کد خبر: ۵۵۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۶

تحریم ایران و افزایش قیمت نفت

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری رویترز قیمت نفت در سال 2005 بارها تحت تاثیر مساله هسته‌ای ایران شاهد افزایش قمیت بوده است. اوایل سال جاری میلادی نیز قیمت نفت به خاطر ترس از قطع صادرات نفت ایران یا اختلال در روند انتقال نفت از خلیج]فارس[ افزایش یافت. 

ایران چهارمین تولید کننده نفت دنیا است و حتی برخی از کشورهایی که به قطعنامه تحریم علیه ایران رای مثبت داده‌اند به میزان زیادی به نفت این کشور وابسته هستند. چین از جمله این کشورها است که ایران در میان منابع تامین کننده نفت این کشور مقام سوم را داراست و همین مساله چینی‌ها را نسبت به گسترده شدن تحریم‌های اعمالی علیه ایران نگران کرده است. 

بنا به این گزارش فرا رسیدن زمستان نیز از عوامل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. البته برخی از کارشناسان معتقدند این مساله فقط در شرایط بسیار سخت می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر بگذارد. این در حالی است که برخلاف انتظار دمای هوا در آمریکای شمالی افزایش یافته است. 

اوپک نیز در نشست 14 دسامبر خود با کاهش مجدد 500 هزار بشکه از تولید نفت این سازمان از ابتدای فوریه 2007 میلادی موافقت کرد. 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ قمیت نفت هم اکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/7 درصد رشد داشته است. تیم ایوانز کارشناس ارشد انرژی موسسه سیتی گروپ نیز در همین زمینه گفت: با توجه به آغاز زمستان و کاهش تولید اوپک، قیمت نفت طی هفته‌های آینده بین 60 تا 70 دلار در نوسان خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین