کد خبر: ۵۵۳۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

آیا عُمان ناظری جدید برای سازش با رژیم صهیونیستی است؟

سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عُمان آن هم چند روز پس از سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به این کشور، سوالاتی را درباره مأموریت جدید مسقط برای سازش بین دو طرف فلسطینی و صهیونیستی مطرح می‌سازد.
آفتاب‌‌نیوز :
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه گذشته در رأس هیأتی از این رژیم به صورت محرمانه به عُمان سفر کرده و با سلطان قابوس دیدار کرد.

خبرگزاری عمان با اعلام این خبر گزارش کرد که در این دیدار راهکارهای پیشبرد روند سازش غرب آسیا و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک دو طرف که به نفع امنیت و ثبات منطقه است، بررسی شد.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که عُمان از نتانیاهو و همسرش به صورت رسمی برای سفر به این کشور دعوت کرده بود که آنها نیز دعوت او را پذیرفته و روز پنجشنبه در سفری رسمی به عُمان رفته و به سرزمین اشغالی بازگشتند.

دفتر نتانیاهو همچنین اعلام کرد که « این نخستین سفر مقامات صهیونیست به عُمان از سال ۱۹۹۶ بود و در راستای اجرای سیاست نتانیاهو برای تقویت روابط با کشورهای منطقه از طریق تشریح تجربیات اسرائیل در زمینه‌های امنیتی، تکنولوژیکی و اقتصادی صورت گرفت.»

«اوفر جندلمن» سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در حساب توئیتری خود نوشت که «دو طرف راهکارهای روند صلح و مسائل مربوط به صلح و ثبات در منطقه را بررسی کردند.»

روزنامه سعودی «الحیاة» نیز به نقل از برخی منابع فلسطینی نوشت که سلطان قابوس ازسرگیری روند صلح [سازش] بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را پیشنهاد کرده اما طرف فلسطینی اعلام کرده که در سایه وجود کابینه راست‌گرای نتانیاهو هیچ فرصتی برای تحقق سازش وجود ندارد.

این منابع گفتند: «طرف فلسطینی از هر تلاش عربی و بین‌المللی برای احیای روند صلح استقبال می‌کند اما به عقیده ما هیچ فرصتی برای تحقق صلح نیست همچنانکه دولت آمریکا به ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و حتی قبل و بعد از او نتوانستند این صلح را محقق کنند و فرانسوی‌ها، دیگر کشورهای اروپایی و عربی نیز نتوانستند این صلح را که زیر بولدوزرها و شهرک‌های صهیونیستی له شده است، محقق کنند.»

سفر نتانیاهو به عُمان نیز در حالی بود که پیش از او «اسحاق رابین» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ به عُمان سفر و پس از او نیز «شیمون پرز» به عنوان نخست‌وزیر وقت این رژیم در سال ۱۹۹۶ به این کشور سفر کرد و دو طرف توافقنامه افتتاح دفتر نمایندگی تجاری را امضا کردند اما چند هفته پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطینیان موسوم به انتفاضه الأقصی در سال ۲۰۰۰ عُمان این دفاتر را تعطیل کرد.

سفر نتانیاهو به عُمان در حالی است که هفته پیش نیز «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بنا به دعوت سلطان قابوس به عُمان سفر کرده بود که دو طرف در این دیدار پاره‌ای مسائل منطقه‌ای و تحولات فلسطین از جمله اوضاع قدس را بررسی کردند.

اخیرا عباس برای ازسرگیری مذاکرات دوجانبه با رژیم صهیونیستی بدون میانجی‌گیری آمریکا اعلام آمادگی کرد.

الحیاة همچنین نوشت که ناظران پیش‌بینی می‌کنند که تماس‌های محرمانه‌ای بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی با هدف اصلاح توافقنامه‌های امضاشده بین دو طرف به خصوص توافقنامه اقتصادی که بیش از ۲۳ سال قبل امضا شده است، برقرار شود.

جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای سفر نتانیاهو به عُمان را محکوم کرده و تأکید کردند که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند پوششی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر این رژیم علیه ملت فلسطین و خنجر از پشت زدن به این ملت است.

حماس همچنین تأکید کرد که این سفر پیامدهای خطرناکی برای ملت فلسطین و آرمان عادلانه آن خواهد داشت.

مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین تحت نظارت آمریکا از چهار سال پیش به دلیل مخالفت این رژیم با آزادی اسرای قدیمی فلسطین و عدم توقف شهرک‌‌سازی‌ها در کرانه باختری، متوقف شد.

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین