیه سیاره زهره کند با دمایی نزدیک به ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد.»

بهترین ایده‌ای که نوع بشر می‌تواند اجرا کند

استیون هاوکینگ امید بشر را در استفاده از انرژی حاصل از هم‌جوشی هسته‌ای می‌بیند و یاد آور می‌شود که این نوع انرژی پاک خواهد بود و هیچگونه تأثیر آلاینده و منفی زیست‌محیطی نیز به جا نخواهد گذاشت.

همجوشی فرآيندی است که هم‌اکنون در خورشید تولید انرژی تابشی و حرارتی می‌کند و بشر هنوز به فنآوری ایجاد آن دست نیافته است.

منبع: یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
حال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
0
0
اما من پیش بینی میکنم بشر فوقش 100 سال دیگه به حیاتش ادامه بده ... لطفا این پیشگویی رو نشر بدین تا هر که تکلیفشو همین الان بدونه!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین