کد خبر: ۵۵۴۷۵۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
اینکه درست در روز 13 آبان بحث رد لایحه CFT را اعلام می‌کنیم یک گل به خودی است

علت همزمانی اعلام خبر رد CFT در شورای نگهبان و روز ۱۳ آبان چه بود؟|کدخدایی: اتفاق خاصی نبود| ما راهکاری نداریم| نظر دولت درباره بازگشت CFT به مجلس چیست| نماینده مجلس: ایرادات CFT قبلا برطرف شده بود| پیامدهای عدم تصویب CFT چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان بیشتر ایرادات این شورا به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم ( CFT) را محتوایی اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- «عباسعلی کدخدایی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: شورای نگهبان در لایحه CFT ایرادات قانون اساسی و خلاف شرع اعلام کرد، همچنین اعضای شورا مواردی از این لایحه را دارای ابهام می‌دانند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی در پاسخ به این سوال که آیا بیشتر ایرادات شورای نگهبان محتوایی است یا شکلی یادآور شد: بیشتر ایرادات محتوایی است.

علت همزمانی اعلام خبر رد CFT در شورای نگهبان و روز ۱۳ آبان چه بود؟|کدخدایی: اتفاق خاصی نبود| ما راهکاری نداریم| نظر دولت درباره بازگشت CFT به مجلس| نماینده مجلس: CFT در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات خود را به این شورا ارسال کرده است، اظهار داشت: بله، این هیات به صورت مستقل نظرات خود را به ما اعلام کرد که بیشتر ایرادات در مورد عدم انطباق با سیاست های کلی بود که ما این ایرادات را به مجلس ارجاع دادیم. شورای نگهبان براساس بند 2، اصل 110 قانون اساسی این ایرادات را به مجلس ارجاع داد.

کدخدایی امروز در توئیتی نوشت: شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود مورد بررسی قرار داد و واجد ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهام، در موعد مقرر برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

در جهت اصلاح به مجلس مشورت می‌دهیم

عباسعلی کدخدایی همچنین در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه CTF گفت: شورای نگهبان در موعد مقرر قانونی ۲۰ روز، نظر خود را دربارهCFT  برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد اما خبر آن امروز اعلام شد. البته منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بودیم، این نظر دیروز شنبه (۱۲ آبان) به دست شورای نگهبان رسید. مجمع تشخیص نیز از جهت عدم انطباق با سیاست های کلی به چند بند از مصوبه CFT ایراد گرفت. شورای نگهبان ۲۰ مورد شامل ایرادات شرعی و قانون اساسی و ابهام به مصوبه CFT گرفت.

وی درباره علت همزمانی اعلام خبر بازگرداندن مصوبه CFT و روز ۱۳ آبان یادآور شد: اتفاق خاصی نبود. روز گذشته مشاهده کردم برخی دوستان گفتند «چرا شورای نگهبان نظر خود را درباره  CFT نداد و مهلت ۲۰ روزه اعلام نظرش به پایان رسید»، بر همین اساس اعلام کردم که این کار در موعد قانونی خود انجام شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه برای رفع ایرادها به مصوبه CFT کمک خواهیم کرد، یادآور شد: برای شورای نگهبان بررسی CFT با بقیه لوایح فرقی نداشت، به هر حال به مصوبات ایراداتی گرفته می شود، اگر مجلس بتواند آن ایرادات را مرتفع کند، همان سیکل اصلاح و رفت و برگشت انجام می شود. معمولا شورای نگهبان نماینده‌اش در جلسه کمیسیون مربوطه برای اصلاح مصوبه و رفع ایراد حاضر می شود، توضیحاتی می‌دهد، اگر راهکاری به ذهنش برسد، بیان می کند. همیشه این کار انجام می شده و باز هم انجام می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که ایرادات شورای نگهبان به CFT شکلی و قابل اصلاح است یا امکان اصلاح‌پذیری ندارد؟ گفت: درباره الحاق به کنوانسیون یکسری حق‌شرط‌هایی را گذاشته بودند که با توجه به محتوای کنوانسیون محل ایراد بود؛ اگر بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند شاید مثل بقیه موارد، اصلاحات بتواند ایرادات شورای نگهبان را مرتفع کند.

کدخدایی درباره راهکارهای پیشنهادی شورای نگهبان برای رفع ایرادات به مصوبه CFT اظهار کرد: ما معمولا راهکار نداریم ولی در جهت اصلاح مشورت به مجلس می دهیم.

امیری: دولت کمک می‌کند با اصلاح سی‌اف‌تی نظر شورای‌نگهبان تأمین شود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز گفت: نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می‌شوند و پیشنهادهای کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می‌کنند. دولت همه سعی خود را می‌کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تأمین و الحاق به CFT قانون شود.

حسینعلی امیری در گفتگو با خبرآنلاین درباره بازگشت لایحه CFT از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی طرح یا لایحه ای به تصویب مجلس می رسد، مصوبه به شورای نگهبان ارسال می شود، شورای نگهبان درباره مصوبه نظر می دهد و این نظر را برای مجلس می فرستد.

وی با بیان اینکه از نظر شورای نگهبان درباره CFT مطلع هستم و این نظر را دیدم، افزود: شورای نگهبان ۲۲ ایراد از جهت شرعی و قانون اساسی به مصوبه CFT وارد کرد بنابراین مصوبه برای تأمین نظر شورای نگهبان اکنون به مجلس برگشته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: مجلس قاعدتا باید براساس ایرادات شورای نگهبان به رفع آنها اقدام کند. در این صورت دو حالت پیش می آید یا شورای نگهبان نظر مجلس را می پذیرد و قانون می شود یا شورای نگهبان اصلاحات انجام شده را برای تأمین نظر خود کافی نمی داند که در این صورت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رود. قطعا نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می شوند و پیشنهادات و نظرات کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می کنند.

امیری لایحه CFT را برای کشور مهم خواند و اظهار کرد: قانون شدن الحاق به CFT لازمه استانداردسازی مناسبات و ارتباطات و تعاملات سیستم بانکی ایران با سیستم موسسات مالی دیگر کشورهای جهان است. ایران به تعاملات بانکی و مالی با دیگر کشورها معتقد است بنابراین دولت همه سعی خود را می کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تأمین و الحاق به CFT قانون شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین آسیب را از تروریستم دیده، در مبارزه جدی با تأمین مالی تروریسم پیشرو بوده و الحاق به این کنوانسیون در راستای سیاست های کلی نظام برای مبارزه با تروریسم محسوب می شود.

دولت به شورای نگهبان توضیح داده بود

 علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس نیز گفت: ایرادهای  شورای نگهبان درجلسات مقامات ارشد دولت با آن شورا توضیح داده و رفع ابهام شده بود. الحاق به کنوانسیون مقابله باتامین مالی تروریسم CFT را (باوجودشرایط ۷ گانه الحاقی مجلس) همچنان برای  امنیت ملی  ایران مفید می‌دانیم. منافع ملی کشور با تعامل دستگاهها بهتر محقق می‌شود.

CFT در کمیسیون امنیت ملی بررسی می شود

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) در اولین جلسه پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه بررسی می شود.

به گزارش ایرنا، حشمت الله فلاحت پیشه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: شورای نگهبان بیش از 20 مورد ایراد به لایحه سی اف تی وارد دانسته است که باید در این کمیسیون بررسی شود. علاوه بر ایرادهای مذکور در نهایت، شورای نگهبان بندی را آورده که از نظر ما به معنای رد لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم محسوب می شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در این بند گفته شده بعضی از ایرادات قابل اصلاح نیست و خلاف منافع ملی بوده و طبق آن لایحه مزبور خلاف شرع تشخیص داده شده است.کمیسیون امنیت ملی نظر خود را در صحن مجلس اعلام خواهد کرد و در صورت تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.

اگر کسی مسئولیت هزینه رد CFT را بپذیرد، آن را رد می‌کنیم/ رد CFT موضع آمریکایی‌ها را تقویت می‌کند

محمد علی وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به رد Cft از سوی شورای نگهبان، گفت: شورای نگهبان مطابق قانون مجاز به اظهارنظر است و حتما دلایل و استدلال‌هایی در این خصوص داشته است.

به نوشته سایت اعتمادآنلاین؛ او با اشاره به ایرادات شورای نگهبان از Cft، ادامه داد: یکی از ایرادات شورای نگهبان از این قانون ایراد شکلی است و این موضوع به معنای آن است که به لحاظ شکلی این قانون ایراد دارد. اما خلاف شرع و خلاف قانونی اساسی بودن آن که از ایرادات دیگر شورای نگهبان است، نشان از ایراد محتوایی به این قانون دارد. در مجلس بر اساس مصلحت کشور و اطلاعاتی که از وضعیت کشور داشتیم این قانون را تصویب کردیم و شورای نگهبان هم مطابق قانون مرجع تشخیص خلاف قانون و خلاف شرع بودن مصوبات مجلس است. Cft بعد از رد از سوی شورای نگهبان به مجلس می‌آید و مجلس یا بر نظر خود اصرار می‌ند و این قانون به مجمع ارسال می‌شود و یا نظر شورای نگهبان را می‌پذیرد و این قانون را به مجمع ارسال نمی‌کند.

وکیلی احتمال ارسال Cft از سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام را قوی دانست و گفت: به نظر بنده قانون Cft از سوی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. پیش از آنکه این قانون را تصویب کنیم به مخالفان اعلام کردیم که اگر مقام مسئولی مسئولیت عدم تصویب Cft را برای کشور بپذیرد، ما همراهی می‌کنیم و رای مخالف به Cft می‌دهیم. ما به لحاظ تحلیلی که از پیامد عدم تصویب Cft داشتیم به آن رای دادیم در غیر این صورت Cft برای ما موضوعیت ندارد و حتما هم برای ما دستاورد چندانی ندارد اما برداشتمان این بود که عدم تصویب آن برای کشور ضرر قطعی دارد چون موضع امریکایی‌ها را تقویت می‌کند.

او تاکید کرد: تاکنون هیچ مقام مسئول و یا هیچ مخالفی مسئولیت رد Cft را نپذیرفته اما اگر کسی مسئولیت رد آن و هزینه رد این قانون را بپذیرد؛ در این شرایط ما هم با تضمین آن دوستان Cft را رد می‌کنیم. البته رد Cft موجب می‌شود که موضع آمریکایی ها از یک موضع منزوی قائم به یک کشور تبدیل به یک موضع مشروع جهانی شود. باید موضع شورای نگهبان به مجلس بیاید و ما استدلال‌ها را ببینیم و مصلحت کشور را بسنجیم و سپس پیرامون آن تصمیم بگیریم.

میرزایی: سران قوا بر تصویب سی‌اف‌تی اتفاق نظر دارند

جلال میرزایی نماینده ایلام و عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره رد لایحه منع تامین مالی تروریسم به خبرآنلاین گفت: از روزی که لایحه CFT مطرح شد این لایحه موافق و مخالفانی داشت و همین موضوع باعث شد این لایحه برای بیش از دو ماه مسکوت بماند. بنابراین اینکه این مخالفت ها موجب شود لایحه CFT در شورای نگهبان رد شود مسئله ای غیر قابل پیش بینی نبود به ویژه آنکه از چندی پیش  شایعه رد این لایحه در شورای نگهبان  مطرح شد تا یک فضاسازی در این زمینه صورت بگیرد. 

او ادامه داد: به هر حال بر اساس آنچه مطرح شده است این لایحه در جلسه شورای نگهبان به تصویب نرسیده است و این موضوع در حالی اتفاق می افتد که سران قوا در جلسات متعدد بر لزوم تصویب آن اتفاق نظر داشته اند.  اما از آنجایی که یک جریانی از ابتدا به دنبال این بودند که این لایحه تصویب نشود و همین جریان چقدر تلاش کردند تا بر تصمیم مجلس تاثیر بگذارند و پس از آن این تمرکز متوجه شورای نگهبان شد.

میرزایی با بیان اینکه من نمی‌خواهم بگویم این تصمیم شورای نگهبان تحت تاثیر مخالفان CFT بوده است گفت: آنچه حائز اهمیت است اینکه رد این لایحه توسط شورای نگهبان به معنای تمام شدن همه چیز نیست بلکه ایرادات شورای نگهبان دوباره در مجلس بحث می شود که یا نمایندگان آن را اصلاح می کنند و یا با اصرار بر نظر خود لایحه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می دهند و در نهایت با توجه به مصلحت کشور تصمیمی برای آن اتخاذ خواهد شد. اینکه درست در روز 13 آبان بحث رد لایحه CFT را اعلام می کنیم تا به اصطلاح پاسخ تحریم‌های آمریکا را داده باشیم اتفاقا این نه پاسخی در خور بلکه یک گل به خودی است. آمریکا مدت ها است در عرصه اقتصادی و سیاسی علیه ما فضاسازی می کند بعد ما با رد این لایحه دقیقا در جهت خواست آنها حرکت می کنیم.

میرزایی در نهایت گفت: علی‌رغم همه انچه مطرح شد و با توجه به نظر سران قوا مبنی بر تصویب این لایحه، در نهایت این موضوع حتی اگر با دشواری هایی همراه باشد به نظر می‌رسد تصویبش غیر ممکن نخواهد بود چراکه در غیر این صورت ما با مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد که سود آن را آمریکا و دولت های متخاصم با ایران خواهد برد.  

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF)، اخیرا اعلام کرد که تعلیق اقدامات احتیاطی علیه ایران را تمدید می‌کند و به ایران چهار ماه دیگر برای برآورده کردن انتظارات مهلت داده است.(اینجا)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
1
با تشكر از شوراي نگهبان كه بهانه دست ترامپ دادند.
علی اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
1
0
مشتی بود به دهان غرب گرایان .به موقع بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
1
0
خود را به زحمت نیندازید CFT مرد که حضرت مسیح هم نمی تواند او را زنده کند بروید راه کار درستی انتخاب کنید تا آمریکا را به زانو در آوریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
2
با همزمانی می خواستند نحسی سیزده ابان را مضاعف کنند .

نحسی سیزده فروردین با پناه به طبیعت خنثی می شود .
نحسی سیزده ابان با پناه.... خنثی می شود .
ناسناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
2
همه ميدانند كه در نهايت تصويب ميشه چرا بيخود اين همه جلسه و حق جلسه و ريخت و پاشها هي نه هي آري و در نهايت آري اينقدر با مردم بازي نكنيد و پول اين ملت را خرج جلسه هاي تكراري نكنيد
مرادیان
|
Seychelles
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
0
0
سران کشور فقط خدمت به ملت را در نظر داشته باشند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین