کد خبر: ۵۵۳۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

ادعاهای مسئولان آمریکایی و عربی علیه ایران

دبیر کل اتحادیه عرب و رئیس پیشین سازمان اطلاعات آمریکا و برخی مسولان عربی ایران را به دخالت در یمن و دیگر کشورهای منطقه متهم کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در افتتاحیه چهاردهمین سمینار "گفت‌وگوی منامه" که در بحرین درحال برگزاری است گفت: اوضاع هشت سال گذشته منطقه باعث تضعیف اتحادیه عرب و نظام امنیتی و سیاسی عربی شد . ما باید حکومت ملی را احیا کنیم زیرا نقش مهمی در مقابله با دخالت های خارجی ایفا می کند، ما شاهد فعالیت و دخالت‌های بی سابقه همسایگان در منطقه هستیم و می بینیم که چگونه ایران و ترکیه در منطقه دخالت می کنند و نیروهای گسترده موجود در خاک سوریه را می بینیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از روزنامه اخبار الخلیج، وی در رابطه با مساله یمن نیز با طرح ادعای حمایت ایران از انصارالله گفت: نباید یمن را اینگونه در دست حوثی ها(انصارالله) رها می کردیم و باید وارد این مساله می شدیم زیرا حضور حوثی های مورد حمایت ایران خسر بزرگی به شمار می رود.

از سوی دیگر، دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات آمریکا که در این نشست حضور داشت در رابطه با سناریوهای بعد از چهارم نوامبر و وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: توافق هسته‌ای 1+5 محقق نشد، ما گمان می کردیم که ایران دخالت هایش در برخی کشورها را متوقف می کند اما هیچ چیزی محقق نشد و دخالت های ایران طی چند سال گذشته افزایش یافت.

وی افزود: دولت آمریکا بعد از چند ماه تصمیم گرفت که تحریم هایش علیه ایران را از سربگیرد و این تحریم ها بخش های نفت، گاز، انرژی و امور مالی را شامل می شود.

این مقام پیشین آمریکا مدعی شد: مساله تحریم این بار تاثیرات بیشتری بر ایران خواهد گذاشت زیرا توقف صادرات نفت فشار کامل بر ایران خواهد آورد و شرکت ها باید یا کار با ایران را انتخاب کنند و یا کار با کشورهای جهان . ما انتظار داریم که چین و هند نیز که بزرگترین مصرف کنندگان نفت ایران هستند ، واردات نفت از ایران را کاهش دهند.

وی در ادامه با طرح ادعای حمایت ایران از شبه نظامیان در منطقه و ایجاد ناامنی و بی ثباتی این سوال را مطرح کرد که آیا ایران آمادگی گفت‌وگو با آمریکا برای حل مشکلات را دارد؟

مینا العریبی ، سردبیر روزنامه نشنال نیز که در این نشست شرکت کرده بود مدعی شد: احزاب سیاسی در عراق بسیار پیچیده هستند و هر کس که شبه نظامیانی ندارد برای حمایت از خودش شبه نظامیانی را ایجاد می کند و متاسفانه این شبه نظامیان مورد حمایت ایران هستند. ما نگران این هستیم که جنگ ایرانی- آمریکایی  در خاک یک کشور عربی و با خون عربی رخ دهد.

  همچنین عبدالعزیز بن صقر، رئیس اندیشکده خلیج گفت که منطقه در طول 8 سال از سیاست های اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا آسیب دید زیرا اوباما تصمیمات لازم را اتخاذ نکرد و از ایران دفاع کرد. ایران از این حمایت ها بهره برد و توافق هسته ای را امضا کرد تا این توافق مجوزی برای سیاست های توسعه طلبانه ایران باشد و کشورهای خلیج(فارس) از این توافق حمایت نکردند.

و افزود: زمانی که دونالد ترامپ روی کار آمده اظهارات خوبی در رابطه با ضرورت لغو توافق هسته ای و برنامه موشکی و همچنین مقابله با گروهک های تروریستی از او شنیدیم اما تا کنون هیچ سیاست واضحی از سوی آمریکا ندیدیم ، آیا ممکن است که تحریم های سیاسی و اقتصادی و یا مقابله نظامی علیه ایران داشته باشیم؟ ما در خلیج(فارس) از ایران می خواهیم که به توافقات و تعهدات پایبند باشد اما متاسفانه این امر محقق نمی شود.

بن صقر گفت: ما همیشه امیدوار بودیم که ایران رفتارهایش را تغییر دهد و دخالت ما در یمن به خاطر دخالت ایران و حمایت از یک مجموعه مسلح غیر دولتی بود که با زور روی کار آمد و تهدیدی برای امنیت ما به شمار می‌رود ، ما نمی توانیم این مساله را بپذیریم.

به گزارش ایسنا ادعای دخالت ایران در منطقه درحالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می کنند جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح ثبات و امنیت در منطقه بوده و برای ایجاد راه حل های مسالمت آمیز برای بحران های عربی مانند بحران سوریه و یمن تلاش های فراوانی کرده است.

ادعای دخالت ایران در یمن و حمایت از انصارالله درحالی مطرح می شود که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این  در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

همچنین علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل پیش از این تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند، ما از این نگران نیستیم که مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی کنند، به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم ولی موشک را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد.

مقام پیشین آمریکایی درحالی مساله مقابله با صادرات نفت  ایران را مطر ح می کند که حسن روحانی ، رئیس جمهور کشورمان پیش از این در واکنش به تهدیدات ترامپ در خصوص قطع کامل صادرات نفت ایران گفت: "یکی از آمریکایی ها گفته بود که می خواهیم نگذاریم اصلا ایران نفت صادر کند قاعدتا او معنی این حرف را خیلی نمی تواند تحلیل کند."

رییس جمهور کشورمان که ترامپ را مخاطب قرارداده بود تاکید کرد که معنی حرف وی در خصوص قطع صادرات نفت ایران یعنی این که نفت کل منطقه صادر نخواهد شد. روحانی تاکید کرد که "مگر امکان پذیر است نفت ایران صادر نشود ولی نفت منطقه صادر شود؟ معنی این حرف را اگر بفهمد روشن است که چه می گوید اما قاعدتا نمی فهمد و می گوید من نمی گذارم ایران یک قطره نفت صادر کند. اگر شما توانستید این کار را بکنید و نتیجه اش را ببینید که چی هست."

رییس جمهوری با توسل به همین استدلال، تهدید مقامات آمریکایی درخصوص این که می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند "گزافه گویی" خوانده و خاطرنشان کرده که آنها هیچ وقت قادر نیستند این تهدید را عملی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین