کد خبر: ۵۵۳۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹

وزای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند

وزرای خارجه ایران، ایران، آذربایجان و ترکیه، پس از ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ترکیه، ایران و آذربایجان در کنفرانس خبری مشترکی شرکت کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از آناتولی فارسی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی اظهاراتی در نشست مطبوعاتی مشترک پس از ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، ایران و آذربایجان در کاخ دلمه‌باغچه استانبول گفت: آذربایجان و ایران منبع تامین انرژی کشور ما هستند. در این باره به همکاری‌ها ادامه خواهیم داد. امروز همچنین طرح اقدامات مشترک را مورد ارزیابی قرار دادیم. 

چاووش‌اوغلو با قدردانی از شرکت وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان در مراسم افتتاحیه فرودگاه جدید استانبول گفت: طی این نشست همچنین راهکارهای توسعه و گسترش روابط دو جانبه را بررسی کردیم. در منطقه ما فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی وجود دارد. برای حل مشکلات منطقه‌ای سه کشور همکاری خواهند کرد. این اقدامات در زمینه گسترش رفاه و توسعه اقتصادی منطقه و سایر کشورها نیز مفید خواهد بود.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به حجم روابط تجاری ترکیه با این دو کشور اظهار داشت: هدف ما این است با تلاش‌های مشترک سطح مبادلات تجاری را افزایش دهیم. در این زمینه موضوعات مربوط به انرژی، حمل و نقل، تجارت و خطوط ریلی را مورد بررسی قرار دادیم.

وی همچنین با اشاره به بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها و این که چه تدابیر و حمایت‌هایی را می توانیم در قبال آن داشته باشیم، گفت‌وگو کردیم. بار دیگر لزوم احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم.

چاووش‌اوغلو همچنین اعلام کرد که نشست بعدی در ایران برگزار خواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز ضمن تبریک روز ملی تاسیس جمهوری ترکیه و افتتاح فرودگاه استانبول گفت: این فرودگاه نقش مهمی در نزدیک کردن ملل جهان خواهد داشت. 

وی با اشاره به بیانیه‌ای که توسط کارشناسان سه کشور تنظیم شده است، افزود: این تلاش‌ها روابط و اشتراکات تاریخی و فرهنگی مشترک که در آینده نیز ادامه خواهد داشت را نشان می هد.

ظریف اظهار داشت: کشورهای ما مواضع مشترکی در قبال چالش‌های منطقه‌ای مانند مشکلات مردم سوریه، فلسطین و یمن دارند. همچنین ما معتقدیم که مسئله قره‌باغ هم باید بر اساس مقررات و قوانین بین المللی حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین ادامه داد: حمایت همکارانم از برجام و تاکید بر ضرورت ادامه همکاری در همین چارچوب بسیار حائز اهمیت است. ما سه کشور همکاری‌های بسیار خوبی در بخش‌های انرژی، ترانزیت، علوم، فناوری و فرهنگی داریم که این همکاری‌های می تواند در عرصه دانش بنیان به حرکت جدی تبدیل شود.

وی با تاکید بر اهمیت همکاری‌های بخش خصوصی گفت: برای ایجاد یک میزکار سه جانبه بخش خصوصی به توافق رسیدیم. 

به گفته ظریف، بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های پولی، بانکی و ارزهای ملی برای مصون ماندن از مداخلات خارجی نیز بخش مهم گفت‌وگوها را تشکیل داده‌اند.

ائلمار ممدیاروف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز گفت: تمامیت ارضی آذربایجان و مسئله مداخلات ارمنستان را مورد ارزیابی قرار دادیم. در این نشست با توجه به روابط تاریخی و تجاری سه کشور راهکارهای تقویت همکاری را هم مورد بررسی قرار دادیم.

پیش‌تر پنجمین نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه سه کشور در باکو برگزار شده بود.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین