کد خبر: ۵۵۵۲۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶

ماساژ درمانی روشی برای رفع کمردرد یا دردهای عضلانی نیست

دبیر علمی سومین همایش ملی ماساژ تندرستی گفت: ماساژ نمی‌تواند مشکلات حاد عضلات یا استخوانی را برطرف کند، بلکه ورزشی است برای تمدد اعصاب، ریکاوری و رفع خستگی عضلات و بازتوانی سریع برای ورزشکارانی که طی یک روز چند مسابقه فشرده و سنگین را پشت سر گذاشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر حسین طاووسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره سومین همایش ملی ماساژ تندرستی اظهار کرد: سومین همایش ملی ماساژ تندرستی از ۳۰ آبان تا دوم آذر با همکاری انجمن پزشکان ورزشی ایران و پژوهشگاه علوم ورزشی برای معرفی جایگاه علمی این رشته در تهران برگزار خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های خصوصی و انجمن‌های ناشناخته در زمینه ماساژ با دریافت مبالغ زیادی از علاقمندان به این رشته، دوره‌های آموزشی با کیفیت پایین و غیرتخصصی برگزار می‌کنند که در بسیاری از موارد این آموزش‌ها به جای بهبود عملکرد موجب آسیب‌دیدگی می‌شود.

وی گفت: سومین همایش ملی ماساژ تندرستی با حضور اساتید علمی و آکادمیک در این حوزه برگزار می‌شود و پایه اولیه ماساژ به صورت علمی در رشته‌های مرتبط به این رشته به علاقمندان آموزش داده می‌شود تا با راهکارهای این رشته با کمترین هزینه آشنا شوند.

دبیر علمی سومین همایش ملی ماساژ تندرستی با بیان این که ماساژ درمان نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند از طریق ماساژ می‌توانند دردهای عمیق عضلانی و استخوانی را برطرف کنند، در حالی که ماساژ درمان نیست بلکه یک کمک رشته ورزشی است برای تمدد اعصاب و بازتوانی ورزشی برای ورزشکارانی همچون کشتی، جودو، شنا و ... که در طی یک روز مجبورند چند مسابقه سنگین و پرفشار را تحمل کنند. ماساژ سبب می‌شود تا اسید لاکتیک تولید شده در عضلات این ورزشکاران در اثر فشار مسابقات خارج و التهابات را مرتفع می‌کند و بازتوانی مجددی در عضلات آنها ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: تبلیغات زیادی از طریق ماساژ برای لاغری انجام می‌شود، در حالی که ماساژ لاغری نداریم و این روش تنها برای آرامش اعصاب و رفع خستگی عضلات به تمام افراد و بویژه ورزشکاران توصیه می‌شود.

طاووسی افزود: گرم کردن یکی از روشهای ماساژ درمانی است و سبب می‌شود تا مواد زائد از عضله خارج شود و عضله پس از فشاری که در اثر تمرینات یا مسابقات پرفشار به آن ایجاد شده، دوباره تقویت و سریع به حالت اولیه بازگردد.

وی پیرامون این پرسش که چقدر این روش در بین تیم‌های ورزشی استفاده می‌شود، تصریح کرد: اکثر مربیان یا سرپرستان تیم‌های ورزشی اعتقادی به ماساژ ندارند و تصورشان بر این است که با استفاده از فیزیوتراپ می‌توانند بسیاری از مشکلات عضلانی و اسکلتی را مرتفع کنند، در حالی که یک تیم حرفه‌ای باید در کنار خود علاوه بر فیزیوتراپ از وجود روانشناس و ماساژور ورزشی نیز برخوردار باشد تا بهترین شرایط را برای موفقیت ورزشکار فراهم کند.

این متخصص همچنین در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا از روش‌های مختلف ماساژ می‌توان دردهای عضلانی یا کمردرد را مرتفع کرد، گفت: ماساژ درمانی روش مناسبی برای رفع خستگی عضلات به صورت سطحی بویژه در بخش ماهیچه‌های پا و پیله‌های کمر است و ریکاوری خوبی برای بدن است. بنابراین از این طریق نمی‌توان کمردرد را برطرف کرد و یا این که دردهای عضلاتی و استخوانی را از بین برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین