کد خبر: ۵۵۱۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰

هر آنچه باید درباره انتخابات آمریکا بدانید

انتخابات میان دوره‌ای نوامبر تعیین‌کننده آینده قانونی ترامپ در مقام‌اش خواهد بود. دموکرات‌ها امیدوار هسنند تا اکثریت کرسی‌های کنگره را دوباره به دست آورند. جمهوریخواهان در حال حاضر اکثریت را در مجلسین امریکا در اختیار دارند؛ هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان. رقابت امسال بر سر 435 کرسی مجلس نمایندگان، 35 کرسی سنا و 39 کرسی ایالتی خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در تاریخ 6 نوامبر برگزار شود. انتظار می‌رود این انتخابات نوعی همه‌پرسی در مور عملکرد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از زمان به قدرت رسدین او به این سو باشد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ انتخابات میان دوره‌ای در میانه هر دوره ریاست جمهوری (دو سال پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری و دو سال پیش از رای گیری بعدی) برگزار می‌شود. در جریان این انتخابات تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنا انتخاب می‌شوند. انتخابات میان دوره‌ای به طور کلی طبق آمارسنجی مرکز تحقیقاتی و نظرسنجی پیو، همواره با میزان مشارکت پایینتری در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری همراه بوده است. اما طبق نظرسنجی امسال شاهد افزایش میزان مشارکت خواهیم بود. 

هر آنچه باید درباره انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بدانید

انتخابات میان دوره‌ای نوامبر تعیین‌کننده آینده قانونی ترامپ در مقام‌اش خواهد بود. دموکرات‌ها امیدوار هسنند تا اکثریت کرسی‌های کنگره را دوباره به دست آورند. جمهوریخواهان در حال حاضر اکثریت را در مجلسین امریکا در اختیار دارند؛ هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان. رقابت امسال بر سر 435 کرسی مجلس نمایندگان، 35 کرسی سنا و  39 کرسی ایالتی خواهد بود. 

نوع کارکرد انتخابات میان‌دوره‌ای چگونه است؟ 

هر دو سال تمام 435 کرسی مجلس نمایندگان در معرض رای گیری عمومی قرار داده می‌شوند. با این حال، در مورد سنا جایی که مقام‌ها برای دوره‌ای شش ساله انتخاب شده‌اند، یک سوم کرسی‌ها تکلیف‌شان در انتخابات میان دوره‌ای تعیین می‌شود. 

در محلس نمایندگان 218 کرسی برای اکثریت لازم است در حالی که در سنا 51 کرسی اکثریت کرسی‌های سنا را تشکیل می‌دهد. 

علاوه بر این در رقابت‌های ایالتی نیز نمایندگان مختلف در مجالس ایالتی جای می‌گیرند و ده‌ها تن از فرمانداران نیز در انتخابات‌میان دوره‌ای تکلیف‌شان مشخص می‌شود. 

چه تعداد رای می‌دهند؟ 

به گفته اداره آمار امریکا، 157.6 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. طبق ارزیابی Fair Vote، مشارکت سراسری در انتخابات میان‌دوره‌ای در حدود 40 درصد خواهد بود با این حال، موسسه پیو در نظرسنجی خود اعلام کرده که بیش از نیمی از افراد ثبت‌نام‌کننده برای رای‌دهی امسال پای صندوق‌های رای خواهند رفت. 

چرا انتخابات میان‌دوره‌ای مهم است؟ 

برای ادامه سیاست ترامپ و دستورالعمل تعیین‌شده او، انتخابات میان‌دوره‌ای نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. اگر جمهوریخواهان بتوانند اکثریت کرسی‌های‌شان را در کنگره حفظ کنند، ترامپ می‌تواند با چالش کمتری سیاست‌هایش را اجرا کند. اگر اکثریت کرسی‌های کنگره در اختیار دموکرات‌ها قرار گیرد او در اجرای وعده‌های انتخاباتی‌اش با چالش مواجه خواهد شد. 

در آن صورت دموکرات‌ها می‌توانند مانع از اجرای برنامه ترامپ برای احداث دیوار در مرز امریکا و مکزیک شوند و برای محافظت از میراث اوباما در مورد مهاجران غیرقانونی تلاش کنند و جلوی سخت‌گیری‌های ترامپ در این باره را بگیرند. 

البته دموکرات‌ها به دلیل آنکه در مورد تعیین قضات دیوان عالی به رای سنا نیاز است قادر به متوقف کردن ترامپ در تعیین نامزد قضاوت در این حوزه نیستند، چرا که احمتالا سنا در دست جمهوریخواهان باقی خواهد ماند. مهمتر از آن اگر اکثریت کنگره در دست دموکرات‌ها باشد آنان می‌تواند موضع استیضاح ترامپ را کلید بزنند؛ هر چند که در این زمینه نیز احتمالا بدون داشتن اکثریت در سنا قادر به پیشبرد هدف‌شان یعنی برکنار کردن ترامپ نخواهند بود. 

هر آنچه باید درباره انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بدانید

مسائل اصلی و مهم در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو چه خواهند بود؟ 

طبق نظرسنجی پیو، مهم‌ترین مسائل برای جمهوریخواهان و دموکرات‌ها موضوعات مهاجرت، مراقبت‌های بهداشتی و نقش امریکا در جهان خواهند بود. طبق نظرسنجی پیو حدود 75 درصد از رای‌دهندگان موضوع مراقبت‌های بهداشتی و بیمه درمانی برای‌شان بسیار مهم بوده است. موضوعاتی چون حقوق زنان، نامزدهای دیوان عالی و اقتصاد نیز به عنوان عوامل مهم در انتخابات میان‌دوره‌ای مطرح شده‌اند. نظرسنجی پیو نشان می‌دهد که مسائل نژادی محوری اساسی در این انتخابات خواهد بود چرا که 85 درصد از دموکرات‌ها از تلاش بیشتر برای برابری میان امریکایی‌های افریقایی‌تبار با سایر شهروندان حمایت کرده‌اند این در حالیست که تنها 29 درصد از جمهوریخواهان از این ایده حمایت کرده‌اند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین