تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

این سیارک عجیب آبی رنگ را ببینید

اخترشناسان عکسی از یک سیارک عجیب منتشر کرده‌اند که آبی رنگ است و هنوز نمی‌توان گفت که بیشتر سیارک است یا دنباله‌دار!
به نقل از یواس‌ای تودی، پدیده ماه آبی را فراموش کنید، اخترشناسان دانشگاه آریزونای آمریکا اکنون چشم ما را به جمال سیارک‌های آبی رنگ روشن کرده‌اند.

اخترشناسان اعلام کردند که اواخر سال گذشته، به یک نمای نزدیک از سیارک فایتون(Phaethon) دست یافته‌اند که رنگ آبی آن توجه آنها را جلب کرده است.

فایتون یک سیارک عجیب آبی رنگ است که بعضی اوقات مانند یک دنباله‌دار رفتار می‌کند.

تا زمانی که این سیارک به سمت ما نیاید، همینطور جالب به نظر می‌رسد. اما وارد شدن فایتون به جو زمین می‌تواند مهلک باشد.

ماه آبی(Blue moon)‌ به چند پدیده مرتبط با کره ماه از جمله ماه آبی نجومی و جوی گفته می‌شود.

البته نام پدیده ماه آبی ارتباطی به رنگ ماه ندارد، در حالی که سیارک فایتون فقط نام آبی را یدک نمی‌کشد و واقعا آبی رنگ است.

طبق نظر "تدی کارتا" دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آریزونا، سیارک‌های آبی درصد بسیار کمی از سیارک‌های شناخته شده را تشکیل می‌دهند. وی گفت که بیشتر سیارک‌ها بسته به نوع مواد روی سطح آنها به رنگ خاکستری و قرمز هستند.

فایتون علاوه بر رنگ عجیب و غریب، غیرعادی هم است، چرا که ویژگی‌های سیارک و دنباله دار را با هم دارد.

ستاره شناسان فایتون را اولین بار در سال 1983 کشف کردند و ابتدا تصور کردند که احتمالا یک دنباله دار مرده و سوخته است. اما دنباله‌دارها به طور معمول قرمز رنگ هستند، نه آبی! بنابراین، اگرچه مدار بسیار غیر عادی فایتون می‌گوید که یک دنباله‌دار مرده است، اما گفتن اینکه در نهایت فایتون بیشتر شبیه یک سیارک است یا یک دنباله‌دار مرده، دشوار است.

فایتون در 16 دسامبر 2017 به نزدیک‌ترین فاصله با زمین از سال 1974 رسید و از فاصله 6.4 میلیون مایلی آن عبور کرد. این عبور به ستاره شناسان در سراسر جهان فرصت داد تا بیشتر در مورد ماهیت فایتون و جایی که از آن آمده است، تحقیق کنند.

همچنین تصور می‌شود که فایتون منشا بارش شهابی جوزائی است، که هر ساله اوایل تا اواسط ماه دسامبر از زمین مشاهده می‌شود.

پیش از کشف فایتون، تصور می‌شد که تنها دنباله‌دارها منشا بارش‌های شهابی هستند و نه سیارک‌ها.

ناسا اذعان کرد که طبقه بندی فایتون سخت است و گفته است: ممکن است که فایتون یک دنباله‌دار مرده یا نوع جدیدی از جرم باشد که توسط ستاره شناسان به نام "دنباله‌دار سنگی" مورد بحث قرار گرفته است.

ناسا می‌گوید که مدار فایتون یک مدار بیضوی به دور خورشید است که این فرضیه را محتمل می‌کند. با این حال، دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه فایتون را تعریف کنند.

وقتی فایتون از کنار خورشید عبور می‌کند، یک دم شهابی ایجاد نمی‌کند و از طیف آن به نظر می‌رسد که یک سیارک سنگی است.

دانشمندان همچنین فکر می‌کردند فایتون از یک سیارک دیگر موسوم به "پالوس"(Pallus) جدا شده است، اما بازتابش آن چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

رنگ آبی فایتون نیز به این معنی است که به صورت ناگهانی توسط خورشید پخته شده است.

یافته‌های این تحقیق جدید برای دانشمندان آژانس اکتشاف هوا و فضای ژاپن که در حال برنامه‌ریزی یک ماموریت به فایتون در سال 2022 هستند، مفید خواهد بود.

ایسنا