کد خبر: ۵۵۳۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
خشونت‌ها مانع ارسال کمک‌های غذایی است

گرسنگی شدید در سودان جنوبی

خشونت‌ها در سودان جنوبی مانع ارسال کمک‌های غذایی سازمان ملل متحد به برخی نقاط این کشور شده است، مناطقی که ساکنانش از گرسنگی شدید رنج می برند.
آفتاب‌‌نیوز :
برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد می گوید شواهد نشان می دهد توافق صلحی که ماه گذشته امضاء شد، مورد رعایت طرفین درگیری در سودان جنوبی قرار نگرفته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ توافق ماه گذشته میان نیروهای وفادار به سالوا کی‌ير، رئیس جمهوری سودان جنوبی و گروه شورشی به رهبری ریک ماشار و با این هدف به امضا رسید که به درگیری‌هایی که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است پایان داده شود.

گرسنگی شدید در سودان جنوبی

بر اساس مطالعه مدرسه بهداشت و پزشکی گرمسیر لندن، پنج سال درگیری در سودان جنوبی تا به امروز به کشته شدن حدود ۴۰۰ هزار نفر منجر شده است.

تحلیلگران و گروههای کمک رسان می گویند که مشخص نیست که توافق صورت گرفته بین طرفین درگیری به چه شکلی مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

گرسنگی شدید در سودان جنوبی

برنامه جهانی غذا گفته است که درگیری ها در اقلیم بحر الغزل در شمال غربی کشور و نواحی گرمسیر مرکزی همچنان ادامه دارد و در این مناطق دهها هزار نفر نیاز به کمک‌های غذایی دارند.

سازمان ملل هشدار داده است که در جنوب غربی شهر وآئو Wau در بحرالغزل مردم با گرسنگی شدید مواجه هستند.

عدنان خان مدیر گروه برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در سودان جنوبی می گوید: «ماه سپتامبر، پس از چهار ماه که هیچ دسترسی به این مناطق نداشتیم، توزیع غذا بطور محدود صورت گرفت اما ناامنی در این مناطق مانع دسترسی ما می شود.»

هنگامی که برنامه جهانی غذا در ماه سپتامبر و بعد از چهار ماه به این مناطق دسترسی پیدا کرد با این واقعیت مواجه شد که میزان سوءتغذیه به بالای ۲۵ درصد رسیده است در حالی که پیش از آن در اوایل سال جاری میلادی این میزان حدود ۴ درصد بود.

در شهر وآئو دیده‌بان حقوق بشر سربازان دولتی را متهم کرده است که به غیرنظامیان و خانه‌هایشان حمله کرده‌اند. دیده بان حقوق بشر گفته است: «دهها هزار نفر مجبور شده اند به جنگل های اطراف فرار کنند یا به اردوگاههای حمایتی سازمان ملل مراجعه کنند.»

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ استقلال پیدا کرد اما به سرعت و از سال ۲۰۱۳ درگیر جنگ داخلی-قومی شد.

قرار است روز چهارشنبه، ریک ماشار رهبر شورشیان سودان جنوبی از خارطوم، پایتخت سودان به شهر جوبا، پایتخت سودان جنوبی سفر کند تا «جشن صلح» با حضور سالوا کی‌یر رئیس جمهوری سودان جنوبی و روسای جمهوری سودان، اوگاندا و کنیا برگزار شود.

هنوز مشخص نیست که آیا با درگیری‌های اخیر میان دو طرف، این ملاقات صورت خواهد گرفت یا خیر. سخنگوی گروه شورشیان روز جمعه گفت: «ما هنوز منتظر آزادی زندانیان سیاسی و جنگی هستیم.»

ریک ماشار بعد از توافق صلح سال ۲۰۱۵ و در سال ۲۰۱۶ بعنوان معاون رئیس جمهوری سودان جنوبی منصوب شد که این توافق نیز چندان به طول نیانجامید.

پس از آنکه سالوا کای‌یر، رئیس جمهوری سودان جنوبی که ازقبیله دینکاست، معاون خود ریک ماشار را که از قوم فنوئر است، اخراج کرد در این کشور نوپا دوران جدیدی از خشونت آغاز شد. از آن زمان سودان جنوبی درگیر جنگ قومی است. تجاوز به عنف در این درگیری‌ها امری عادی است و به صورت سلاح جنگی به کار گرفته می شود.

با گذشت ۵ سال از جنگ داخلی سودان جنوبی با قحطی و بحران انسانی روبروست.

گرسنگی شدید در سودان جنوبی

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین