کد خبر: ۵۵۴۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸

کوبیده گوزن، آبگوشت آهو!

چلوکوبیده گوزن با دورچین ۴۰‌هزار تومان، چلوبرگ گوزن با دورچین ۸۰‌هزار تومان، چلوکوبیده آهو ۷۵‌هزار تومان و چلوبرگ آهو با دورچین ۱۰۰‌هزار تومان!
آفتاب‌‌نیوز :
 چند روزی است که منوی غذا در یکی از رستوران‌های شهر یزد حواشی بسیاری به دنبال داشته. در این منو، گوشت گوزن و آهو سرو می‌شود و براساس منوی این رستوران یک پرس چلوکوبیده گوزن با دورچین ۴۰‌هزار تومان، چلوبرگ گوزن با دورچین ۸۰‌هزار تومان، چلوکوبیده آهو ۷۵‌هزار تومان و چلوبرگ آهو با دورچین ۱۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. این خبر درحالی روز گذشته به صدر اخبار آمده که فردین حکیمی،  مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز هم از کشف یک کروکدیل از رستورانی در کرج خبر داده و گفت: «این کروکدیل پس از اینکه زنده از این رستوران کشف شد، به مرکز بازپروری حیات‌وحش پارک پردیسان منتقل شد. این کروکدیل برای جذب مشتری در این رستوران استفاده می‌شده، اما محیط‌زیست به هیچ وجه مجوزی برای نگهداری از این گونه‌ها صادر نمی‌کند. این کروکدیل که گونه بومی ایران هم نبود، بدون مجوز نگهداری می‌شد.»

به گزارش آفتاب، روزنامه شهروند نوشت:اما ماجرای گوشت گوزن پیش از این هم خبری شده بود و ‌سال گذشته اخباری در ارتباط با پرورش و عرضه گوشت گوزن در بازارهای کشور مطرح شد. حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی از ارایه تسهیلات پرورش تجاری گوزن در تمام نقاط کشور و قرارگیری آن در سبد غذایی خانوار خبر داده و گفته بود: «گوزن هم‌اکنون در استان‌های یزد، قزوین و تهران پرورش داده می‌شود و امکان توسعه آن در سایر استان‌های کشور وجود دارد، همچنین محدودیتی برای اعطای مجوز پرورش گوزن در کشور وجود ندارد و متقاضیان برای تولید این محصول در تمام نقاط کشور می‌توانند اقدام کنند.»

با وجود این اخبار، علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران‌ و سلف‌سرویس می‌گوید گوشت آهو و گوزن جزو گوشت‌های مکروه است و این رستوران‌ها بدون مجوز این گوشت‌ها را سرو می‌کنند: «وجود این گوشت‌ها در منوی غذای رستوران‌ها بدون مجوز و البته غیرمجاز است. ما تفاهم‌نامه‌هایی داریم با دامپزشکی که به صورت دوره‌ای از رستوران‌های سراسر کشور بازدید می‌کنند. اگر رستورانی هم چنین منویی ارایه می‌دهد و از گوشت این حیوانات استفاده می‌کند، بدون‌شک بدون هیچ مجوزی است.»

مجاز است

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست اما عرضه آهو و گوزن را مجاز دانسته و می‌گوید: «علاوه بر صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست برای مراکز تکثیر و پرورش وحوش، وزارت جهاد کشاورزی نیز براساس قانون جامع دامپروری می‌تواند مجوز تکثیر و پرورش گونه‌های حیات‌وحش را صادر کند.» وی همچنین به آنا گفته هدف سازمان حفاظت محیط‌زیست، تامین مولد برای سایر مراکز تکثیر و پرورش، جنبه آموزشی برای دانش‌آموزان و مردم و اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی است که در مراکز تکثیر و پرورش انجام می‌دهند و در نهایت بحث تامین پروتیین مورد نیاز کشور است تا بر این اساس بخش خصوصی بتواند مولدها را با یکدیگر تبادل کند و نیازی به برداشت از طبیعت نباشد. «زمانی که ما به یک مرکز تکثیر و پرورش، مجوز پرورش ۱۰۰ رأس کل، قوچ، میش، آهو و گوزن می‌دهیم براساس زاد و ولد و طرح تکثیر، تعداد جمعیت افزایش پیدا می‌کند. درصورتی که تعداد وحوش به بیش از مجوز صادرشده برسد، مرکز تکثیر و پرورش می‌تواند برای تعدیل و استفاده از گونه‌های پیر و ناتوان برای ادامه زیست در مجموعه آنها را تعدیل کند. اما مرکز تکثیر و پرورش می‌تواند با هماهنگی شبکه بهداشت، اداره کل محیط‌زیست استان و دامپزشک نسبت به تعدیل جمعیت حیات‌وحش خود اقدام کند و آنها را به حد نصاب برساند، همچنین می‌توان حیوانات مازاد را به مراکز تکثیر و پرورش سایر استان‌ها منتقل کرد.

این در حالی است که مرکز تکثیر و پرورش وحوش استان یزد از سازمان محیط‌زیست مجوزهای لازم را دریافت کرده و تعداد جمعیت حیات‌وحش آن نیز مشخص است، بر همین اساس تعدیل جمعیت با هماهنگی اداره محیط‌زیست استان، شبکه بهداشت و دامپزشکی صورت گرفته است. برخی نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند، درحالی‌که باید توجه داشته باشند وقتی یک مرکز از سازمان محیط‌زیست مجوز تکثیر و پرورش قوچ و میش را به تعداد ۱۰۰ رأس دریافت کرده است، زمانی که تعداد جمعیت وحوش به ۱۵۰ رأس برسد، باید از روش تامین پروتیین یا انتقال وحوش به سایر مراکز تکثیر و پرورش استفاده کند تا جمعیت حیوانات تعدیل شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین