کد خبر: ۵۵۴۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

در جلسه اعضای بنیاد شیون فومنی با استاندار گیلان چه گذشت؟

جمعی از اعضای هیات امنای بنیاد فرهنگی و هنری شیون فومنی با استاندار گیلان دیدار داشتند. -
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ اعضای بنیاد شیون فومنی با دکتر مصطفی سالاری دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که با هدف معرفی بنیان شیون فومنی،اهداف و فعالیت های این بنیاد برگزار شد،دکتر مصطفی سالاری با اشاره به غنا و تاثیر فرهنگ بومی محلی در حفظ اصالت سرزمینی اظهار داشت: مفاخر و بزرگان هر دیار سند هویتی آن سرزمین محسوب می شوند.

در جلسه اعضای بنیاد شیون فومنی با استاندار گیلان چه گذشت؟

وی توجه به ادبیات بومی محلی را امری مهم در بالندگی فرهنگی نسل جوان خواند و افزود: توجه بر امور مشارکتی در برنامه های پیش روی بنیاد شیون فومنی نقش موثری در حوزه هنر خواهد داشت.

استاندار گیلان تجلیل از بزرگان فرهنگ و ادب و مفاخر علمی کشور از سوی بنیاد شیون فومنی را اقدامی ارزنده برای کشور دانست و گفت: در اجرای این فعالیت های ارزنده باید به پژوهش و تحقیق نیز توجه نمود.

وی افزود: ذخایر طبیعی هرچند متعدد غنای جامعه را نشان نمی دهد بلکه ثروت اصلی مفاخر و بزرگان هر دیار هستند؛لذا بهره گیری از شیوه های مختلف فرهنگی برای معرفی این افراد امری ضروری به شمار می آید.

نماینده عالی دولت در گیلان بقای جامعه را در نیازمند اجرای اقداماتی همراه با پیوست فرهنگی اعلام کرد و گفت: توجه به گنجینه های اجتماعی و فرهنگی باید در تمام ایام سال جلوه گر شود.

استاندار گیلان با تقدیر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر،بر لزوم شناسایی و معرفی دیگر افراد تاثیرگذار فرهنگی تاکید کرد و گفت: تشکل های مردم نهاد می توانند در این بخش تاثیر خوبی داشته باشند.


در جلسه اعضای بنیاد شیون فومنی با استاندار گیلان چه گذشت؟

حامد فومنی پسر شیون فومنی نیز در ادامه به نقش اشعار پدر در بیان فرهنگ و تمدن اصیل گیلان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه شیون فومنی از مفاخر فرهنگی محبوب شمال کشور است که به گواهی آثارش به عنوان شاعر موفق دوزبانه‌ معاصر در شعر گیلکی به عنوان شاعر مردمی در ادبیات کشور خوش درخشیده،تصریح کرد: شعر و آثار ادبی شیون در شمال کشور زبانزد خاص و عام است.

پسر شیون فومنی خاطرنشان کرد: بنیاد مذکور تنها برای بزرگداشت شخصیت شیون تاسیس نشده بلکه پاسداشت و صیانت از نام و معرفی آثار و توانمندی های دیگر بزرگان کشور را به عنوان هدف دنبال می کند.

وی با اشاره به اینکه بزرگ داشت شیون فومنی بزرگداشت فرهنگ گیلان است،خواستار نامگذاری سوم دی ماه سالروز ولادت شیون به نام روز زبان گیلکی در تقویم فرهنگی کشور شد .

رییس بنیاد شیون فومنی همچنین خواستار حمایت برای تبدیل خانه شیون به موزه دائمی شد و افزود: اقداماتی برای تحقق این هدف به اجرا رسیده است.

حامد فومنی(رییس بنیاد شیون فومنی) به چگونگی شکل گیری بنیاد شیون فومنی پرداخت و بنیاد شیون را نه فقط برای حفظ و نشر آثار شیون بلکه به عنوان بنیادی برای صیانت از مفاخر فرهنگی و هنری کشور نام برد و در مورد موضوع خرید خانه شیون فومنی در رشت که به تازگی با دستور دکتر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به رییس سازمان مدیریت و برنامه استان گیلان خواستار بررسی کارشناسی برای خرید خانه شیون شده است اشاره نمود که اهمیت این رویداد فرهنگی را در ایجاد و راه اندازی "موزه شیون فومنی" بر شمرد.

اعضای هیات امنای شرکت کننده در جلسه از شخصیت های برجسته ی فرهنگ و هنر و پژوهش برجسته ی گیلانی و کشور می باشند عبارتند از : 

احمد اداره چی گیلانی(گیلان شناس و پژوهشگر)، علی جهاندار(خواننده و ردیف دان برجسته ی موسیقی سنتی ایرانی)، انوش نصر(پیشکسوت تئاتر و سینما)، محمود نیکویه( گیلان شناس و پژوهشگر)، هوشنگ عباسی(شاعر گیلکی سرا و پژوهشگر فرهنگ گیلان)، دکتر سید هاشم موسوی(رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان)، محمد حسین مهدی پور(پیشکسوت میراث فرهنگی)، حامد فومنی(رییس بنیاد شیون فومنی).


( بنیاد شیون فومنی از مراکز معتبر فرهنگی و هنری نوپای کشور است که در قالب موسسه فرهنگی هنری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثبت شرکت ها فعالیت دارد)

 انوش نصر(پیشکسوت تئاتر و سینما و عضو هیات امنای بنیاد شیون) از استاندار گیلان درخواست نمود به موضوع ساخت فیلم مستند شیون فومنی که حدود دو سال است به دلیل مشکلات مالی صورت نگرفته است ضرورت مساعدت ویژه برای این رویداد مهم هنری لازم دانست.
انوش نصر(پیشکسوت تئاتر و سینما و عضو هیات امنای بنیاد شیون) از استاندار گیلان درخواست نمود به موضوع ساخت فیلم مستند شیون فومنی که حدود دو سال است به دلیل مشکلات مالی صورت نگرفته است ضرورت مساعدت ویژه برای این رویداد مهم هنری لازم دانست.
علی جهاندار(خواننده و ردیف دان برجسته ی موسیقی سنتی ایرانی و عضو هیات امنای بنیاد شیون فومنی)
علی جهاندار(خواننده و ردیف دان برجسته ی موسیقی سنتی ایرانی و عضو هیات امنای بنیاد شیون فومنی)
دکتر سید هاشم موسوی(رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و عضو هیات امنای بنیاد شیون) از استاندار گیلان درخواست نمود با توجه به شخصیت برجسته و ممتاز شیون فومنی در شعر گیلکی که به عنوان از مفاخر فرهنگی  نامدار و از شاعران محبوب و مردمی شمال کشور خدمات مانا و تاثیرگذاری در ادبیات گیلان داشته اند سوم دی ماه -زادروز شاعر- در تقویم رسمی کشور به
دکتر سید هاشم موسوی(رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان و عضو هیات امنای بنیاد شیون) از استاندار گیلان درخواست نمود با توجه به شخصیت برجسته و ممتاز شیون فومنی در شعر گیلکی که به عنوان از مفاخر فرهنگی نامدار و از شاعران محبوب و مردمی شمال کشور خدمات مانا و تاثیرگذاری در ادبیات گیلان داشته اند سوم دی ماه -زادروز شاعر- در تقویم رسمی کشور به "روز شعر گیلکی" نامگذاری و ثبت و ضبط شود.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین