کد خبر: ۵۵۴۰۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

افشاگری‌ گاردین درباره بودجه عظیم یک رسانه فارسی‎زبان؛ "ایران اینترنشنال" وابسته به کیست؟

کانال ماهواره‌ای "ایران اینترنشنال" وابسته به عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه بریتانیایی "گاردین" در گزارشی افشاگرانه از پشت‌پرده حامیان مالی تلویزیون ایران‌اینترنشنال پرده برداشته است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه می‌نویسد: "سرمایه‌گذار اصلی "ایران اینترنشنال" وابسته به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است. سرمایه‌گذاری اصلی به صورت مخفیانه و از طریق یک تاجر سعودی و شرکتی صورت گرفته که ارتباطات نزدیک با محمد به سلمان دارد. منبعی آگاه این موضوع را به "گاردین" اطلاع داده و این‌روزنامه می‌تواند آن را فاش کند. این افشاگری احتمالا موجب ایجاد نگرانی درمورد استقلال رسانه‌های بین‌المللی می‌شود". 

افشاگری گاردین درباره ایران‌اینترنشنال و بن‌سلمان

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش نیز، پس از قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گفته شد که بنیاد وابسته به "تونی بلر" نخست‌وزیر سابق بریتانیا و چندین رسانه بریتانیایی از عربستان سعودی پول گرفته‌اند تا چهره محمد بن سلمان را به عنوان یک اصلاح‌طلب نشان دهند. 

"گاردین" در ادامه می‌افزاید: "گفته می‌شود محمد بن سلمان که احتمالا دستور قتل خاشقجی را داده است، پشت سر تلویزیون "ایران اینترنشنال" است. تلویزیون "ایران اینترنشنال" به طور ناگهانی در لندن ظهور کرد و گفته می‌شد بیش از صد نفر از کارکنان آن شبکه، حقوقی دو برابر آنچه در دیگر رسانه‌ها پرداخت می‌شود، دریافت می‌کنند. با این حال، تخمین دقیق درباره منابع مالی آن شبکه کار دشواری است. اکنون لندن به مقر تلویزیون‌های فارسی‌زبان تبدیل شده است از "من و تو" تا "بی بی سی فارسی" و "ایران اینترنشنال". 

"گاردین" در ادامه می‌نویسد این منبع ادعا کرده که "سعود القحطانی" که گفته می‌شود در ارتباط با مرگ خاشقجی بوده پشت سر حامیان تلویزیون ایران اینترنشنال بوده است. 

این منبع افزوده است:"محمد بن سلمان با پول خود می‌خواهد با استفاده از رسانه‌ها جهان را تغییر دهد. این پول از دربار سعودی می‌آید. "ایران اینترنشنال" بخشی از برنامه عربستان سعودی برای رویکرد تهاجمی‌تر علیه ایران است؛ رویکردی که همراستا با خواسته ترامپ است". 

یکی از افرادی که در درون آن شبکه خبری بوده می‌گوید: "به من گفته شد که حتی یک ریال از عربستان سعودی پول نمی‌گیرند. اگر می‌دانستم که از ریاض پول می‌گیرند به آنجا نمی‌رفتم. این شبکه می‌خواهد به اختلافات قومی در ایران دامن بزند. در اوایل تابستان نیز نشست مجاهدین خلق (منافقین) را به طور زنده پخش کرد؛ سازمانی که با عربستان سعودی ارتباط دارد و خواستار تغییر نظام سیاسی در ایران است. بولتون از مشاوران ترامپ نیز هوادار آن سازمان است". 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که گفته می‌شود "عبدالرحمن راشد" روزنامه‌نگار معروف نزدیک به عربستان سعودی و رییس سابق العربیه نیز در تاسیس ایران اینترنشنال و کسب حمایت مالی از آن نقش داشته است. براساس گزارش یک منبع آگاه، عربستان سعودی مبلغ 250 میلیون دلار را برای راه اندازی ایران اینترنشنال در نظر گرفته است. این شبکه خبری با بودجه‌ای عظیم نیازی به آگهی بازرگانی ندارد. این پول یکجا پرداخت نشده بلکه دوره‌ای داده می‌شود و در سال نخست 50 میلیون دلار آن پرداخت شده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
1
1
ولی خودمانیم شبکه خوبی است و........................
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین