کد خبر: ۵۵۳۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۲

صنعتی شدن و سبک زندگی دلیل اصلی برخی بیماری‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران صنعتی شدن و نوع زندگی را دلیل اصلی برخی بیماری‌ها دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدعباس موسوی در نخستین همایش مجمع سلامت شهرستان ساری در دانشکده پرستاری مامایی نسیبه این شهرستان، اظهار کرد: برای حل مشکل سلامت باید همه آحاد به مشکلات واقف باشند تا آنها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمار برخی از بیماری‌ها بسیار وحشتناک است، تصریح کرد: بخشی از این بیماری‌ها عوارض صنعتی شدن و نوع زندگی است و بخشی دیگر به جغرافیا و فرهنگ غذایی مربوط می شود، همچنین کاهش فعالیت‌های فیزیکی، ترویج زندگی ماشینی و بی‌تحرکی از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در گذشته بیماری غیرواگیر کمتر بود، خاطرنشان کرد: وجود مواد غذایی ارگانیک، سادگی در تغذیه و مصرف طبیعی موجب سلامت افراد می‌شد.

موسوی با اشاره به اینکه 25 تا 30 درصد مردم دارای یک اختلال روانپزشکی هستند که ممکن است منجر به افسردگی و اضطراب شود، اظهار کرد: اگر به پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر اقدام نشود در آینده نردیک اگر تمام درآمد کشور را خرج درمان این بیماری‌ها کرد باز هم موفق به کنترل آن نخواهیم شد.

 وی با تاکید بر اینکه باید تولید خودروهای غیرایمن را تعطیل کرد، افزود: متاسفانه سالانه تصادف‌های ناشی از این خودروها معلولینی تحویل جامعه می‌دهند که بار گرانی بر دوش دولت خواهد گذاشت، همچنین راه شهرسازی باید در ساختن راه‌های ایمن و صنعت، معدن و تجارت در اعطای استاندارهای لازم به تولیدات مواد غذایی حساسیت بیشتری داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: رعایت فرهنگ رانندگی و توجه اداره‌کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به ورزش همگانی می تواند تاثیر زیادی در شکل گیری جامعه‌ای سالم داشته باشد.

وضعیت نامناسب مازندران در چاقی، دیابت و فشارخون

حسین رنجبران معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه در این استان 270 کانون محلات شکل گرفته است، تصریح کرد: استان مازندران در موضوع چاقی، دیابت و فشارخون وضعیت مناسبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در موضوع بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، فشارخون، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی مشکل داریم، اظهار کرد: در این نوع بیماری‌های غیر واگیر همسطح دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی هستیم باید تلاش کنیم با کمک همه مردم و دستگاه‌ها وضعیت بیماری‌های غیر واگیر نیز کنترل شود.

فرهنگ پیشگیری از بیماری نهادینه شود

عباسعلی رضایی نیز در این جلسه اظهار کرد: برای بالابردن سطح سواد سلامت باید آموزش و پرورش از دوران ابتدایی در این زمینه وارد شود و حوزه سلامت را جدی بگیرد.

رضایی با تاکید بر ترویج ورزش همگانی، تصریح کرد: ورزش همگانی نسبت به ورزش قهرمانی در جایگاه بالاتری قرار دارد چرا که اگر جامعه سالم و تندرست نباشد ورزش قهرمانی به وجود نخواهد آمد.

به گزارش ایسنا، فرماندار ساری گفت: همه باید احساس مسئولیت کنند تا حوزه سلامت با رویکرد پیشگیری دنبال شود تا به طوری که  20 درصد اعتبارات صرف درمان و 80 درصد صرف پیشگیری شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین