کد خبر: ۵۵۴۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
"نسل تازه‌ای از نامزدهای حزب دموکرات آمریکا، اعتبار اخلاقی اسرائیل را زیر سوال برده‌اند"

افزایش انتقاد از محور نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان| چرا نتانیاهو و ترامپ، بن‌سلمان را دوست دارند؟ | فارین پالسی: نتانیاهو در حال بازی خطرناکی است|نیویورکر: بن‌سلمان هم خاندان سعودی را وارد مرحله‌ای خطرناک می‌کند| نشنال اینترست: پادشاهی عربستان در حال تضعیف اهداف واشنگتن است

فارین پالسی: نتانیاهو با روابطش با ترامپ دموکرات‌ها را از خود آزرده‌خاطر ساخته است/نیویورکر: عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی وارد دوره‌ای خطرناک خواهد شد/ میدل ایست ای: چرا نتانیاهو محمد بن سلمان را دوست دارد؟/ نشنال اینترست: چرا واشنگتن باید دست از نوازش رژیم بیرحم عربیتان بردارد؟ چرا واشنگتن نمی تواند از آسیب وارد شده توسط محمد بن سلمان فرار کند؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریات و مطبوعات خارجی در روزهای اخیر بر شدت انتقادات خود از محور سه نفره ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و همکاری آنان با یکدیگر انتقاد کرده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" با اشاره به همسویی آشکار نتانیاهو به حزب جمهوریخواه می‌نویسد: "رون درمر" سفیر اسرائیل در امریکا به احتمال زیاد این هفته بسیاری از دموکرات‌ها را عصبانی ساخته است. او از دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در این‌باره که او شعارهای ضدمهاجرتی سر داده و گفته بود که آنان به طور غیرمستقیم عامل بزرگترین کشتار یهودیان در آمریکا در روزهای اخیر بوده‌اند ستایش به عمل آورد. او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "ان بی سی" امریکا گفت که یهودستیزی در امریکا نتیجه اقدامات فعالان چپگرا بوده است که به دنبال تحریم کالاهای اسرائیلی بوده‌اند. او گفت حمله به یهودیان محدود به ملی‌گرایان دست‌راستی افراطی در آمریکا نمی‌شود بلکه در هر دو طیف راست و چپ چنین افراد بدی وجود دارند. به گفته چندتن از اعضای دموکرات کنگره، این اظهارات اخرین شواهدی است مبنی بر آنکه دولت دست‌راستی اسرائیل به طور آشکارا در حال همدستی با جمهوریخواهان است. اگرچه همان‌گونه که اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را بازپس می‌گیرند؛ این امر می‌تواند برای منافع اسرائیل خطرناک باشد. 

افزایش انتقاد از محور نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان| چرا نتانیاهو و ترامپ بن‌سلمان را دوست دارند؟ | فارین پالسی: نتانیاهو در حال بازی خطرناکی است|نیویورکر: بن‌سلمان هم خاندان سعودی را وارد مرحله‌ای خطرناک می‌کند| نشنال اینترست: پادشاهی عربستان در حال تضعیف اهداف واشنگتن است

یک تحلیلگر از حزب دمورکات در کنگره امریکا می‌گوید: "پیام اصلی اقدامات اخیر نتانیاهو برای دموکرات‌ها این خواهد بود که رابطه همراه با بی‌اعتمادی می‌تواند بین دموکرات‌ها و اسرائیل در جریان باشد. اسرائیل با این کار خود را در معرض یک منازعه و جدال قرار می‌دهد. 

"رون کلین" از اعضای سابق کنگره از فلوریدا که ریاست شورای دموکراتیک یهودیان امریکا را برعهده دارد و سایر دموکرات‌ها نیز به آن کمک می‌کند می‌گوید اگر آنان در انتخابات مجلس نمایندگان پیروز شوند بعید است که در مورد مسائل مهمی چون تخصیص 3.8 میلیارد دلار هزینه نظامی امریکا برای کمک به اسرائیل با این موضوع موافقت کنند. دولت اوباما پیشتر مذاکراتی را انجام داده بود که درباره بسته‌های کمک مالی امریکا به اسرائیل به ارزش 38 میلیارد دلار بودند. یکی دیگر از نمایندگان دموکرات در کنگره اما می‌گوید که در آن نهاد، دموکرات‌ها مانند جمهوریخواهان همواره از اسرائیل حمایت کرده‌اند و این سیاست تغییر نخواهد کرد. او می‌گوید به جز چند مورد استثنایی، دموکرات‌ها تمایلی به نقد عمومی سیاست‌های اسرائیل ندارند حتی زمانی که این سیاست‌ها در تضاد با منافع ملی امریکا باشند. 

"فارین پالسی" در ادامه اشاره می‌کند که به گفته منابع آگاه درون حزب دموکرات، آشکار است که نتانیاهو باور دارد که در کاخ سفید از نفوذ زیادی برخوردار است در نتیجه، به این نتیجه رسیده که اسب خود را به این واگن وصل کند و از هیچ کس دیگری نگرانی نداشته باشد. 

این نشریه می‌نویسد در سالیان اخیر نتانیاهو و دولت ائتلافی دست‌راستی تحت رهبری حزب لیکود، هم‌آغوشی نزدیکی با حزب جمهوریخواه، مسیحیان اونجلیکال یا انجیلی و حامیان یهودی حزب جمهوریخواه امریکا داشته‌اند. این استراتژی موفقیت داشته و آن برسمیت شناخته شدن اورشلیم (بیت المقدس) از جانب دولت ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل و قطع کمک امریکا به فلسطینی‌ها بوده است. 

"فارین پالسی" در ادامه اشاره می‌کند که برخی از تحلیلگران امور منطقه معتقدند که روابط خاص نتانیاهو، روابط اسرائیل با دموکرات‌ها را در بلندمدت با مخاطرات زیادی مواجه خواهد ساخت. "حسین ایبیش" از موسسه دولت‌های عربی خلیج فارس در واشنگتن در این‌باره می‌گوید: "نتانیاهو در حال بازی بسیار خطرناکی است. بسیار خنده‌دار است که اسرائیل مسئله‌ای حزبی را در امریکا دنبال می‌کند. این در حالیست که قدرت در امریکا میان احزاب دست به دست می‌شود و شما در حمایت‌تان از یک حزب خاص منافع‌تان را در بلندمدت در معرض خطر قرار می‌دهید. 

این نشریه اشاره می‌کند که انتظار می‌رود یهویان آمریکایی که منبع سنتی حمایت از اسرائیل هستند، اکثرا به نامزدهای حزب دموکرات رای دهند. در تازه‌ترین نظرسنجی که توسط موسسه Electoral College صورت گرفته، 74 درصد از پاسخ‌دهندگان یهودی اظهار داشتند که قصد رای دادن به نامزدهای حزب دموکرات را دارند و تنها 26 درصد از آنان برای رای دادن به جمهوریخواهان برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این میان، نسل تازه‌ای از نامزدهای حزب دموکرات از نیویورک تا دیترویت و مینه سوتا خواستار قطع روابط تاریخی حزب دموکرات با اسرائیل شده‌اند. آنان اعتبار اخلاقی اسرائیل را به دلیل سرکوب فسلطینیان زیر سوال برده‌اند و خواستار پایان دادن کمک‌های نظامی امریکا به اسرائیل شده‌اند. 

"ایبیش" می‌گوید در این میان جناح تحت رهبری برنی سندرز در درون حزب دموکرات علیرغم آنکه خواستار قطع روابط با اسرائیل نیست اما نسبت به اشغالگری آن رژیم علیه فلسطینیان انتقادات جدی دارد. در این میان هنوز هم سناتورهای دموکرات در سنا طرفدار سرسخت اسرائیل هستند. در مقابل لابی ایپک، لابی جی استریت قرار دارد که وابسته به لیبرال‌های اسرائیل و منتقد نتانیاهو است. در ماه آگوست این لابی از یک دختر مهاجر فلسطینی به نام "رشیده طلیب" عضو مجلس نمایندگان میشیگان حمایت کرد که قطع حمایت نظامی امریکا از اسرائیل شده بود. او یکی از اولین زنان مسلمانی است که می‌خواهد به کنگره راه یابد. در این میان، تحلیلگرانی چون کلین می‌گویند طلیب که از منتقدان پیشرو اسرائیل هستند و طرفداران او اقلیت کوچکی را در حزب دموکرات تشکیل می‌دهند. او در پاسخ به این که طلیب و افرادی چون او آیا می‌توانند در کنگره رویکرد امریکا را در مورد اسرائیل تغییر دهند، ابراز تردید می‌کند و می‌گوید فکر نمی‌کند که این موضوع روی دهد". 

افزایش انتقاد از محور نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان| چرا نتانیاهو و ترامپ بن‌سلمان را دوست دارند؟ | فارین پالسی: نتانیاهو در حال بازی خطرناکی است|نیویورکر: بن‌سلمان هم خاندان سعودی را وارد مرحله‌ای خطرناک می‌کند| نشنال اینترست: پادشاهی عربستان در حال تضعیف اهداف واشنگتن است

عربستان وارد دوران خطرناکی می‎شود؟

"نیویورکر" اما در گزارشی تحت عنوان "عربستان سعودی پس از قتل جمال خاشقجی وارد دوره‌ای خطرناک خواهد شد"، می‌نویسد که شاهزاده محمد بن سلمان و همتایان‌اش در ریاض به نظر می‌رسد که مصمم هستند تا حقیقت را در مورد چگونگی قتل جمال خاشقجی به خاک بسپارند. 

این نشریه امریکایی با اشاره به این که هنوز عناصر مهمی از جنایتی که در قبال جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول اعمال شده پنهان مانده است، می‌نویسد: "هنوز نمی‌دانیم که آیا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور این قتل را صادر کرده است یا خیر؟ اما چگونه می‌توان به پاسخ‌ها دست یافت: نخست آن که باید دولت عربستان را مجبور ساخت تا امکان دیدار مقام‌های امریکایی با "مبارک محمد العتیبی" کنسول عربستان در استانبول را فراهم سازند. او در جریان قتل خاشقجی حضور داشته اما ظاهرا در آن شرکت نکرده است. به گفته یکی از مقام‌های ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه "ینی شفق" او به قاتلان خاشقجی گفته بود این جنایت را خارج از کنسولگری مرتکب شوند. او به قاتلان طبق گفته این منبع گفته بود که شما در حال وارد ساختن من به مخمصه بدی هستید. او در تاریخ 16 اکتبر ترکیه را ترک کرد و از آن زمان دیده نشده است. او یک کلید است. او یک شاهد عینی از چگونگی قتل خاشقجی است. سعودی‌ها در این باره سکوت کرده‌اند. اما چرا حکومت عربستان سعودی می‌خواست خاشقجی را از بین ببرد؟ شاید بیش از هر سعودی دیگری خاشقجی حقیقت را در مورد شیوه‌های سخت‌گیرانه و سرکوبگرانه محمد بن سلمان با جهان به اشتراک می‌گذاشت. در سال گذشته محمد بن سلمان سرکوب بی‌سابقه‌ای را علیه مخالفان داخلی خود آغاز کرد و صدها روزنامه‌نگار، روحانی و فعال حقوق زنان بازداشت شدند". 

این نشریه در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد:"به طور فزاینده هر روز بیش از گذشته مشخص می‌شود که دولت ترامپ، محمد بن سلمان را در مرکز استراتژی خاورمیانه‌ای خود قرار داده و هیچ کاری برای مقاومت در برابر پنهان‌کاری سعودی درباره یافتن حقیقت پیرامون مرگ خاشقجی انجام نخواهد داد. اخیرا یکی از اعضای ارشد کابینه ترامپ به خبرنگار "نیویورکر" گفته بود که در دولت ترامپ محمد بن سلمان به عنون فردی بی‌پروا شناخته می‌شود اما دشوار است که بخواهیم تصور کنیم ترامپ قصد دارد از او دور شود. این مقام گفته بود که ترامپ نمی‌تواند رو به عقب حرکت کند و از مواضع پیشین خود عقب‌نشینی کند. 

بخش مهمی از این موضوع به خود سعودی‌ها باز می‌گردد. علیرغم نارضایتی در خاندان سلطنتی به نظر نمی‌رسد که هیچ عزم جدی‌ای برای حذف محمد بن سلمان از مقام ولایتعهدی وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد محمد بن سلمان خاندان سلطنتی عربستان سعودی و کلیت آن کشور را وارد مرحله‌ای خطرناک می‌کند. بروس ریدل" کارشناس مسائل خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز در این‌باره می‌گوید: "هیچ راه حل سیاسی‌ای باقی نمانده است مگر استفاده از خشونت". 

افزایش انتقاد از محور نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان| چرا نتانیاهو و ترامپ بن‌سلمان را دوست دارند؟ | فارین پالسی: نتانیاهو در حال بازی خطرناکی است|نیویورکر: بن‌سلمان هم خاندان سعودی را وارد مرحله‌ای خطرناک می‌کند| نشنال اینترست: پادشاهی عربستان در حال تضعیف اهداف واشنگتن است

چرا نتانیاهو از بن سلمان دفاع می‎کند؟

در همین حال، سایت "میدل ایست ای" در مقاله‌ای تحت عنوان "چرا بنیامین نتانیاهو از محمد بن سلمان دفاع می کند"؟، می‌نویسد: "ولیعهد عربستان سعودی مهره‌ای کلیدی در استراتژی مدنظر ترامپ و نتانیاهو در قرن بیست و یکم میلادی به نظر می‌رسد. محمد بن سلمان و نتانیاهو هر دو در موضع خود علیه ایران و اردوغان با یکدیگر اشتراک نظر دارند". 

سایت "میدل ایست ای" با اشاره به سکوت مقام‌های اسرائیلی در مورد موضوع قتل خاشقجی، می‌نویسد: "به نظر می‌رسد هیچ یک از سیاستمداران اسرائیلی نمی‌خواهند علیه محمد بن سلمان چیزی بگویند. این در حالیست که او دستور قتل خاشقجی را صادر کرده بود. 

نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که باید به این موضوع رسیدگی شود اما نه به بهای از دست رفتن ثبات عربستان و نه به نفع ایران. او تاکید کرد که حفظ ثبات عربستان برای اسرائیل اولویت دارد. اما چرا نتانیاهو محمد بن سلمان را دوست دارد؟ ولیعهد عربستان سعودی پیشنهاداتی را درباره چالش فلسطینیان و اسرائیل و راه‌حل رفع مشکلات آنان مطرح کرده است که به نظر می‌رسد در آن حقوق فلسطینی‌ها نادیده گرفته شده است. منابع مطلع می‌گویند که او حتی به محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده که یا باید با طرح عربستان موافقت کند یا آنکه باید از مقام خود استعفا دهد و عربستان رهبر دیگری را برای فلسطین تعیین خواهد کرد. تاکنون عباس در برابر پیشنهاد سعودی‌ها مقاومت کرده و در قدرت باقی مانده است. نتانیاهو می‌داند که یک توافق صلح به نفع اسرائیل و در راستای منافع اوست. از سوی دیگر پای منافع اقتصادی و در معرض خطر بودن آن در میان است. در نتیجه گرم‌ترشدن روابط اسرائیل و کشورهای عربی حوزه حلیج فارس، قراردادهای نظامی و امنیتی به ارزش میلیاردها دلار بین طرفین امضا شده‌اند. هواپیماهای اسرائیلی پر هستند از مشاوران، مربیان، تسلیحات و تجهیزات نظارتی پیشرفته. اگر نتانیاهو بخواهد علیه عربستان موضع‌گیری کند این منافع مالی و اقتصادی را از دست خواهد داد". 

این سایت با اشاره به نقاط اشتراک نتانیاهو و محمد بن‌سلمان می‌نویسد: "با این حال، مهمترین نقطه اشتراک میان نتانیاهو و محمد بن سلمان، مخالفت آنان با ایران است. در پشت صحنه اسرائیل و عربستان سعودی با یکدیگر همکاری می‌کنند. یک مقام ارشد اسرائیلی به "المانیتور" گفته بود که مبارزه علیه ایران مانع گسست روابط میان عربستان و اسرائیل می‌شود. او گفته بود امنیت ملی اصلی‌ترین اولویت اسرائیل است و امور داخلی عربستان سعودی چندان برای تل اویو حائز اهمیت نیستند. از سوی دیگر از زمان حادثه کاروان غزه و جانباختن 10 شهروند ترک به دست نظامیان اسرائیلی که برای کمک به مردم غزه عازم آنجا شده بودند سبب کدورت در روابط اسرائیل با ترکیه به خصوص شخص اردوغان شد. سال‌ها طول کشید تا اسرائیل با تعهد پرداخت 20 میلیون دلاری غرامت روابط‌اش را با ترکیه بازسازی کند. این روابط اما هرگز به سطح سابق بازنگشت. نتانیاهو همچنین می‌خواهد از رقابت میان ترکیه که توسط حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه اداره می‌شود با سعودی‌ها به نفع خود استفاده کند. ترکیه از اخوان المسلمین حمایت می‌کند در حالی که سعودی‌ها اخوان را تهدیدی برای خود می‌دانند. اسرائیل همچنین نمی‌خواهد کاری کند که شهرت اردوغان در منطقه ارتقا یابد".  

چرا آمریکا نمی‎تواند از جنایت در کنسولگری عربستان فرار کند؟

در انتقاد از سیاست امریکا در قبال عربستان سعودی نیز "نشنال اینترست" در گزارشی تحت عنوان "چرا واشنگتن نمی تواند از آسیب وارد شده توسط ریاض فرار کند"؟ می‌نویسد: "ارزش‌ها و منافع امریکا در خاورمیانه در معرض تهدید قرار دارند. وجود یک دیکتاتور در منطقه باعث گسترش تروریسم می‌شود و ترویج افراط‌گرایی مذهبی دامن می‌زند. این رژیم مخالفان‌اش را سرکوب می‌کند و اقلیت‌های مذهبی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و هژمونی نظامی خود را خارج از کشور دنبال می‌کند. این دیکتاتور در حال تضعیف اهداف بلند‌مدت واشنگتن است. این پادشاهی عربستان سعودی است. حاکمان سعودی قبیله خشونت‌طلب بودند که با کمک قدرت‌های جهانی پس از جنگ جهانی اول کنترل قدرت را در دست گرفتند و با روحانیون بنیادگرا برای تثبیت دیکتاتوری خود معامله کردند. عربستان سعودی صاحب یک حکومت بنیادگرا شد با قوانین بسیار سخت‌گیرانه. پادشاهی عربستان روزگاری از نظر جغرافیایی مهم بود اما اکنون انرژی خود را از دست داده است و سلاح نفتی‌اش هم به وسیله خودکشی برای خود آن کشور تبدیل شده است. ترامپ اما هنوز در دهه 70 و 80 میلادی به سر می‌برد و عربستان را متحد کلیدی امریکا می‌داند. کدام یک از مقام‌های امریکایی در اعتراض به قتل خاشقجی ریاض را ترک کردند؟ این در حالیست که دولت امریکا باید با شدت به ریاض پاسخ دهد. اگر ایران، سوریه یا روسیه مرتکب قتل مشابه مورد خاشقجی شده بودند مقام‌های امریکایی در انتقاد از نقض حقوق بشر در آن کشور سخن می‌گفتند و  خواستار مجازات عاملان آن قتل می‌شدند. با این حال، امریکا اکنون در مقابل متحدان سرکوبگر خود در منطقه و اعمال‌شان سکوت می‌کند.  آنچه برای ترامپ مهم است معاملات نفتی و تسلیحاتی با عربستان سعودی است. واقعیت آن است که در صورت تحریم تسلیحاتی عربستان از سوی امریکا، واشنگتن ضرر زیادی نمی‌کند. زرادخانه‌های عربستان پر از سلاح‌های امریکایی هستند و اگر آن کشور بخواهد از کشور دیگری خرید کند متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شود. در این میان تاثیر آن بر اقتصاد امریکا تنها 20 تریلیون دلار است که رقم بالایی در مقیاس معاملات امریکا محسوب نمی‌شود".

افزایش انتقاد از محور نتانیاهو، ترامپ و بن سلمان| چرا نتانیاهو و ترامپ بن‌سلمان را دوست دارند؟ | فارین پالسی: نتانیاهو در حال بازی خطرناکی است|نیویورکر: بن‌سلمان هم خاندان سعودی را وارد مرحله‌ای خطرناک می‌کند| نشنال اینترست: پادشاهی عربستان در حال تضعیف اهداف واشنگتن است

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "واقعیت اما آن است که ایران و عربستان به طور تاریخی رقیب یکدیگر در منطقه بوده‌اند و نیازی به ائتلاف واشنگتن با ریاض برای مقابله عربستان با ایران وجود ندارد. منافع امریکا را ایجاد توازن قوای منطقه‌ای تضمین می‌کند. استراتژی دولت ترامپ مبنی بر حمایت از عربستان در عین تلاش برای اعمال فشار به ایران برای مذاکره احمقانه است. عربستان نشان داده که تنها برای منافع خود کار می‌کند. حمله ریاض به یمن، ربایش نخست‌وزیر لبنان، کمک مالی به گروه‌های تندرو در سوریه و سرکوب شیعیان در داخل عربستان و منزوی کردن و تهدید قطر بیشتر منافع امریکا را تضعیف می‌کنند. قتل خاشقجی نیز اخرین نمونه از بی‌پروایی محمد بن سلمان است. در نتیجه، این اقدامات به نفع منافع امریکا نیستند. امریکا در این میان باید به حمایت خود از حمله عربستان علیه یمن پایان دهد. از سوی دیگر واشنگتن باید فروش موشک‌های مورد استفاده عربستان در یمن را لغو کند. اکنون بحث‌هایی درباره کنار گذاشتن محمد بن سلمان وجود دارند. با این حال، بسیاری از منتقدان او در عربستان از ترس مورد غضب قرار گرفتن از سوی او سکوت کرده‌اند. اگر آنان آزادانه بتوانند صحبت کنند، می‌توان به توافق در خاندان سلطنتی برای تغییر محمد بن سلمان امیدوار شد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین