کد خبر: ۵۵۲۹۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
مدیر کل سابق تلویزیونی العربیه و سردبیر پیشین نشریه "الشرق الاوسط" مطرح کرد؛

بحران "جمال خاشقجی" هدیه‌ای آسمانی برای تهران بود| عربستان گوشه رینگ افتاده است

بحران خاشقجی و ورود نیروهای ترکیه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول هدیه‌ای آسمانی برای ایران است. تهران در جریان بحران خاشقجی و پس از آن سه موضوع را می‎خواهد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- "عبدالرحمن راشد" مدیر کل سابق تلویزیونی العربیه و سردبیر پیشین نشریه "الشرق الاوسط" که هر دو نزدیک به بحران خاندان سلطنتی عربستان سعودی هستند در یادداشت تازه‌ای به دستاوردهای بحران خاشقجی برای ایران پرداخته کرده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او می‌نویسد: "برخلاف ترک‌ها که موضع خصمانه‌ای را علیه ریاض اتخاذ کرده‌اند؛ تهران در را برای تمام گزینه‌ها باز گذاشته است. با این حال، عربستان سعودی گوشه رینگ افتاده به ایران کمک می‌کند به خصوص اکنون که آن کشور در آستانه دومین دور تحریم آمریکا قرار دارد. بحران خاشقجی و ورود نیروهای ترکیه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول  هدیه‌ای آسمانی برای ایران است. تهران در جریان بحران خاشقجی و  پس از آن سه موضوع را می‎خواهد: نخست آنکه امریکا از تحریم‌های خود کوتاه آید، دوم آن که ریاض حمایت از سیاست ترامپ علیه ایران را متوقف کند و باعث شود تا این سیاست و رویکرد خصمانه عیله تهران با شکست مواجه شود و سوم آن که بحران خاشقجی عربستان سعودی را تضعیف کرده و توازن قوای منطقه‌ای را به نفع تهران تغییر بدهد". 

این روزنامه‌نگار مطرح در جهان عرب در ادامه یادداشت خود اما می‌نویسد: "عربستان سعودی معتقد است که روابط‌اش با امریکا استراتژیک خواهد بود؛ بدون در نظر گرفتن اختلافات میان دو کشور. علیرغم ادعای رسانه‌ها، پادشاهی عربستان سعودی اکنون منافع مشترک قابل توجهی با آمریکا دارد. ماجرای خاشقجی صرفا طوفانی در یک فنجان است و خللی بر این رابطه وارد نخواهد کرد. ایران اما می‌داند که عربستان سعودی در گوشه رینگ قرار دارد اما در نهایت از آن گوشه خارج خواهد شد. در نتیجه، تهران می‌خواهد از این بحران به شیوه‌ای متفاوت از ترکیه استفاده کند. 

با این حال، اکنون فضایی برای مانور بدون تخریب منافع حداکثری ایجاد شده است. تهران ممکن است به چند دلیل حتی علاقمند به بهبود روابط خود با ریاض با دلایل غیرمرتبط با خاشقجی باشد. 

در سیاست، بحران‌ها اغلب باعث ایجاد فرصت‌ها می‌شوند. ایران در زمان حمله عراق به کویت از این فرصت برای نزدیک شدن به عربستان استفاده کرد اما در شرایط کنونی واقعیت آن است که پریشانی پادشاهی عربستان سعودی موقت خواهد بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
اگر عربستان تو گوشه رینگ است پس چرا ما داریم تحریم می شویم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین