کد خبر: ۵۵۵۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
ارزیابی رسانه‌های بین‌المللی از نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا؛ ابهام در طرز فکر آمریکایی‌ها درباره ترامپ

نگرانی رسانه‌های اسرائیلی از پیروزی دموکرات‌ها | آیا کنگره جدید می‌تواند ترامپیسم را به چالش بکشد؟

دموکرات‌ها علیرغم پیروزی در مجلس نمایندگان نتوانستند موج گسترده آبی رنگی به راه اندازند و هنوز هم نمی‌توان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا را پیش‌بینی کرد. / "پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای امریکا خبری خوب برای ایران و خبری بد برای اسرائیل خواهد بود. اگر دمکرات‌ها کنترل دستکم یکی از مجلسین امریکا را در دست گیرند کار برای ترامپ به منظور ادامه تحریم ایران دشوارتر خواهد شد. برای اسرائیل، پیروزی دموکرات‌ها خبر خوبی نیست چرا که تلاش آنان برای فشار بر ایران را تضعیف خواهد کرد".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- رسانه‌های امریکایی و جهانی درباره نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا به تحلیل و ارزیابی پرداخته‌اند. در این میان یک نکته میان اکثر نشریات و رسانه‌ها مشترک است: دموکرات‌ها علیرغم پیروزی در مجلس نمایندگان نتوانستند موج گسترده آبی رنگی به راه اندازند و هنوز هم نمی‌توان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا را پیش‌بینی کرد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه‌های اسرائیلی از یک روز پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای با توجه به احتمال برد دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان امریکا که در نظرسنجی‌ها اعلام شده بود، نسبت به این موضوع ابراز خطر و نگرانی کردند. 

ناراحتی و نگرانی رسانه‌های اسرائیلی از پیروزی دموکرات‌ها | آیا کنگره جدید می‌تواند ترامپیسم را به چالش بکشد؟

نگرانی در اسرائیل

روزنامه "یودیعوت احرونوت" اسرائیل در گزارشی در این‌باره نوشت: "پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای امریکا خبری خوب برای ایران و خبری بد برای اسرائیل خواهد بود. اگر دمکرات‌ها کنترل دستکم یکی از مجلسین امریکا را در دست گیرند کار برای ترامپ به منظور ادامه تحریم ایران دشوارتر خواهد شد. برای اسرائیل، پیروزی دموکرات‌ها خبر خوبی نیست چرا که تلاش آنان برای فشار بر ایران را تضعیف خواهد کرد". 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "پیوندی قوی میان تحریم‌های تازه امریکا در قبال ایران و روزهای پس از انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا وجود دارد. امریکا این‌بار به تنهایی بدون کمک اروپایی‌ها ایران را تحریم کرده است به امید ایجاد بحرانی جدی برای ایران و دستکم مجبور کردن آن کشور به کشیده شدن پای میز مذاکره. در انتخابات 2020 ریاست جمهوری امریکا ممکن است که رییس جمهوری از حزب دموکرات پیروز شود و رویه در قبال ایران مشابه دوران اوباما تغییر کند. پیروزی دموکرات‌ها همچنین به اتحاد امریکا و اسرائیل آسیب می‌رساند. ترامپ بیش از هر رییس جمهوری دیگری از دوران ریگان به این سو بیشتر طرفدار اسرائیل است. از سوی دیگر دموکرات‌ها را بیش از گذشته در حال حرکت به سوی جناح چپ رادیکال آن حزب است که مخالف اسرائیل است. اسرائیل امیدوار بود تا با پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات، ترامپ به فشار حداکثری علیه ایران ادامه دهد". 

روزنامه "تایمز اسرائیل" نیز در گزارشی با اشاره به این که تاثیر تحریم‌های امریکا بر ایران بستگی به نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای دارد می‌نویسد: "تحلیلگران معتقدند که نباید انتظار زیادی از تحریم‌ها علیه ایران داشت. از سوی دیگر پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای امیدها به کارآمدی تحریم علیه ایران را کاهش می‌دهد. پیروزی دموکرات‌ها نشان می‌دهد که ایران درست محاسبه کرده بود که می‌تواند از ترامپ عبور کند". 

رسانه‎های اروپایی و آمریکایی چه می‎گویند؟

رسانه‌های اروپایی و امریکایی اما محتاطانه‌تر به نتایج انتخابات امریکا پرداخته و آن را نه پیروزی چشمگیر دموکرات‌ها و نه شکست عظیم جمهوریخواهان دانسته‌اند.  

برای مثال، شبکه خبری "دویچه وله" آلمان می‌نویسد انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا منجر به رد گسترده "ترامپیسم" از سوی رای‌دهندگان نشد. این شبکه خبری می‌نویسد: "سنا در دست جمهوریخواهان باقی ماند. ترامپ اخیرا خود را یک ملی‌گرا معرفی کرد، او احساس ترس از مهاجران اسپانیایی‌تبار، امریکایی‌های آفریقایی‌تبار، مسلمانان و سایر اقلیت‌ها را در میان رای‌دهندگان ایجاد کرد تا با ترس و وحشت‌آفرینی سیاست خود را به پیش ببرد. او رسانه‌ها را دشمن مردم نامید. او با توسل به دروغ تلاش کرد تا سلاحی سیاسی کسب کند. با همه این موارد، واقعیت آن است که نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر به گونه‌ای نیست که ترامپ و حزب جمهوریخواه را تکان دهد، شوکه کرده باشد و یا دچار تغییر اساسی کند. اکنون امریکا به دو دسته تقسیم شده است. با امریکایی تلخ و شیرین مواجه هستیم. با نتیجه اخیر، دموکرات‌ها نمی‌توانند ریاست جمهوری را کنترل کنند. دموکرات‌ها امیدوار بودند با کسب مقام‌های فرمانداری و یا کرسی‌های سنا در فلوریدا و تگزاس بازی را به نفع خود تغییر دهند اما این‌گونه نشد. آن موج آبی رنگی که آنان انتظار داشتند ایجاد نشد. به طور خلاصه ترامپ و حامیان‌اش می‌توانند ادعا کنند که تاکتیک رعب‌آفرینی و ایجاد ترس آنان موجب کاهش دامنه موج آبی رنگ مورد انتظار دموکرات‌ها شد". 

"دویچه وله" در ادامه می‌نویسد یک خبر خوب و یک خبر بد برای جهانیان پس از انتخابات میان‌دوره‌ای و اعلام نتایج وجود دارد و می‌نویسد: "خبر خوب برای امریکا و جهان آن است که ترامپ در نهایت با فشارهای بیشتری مواجه می‌شود و این که کابوس کنترل جمهوریخواهان بر مجلسین امریکا تحقق نیافت. این خبری خوب است که تعداد قابل توجهی از زنان در کنگره حضور خواهند داشت. اولین زنان مسلمان و بومی‌تبار امریکایی از حزب دموکرات برنده شده‌اند. خبر بد برای امریکا و جهان آن است که عادی‌شدن ترامپیسم را شاهد هستیم؛ ما شاهد حضور ترامپ کوچولوها در کشورهای مختلف جهان هستیم".

مردم آمریکا درباره ترامپ چگونه فکر می‎کنند؟

روزنامه "واشنگتن پست" نیز در یادداشتی تحت عنوان "دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان برنده شدند اما ترامپ برنده اصلی انتخابات بود"، تیتری که در ظاهر عجیب به نظر می‌رسد، می‌نویسد: "در حالی که سه شنبه شب زمان پیروزی کاملی برای جمهوریخواهان نبود اما هیچ موج آبی رنگی (نماد حزب دموکرات) هم ایجاد نشد. هیج دموکرات پیش‌رویی در این انتخابات موفق نشد روی صحنه حاضر شود. دموکرات‌ها ممکن است در مجلس نمیاندگان پیروز شده باشند اما ترامپ برنده اصلی انتخابات بود. پیروزی در مجلس نمایندگان به تنهایی برای دموکرات‌ها کافی نیست. دموکرات‌ها ناکافی عمل کرده‌اند. حزب جمهوریخواه در انتخابات میان‌دوره‌ای حدود 37 کرسی را در مجلس نمایندگان از دست می‌دهد اما در مقابل دموکرات‌ها نیز کرسی‌های چشمگیری را کسب نکردند. ترامپ هنوز هم یک دارایی برای حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود در حالی که اوباما یک فاجعه برای حزب دموکرات است. بگذارید روشن و صریح بگوییم: رای‌دهندگان فرصت داشتند تا ترامپ را نابود کنند اما این کار را نکردند. دموکرات‌ها فکر می‌کنند آن قدر احساسات منفی نسبت به ترامپ وجود دارد که برای پیروزی آنان کافی است در حالی که واقعیت چیز دیگری است؛ ترامپ هوز هم طرفداران خود را دارد. اگر دموکرات‌ها می‌خواهند در انتخابات 2020 برنده شوند باید برنامه متفاوت و قوی‌تری را در پیش گیرند؛ ترامپ حریف ضعیفی نیست". 

سایت امریکایی "ووکس" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که نتایج انتخابات 2018 به ما نشان نمی‌دهد که امریکایی‌ها درباره ترامپ چگونه فکر می‌کنند. این سایت می‌نویسد:"نتایج آمیخته هستند. نمی‌توان حکم کلی صادر کرد. اگر به تاریخچه امریکا نگاه کنیم، حزبی که رییس‌جمهوری از آن است، تقریبا همیشه در انتخابات میان‌دوره‌ای ناکام بوده اما روسای‌جمهوری معمولا در کارزار انتخاباتی برای انتخاب مجدد معمولا موفق بوده‌اند. نتیجه انتخابات به گونه‌ای نبود که بفهمیم مردم چه نظری درباره ترامپ دارند".

ناراحتی و نگرانی رسانه‌های اسرائیلی از پیروزی دموکرات‌ها | آیا کنگره جدید می‌تواند ترامپیسم را به چالش بکشد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین