کد خبر: ۵۵۱۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

کاهش ۲۰ درصدی شیوع اچ‌آی‌وی میان معتادان

رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت و درمان گفت: تعداد ۱۷۰ مرکز سیار در پاتوق‌های معتادان، خدماتی چون پخش سرنگ و... ارائه می‌دهند. درواقع برای جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌ها، خدماتی چون پخش سرنگ ارائه می‌شود. همین اقدامات موجب شده تا امروز شیوع اچ. آی. وی به کمتر از ۴۰ درصد در میان معتادان برسد، این در حالی است که در گذشته میانگین شیوع اچ. آی. وی در میان معتادان ۶۰ درصد بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 قدوسی در مراسم افتتاحیه مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی  اختلالات مصرف مواد و رفتارهای اعتیادی، اظهار کرد: فعالیت‌ها و تکالیف معاونت بهداشتی وزارتخانه در حوزه سلامت رفتاری و روان به این قرار است: براساس سند پیشگیری اولیه از اعتیاد، برای وزارت بهداشت و درمان دو تکلیف تعریف شده است که ادغام شبکه پیشگیری و درمان اعتیاد در نظام شبکه بهداشتی است. این اقدام به دلیل برگزاری طرح نظام تحول سلامت از ۱۳۹۳ در دستور اجرا قرار گرفته و در تمام مراکز جامع سلامت در کل کشور در حال اجرا است. تعداد ۱۳۰۰ کارشناس ارشد سلامت روان در سطح کشور استخدام شده‌اند و جمعیت عمومی از لحاظ اختلال مصرف مواد غرابلگری می‌کنند. 

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده، گزارش‌های خوبی در ارائه سطوح گوناگون غربالگری اولیه به دست آمده است. در این راستا بیمارانی که خروجی غربالگری ثانویه آن‌ها مثبت بوده برای درمان فرستاده خواهند شد. 

قدوسی ادامه داد: برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم برای ایجاد و راه‌اندازی مراکز آموزشی، پژوهش و درمانی اختلالات مصرف مواد از سال ۱۳۸۳ صورت گرفته است و در سال ۱۳۹۳ اجرایی شد. نکته مهم دیگر که جزو تکالیف معاونت بهداشتی است ارائه خدمات فنی به همه دستگاه‌های اجرایی کشور  در بحث پیگشیری از اعتیاد است. این امر در طی نامه‌نگاری‌هایی به اطلاع همه دستگاه‌های کشور رسیده است. در این راستا ارتباطات بسیار خوبی در قالب کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد با دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور داریم.

وی با با بیان اینکه « آموزش و پرورش به صورت ویژه در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کند» تشریح کرد: بحث عمده دیگری که در حوزه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان پیگیری می‌شود کاهش آسیب برای بیمارانی است که به دلیل تداوم مصرف، آمادگی لازم برای دریافت خدمات درمانی در زمینه ترک اعتیادد ندارند. در این راستا تعداد ۱۰۵ مرکز گذری برای ارائه خدمات به این دسته از معتادان، در سراسر کشور وجود دارد.

قدوسی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر تعداد ۱۷۰ مرکز سیار نیز در پاتوق‌های معتادان، خدماتی چون پخش سرنگ و... ارائه می‌دهند. درواقع برای جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌ها خدماتی چون پخش سرنگ ارائه می‌شود. همین اقدامات موجب شده تا امروز شیوع اچ. آی. وی به کمتر از ۴۰ درصد در میان معتادان برسد، این در حالی است که در گذشته میانگین شیوع اچ. آی. وی در میان معتادان ۶۰ درصد بوده است.

رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که کشورهای همسایه از برنامه‌های موفق ما در زمینه پیشگیری از اعتیاد و کاهش شیوع بیماری‌ها در میان معتادان الگوبرداری می‌کنند. وجود مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی اختلالات مصرف مواد و رفتارهای اعتیادی نوید خوبی است برای وزارت بهداشت تا بتوان از طریق آن، پژوهش‌های مورد نیاز در حوزه اعتیاد را انجام داد و به عنوان یک واحد نمونه کشوری از داده‌های این مراکز بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به به تعداد دی.آی.سی‌های موجود در مشهد توضیح داد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد شش دی. آی. سی برای ارائه خدمات به معتادان فعال است. از سویی دیگر موبایل ون نیز برای ارائه خدمات بیشتر فعال خواهد شد تا متخصصان این حوزه به مراکز پاتوق مواد اعزام می‌شوند و خدمات لازم را به معتادان ارائه می‌دهند. یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۳۹۷ توسعه تعداد موبایل ون‌های وزارت بهداشت به ۱۰ دستگاه است. 
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین