کد خبر: ۵۵۴۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
ترامپ و تندروهای اطراف او عجله دارند و خواستار تاثیر سریع تحریم علیه ایران هستند؛ این امر اما ناممکن است

سناریوی فاجعه‌بار تحریم‎های ترامپ علیه ایران برای آمریکا| رسانه‎های جهانی: تحریم ایران نتیجه معکوس خواهد داد

ترامپ و تیم کاری‌اش که تندرو هستند یکجانبه عمل می‌کنند و علاقه‌ای به مصالحه ندارند. تاریخ نشان داده که شانس موفقیت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایین است. خطر اصلی آن است که تحریم‌ها به وضعیتی مشابه تحریم عراق در دوره صدام حسین در دهه 90 میلادی منجر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه "فارین پالسی" نوشته است: علیرغم اعتراف عربستان سعودی به قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌نگار سعودی، دولت ترامپ در عزم خود برای همکاری با عربستان، امارات و اسرائیل برای اعمال فشار بر ایران راسخ است و گام بعدی تحریم بخش نفتی ایران در تاریخ 5 نوامبر است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ فارین‎پالسی می‌نویسد: "در گزارش‌های تازه‌ای به کتاب "پیتر شوایزر" نوشته سال 1994 میلادی اشاره می‌شود که درباره پیروزی امریکا بر شوروی بود. در این گزارش‌ها اشاره می‌کند که امریکا با حداکثر فشار بر ایران به خصوص فشار اقتصادی و جنگ مخفی اطلاعاتی و جنگ رسانه‌ای می‌تواند همان کاری را در قبال ایران انجام دهد که در قبال شوروی در جنگ سرد انجام داد. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا نیز اخیرا به این موضوع اشاره داشت. نکته اصلی اما آن است که روایت شوایزر درباره سیاست امریکا و سقوط شوروی در دهه 80 میلادی ناقص است و راهنمای قابل اعتمادی در مورد نحوه برخورد با تهران نیست. در واقع، اعمال فشار حداکثری ممکن است نتیجه معکوس و منفی دهد و عناصر محافظه‌کار ایران را تقویت کرده و باعث ناتوان‌شدن شهروندان عادی در ایران شود و اتحاد امریکا و اروپایی‌ها را نیز تضعیف کند.

سناریوی فاجعه‌بار تحریم‎های ترامپ علیه ایران برای آمریکا| رسانه‎های جهانی: تحریم ایران نتیجه معکوس خواهد داد

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "قیاس ایران امروز با شوروی یک قیاس ناقص است. نظام سیاسی ایران در چهار دهه گذشته از یک سیستم بسته با اقتصاد دولتی به سیستمی نیمه‌بازتر تبدیل شده و تغییرات معناداری صورت گرفته است. در ایران انتخابات برگزار می شود. بازیگران بخش خصوصی در اقتصاد ایران حضور دارند حتی اگر اقتصاد با سوء مدیریت و فساد همراه باشد. زنان ایرانی برای گرفتن حق خود تلاش می‌کنند. استراتژی فشار حداکثری بر ایران می‌تواند به ضرر اصلاح‌طلبان تمام شود. فشار حداکثری به ایران باعث فساد و همچنین سبب می‌شود تا تندروها در ایران قدرت گیرند. این به وجهه امریکا در عرصه بین المللی نیز آسیب می‌رساند. فراتر از آن سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، اتحاد اتلانتیک و پیوند میان اروپایی‌ها و امریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد. از همین‌روست که اروپایی‌ها سازوکار نقل و انتقال مالی با ایران را برای مقابله با تحریم‌های امریکا در نظر گرفته‌اند". 

این نشریه در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "دولت ترامپ باید از شیوه عملی ریگان درس بیاموزد. ترامپ باید در سه حوزه نکات لازم را مدنظر قرار دهد: نخست آن که امریکا باید با اروپا همکاری کند. دوم آن که باید باب مذاکره با ایران را باز گذاشت. در نهایت آنکه باید تاثیر منفی سیاست‌های امریکا در قبال شهروندان ایرانی را به حداقل رساند."

تحریم ترامپ علیه ایران نتیجه معکوس خواهد داد

نشریه "ورلد پالتیکس ریویو" نیز در گزارشی با اشاره به این که تحریم‌های امریکا علیه ایران در برهه زمانی کنونی نتیجه معکوس خواهد داد، می‌نویسد: "دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم اقتصادی علیه بخش نفتی ایران در هفته آینده برنامه‌ریزی کرده است. این دومین دور تحریم علیه اقتصاد ایران است. مرحله نخست از ماه آگوست گذشته به اجرا درآمد. این‌بار اما برخلاف تحریم‌های قبلی مورد حمایت سازمان ملل متحد، تحریم‌های تازه امریکا یک طرفه خواهند بود. در نتیجه، بسیار بعید است که دونالد ترامپ بتواند به اهداف خود با تحریم یکجانبه ایران دست یابد. بخشی از آن موضوع بدان خاطر است که سبک و لحن خطاب قرار دادن ترامپ در قبال ایران امنیت ملی آن کشور و حس غرور ملی را هدف قرار داده است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که برای مشاهده تاثیر تحریم‌های اقتصادی نیاز به زمان طولانی وجود دارد. حتی زمانی که امریکا و شرکای آن اهرم‌های قابل توجهی نیز داشتند پیروزی چندانی با تحریم‌ها بدست نیامد. ترامپ و تیم کاری‌اش که تندرو هستند یکجانبه عمل می‌کنند و علاقه‌ای به مصالحه ندارند. تاریخ نشان داده که شانس موفقیت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایین است. خطر اصلی آن است که تحریم‌ها به وضعیتی مشابه تحریم عراق در دوره صدام حسین در دهه 90 میلادی منجر شود. صدام در آن زمان با حمله به کویت به تحریم‌ها پاسخ داد که منجر به تشدید تحریم‌ها علیه آن کشور شد. تحریم‌هایی که هزینه‌های انسانی بسیاری را برای شهروندان عادی عراق به همراه داشت. صدام هیچ انگیزه‌ای برای مذاکره با امریکا نداشت چرا که امریکا هرگونه تلاشی در شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم‌ها علیه عراق را وتو می‌کرد. اکنون خطر اصلی آن است که این الگو در مورد ایران تکرار شود. این‌بار اتحادیه اروپا در تحریم‌های ایران با امریکا همراه نیست. شرکای کلیدی ایران نیز با امریکا همراه نیستند. در نتیجه اروپایی‌ها به دنبال راه‌هایی برای محافظت از شرکت‌های خود در برابر تحریم امریکا هستند. پکن نیز احتمالا تحریم امریکا علیه ایران را نادیده خواهد گرفت". 

سناریوی فاجعه‌بار تحریم‎های ترامپ علیه ایران برای آمریکا| رسانه‎های جهانی: تحریم ایران نتیجه معکوس خواهد داد

این نشریه در پایان می‌نویسد: "تاثیرات سیاسی و اقتصادی ناشی از تحریم‌های تازه امریکا در برهه زمانی کنونی خیلی کمتر از تحریم‌های دوره‌های قبلی خواهد بود. پیش از این در دوره قبلی مجوز سازمان ملل متحد به تحریم‌ها مشروعیت می‌بخشید؛ مشروعیتی که در تحریم فعلی ایران دیده نمی‌شود. همچنین، اگر ایران به این نتیجه برسد که هدف امریکا تغییر رژیم است که به نظر می‌رسد به چنین نتیجه‌ای نیز رسیده است، دیگر تمایلی به مذاکره با امریکا نخواهد داشت. در نتیجه، بعید به نظر می‌رسد که تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران نتیجه سریعی به همراه داشته باشند. با توجه به بی‌قراری ترامپ و تندروهای اطراف او در قبال ایران، بی‌نتیجه‌بودن سریع تحریم‌ها می‌تواند فشارها برای مداخله نظامی امریکا در ایران را مشابه با مورد عراق افزایش دهد؛ این موضوع مخاطرات و هزینه‌های جدی را به دنبال خواهد داشت".

 شبکه خبری "بلومبرگ" در گزارشی می‌نویسد وضعیت تجارت میان ایران و دبی در شرایط خوبی نیست. این شبکه خبری می‌نویسد: "بازرگانان ایرانی از دبی خارج می‌شوند چرا که ارتباطات دبی با ایران به تدریج قطع می‌شود؛ دیگر چلوکباب زعفرانی مشتریان زیادی را جذب نمی‌کند، اکنون آن رستوران مجبور شده پاستا را نیز به منوی خود اضافه کند تا بتواند مشتریان متنوع‌تری را جذب کند. شریفی ایرانی‌ای است که 12 سال پیش به دبی رفت. او می‌گوید:"به دلیل شرایط کنونی مجبور به تغییراتی در منوی غذاهای‌مان شدیم". 

این شبکه خبری اشاره می کند که حجم مبادلات تجاری میان ایران و امارات که دبی و شش شیخ نشین دیگر را شامل می شود در سال 2017 میلادی از 18 میلیارد دلار یک سال پیش از توافق هسته‌ای 2015 به 22 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی رسیده بود. همچنین زیمنس و سرکت‎های خدمات مالی از امارات به عنوان پایگاهی برای نظارت بر عملیات‌شان در بازار تازه ایران استفاده می‌کردند. پس از روی کار آمدن ترامپ اما شرکای خلیج فارس علیه ایران موضع‌گیری کردند؛ از جمله امارات. یک عضو شورای بازرگانی ایرانیان در دبی می گوید که اکثر درخواست‌های اقامت ایرانی‌ها در امارات رد می‌شوند. "حمزه نهنگی" کاپیتان قایقی ایرانی که پیشتر برای بردن روغن‌های گیاهی یا لوازم آرایشی به بوشهر مورد استفاده قرار می‌گرفت، می‌گوید از زمان کاهش ارزش ریال و تحریم‌ها تنها دو سفر به ایران ظرف مدت شش ماه داشته است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین