کد خبر: ۵۵۵۶۲۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱

واکنش وزیر خزانه‌داری آمریکا به قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به سوئیفت

وزیر خزانه‌داری آمریکا از اقدام سوئیفت مبنی بر قطع دسترسی بانک‌های ایرانی به این شبکه حمایت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در توییتی مدعی شد:

«متوجه شدم که سوئیفت دیگر به بانک مرکزی ایران و دیگر موسسات مالی تعیین شده ایرانی خدمت‌رسانی نمی‌کند. سوئیفت برای حفاظت از تمامیت سیستم مالی بین‌المللی، تصمیم درست را گرفته است.»

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه همزمان با نقض برجام گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. در روزهای اخیر بخش دوم این تحریم‌ها اعمال شد.

جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) روز دوشنبه اعلام کرد که دسترسی برخی بانک‌های نامشخص ایرانی به این شبکه مالی را به علت آن‌چه که "ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی" عنوان کرد، قطع کرده است.

سوئیفت در بیانیه‌ای مختصر با اشاره به اینکه تعلیق بانک‌های ایرانی از دسترسی به این سیستم مالی "قابل تاسف" است، اعلام کرد که این اقدام را جهت ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی انجام داده است.

در پی اعلام تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه بانک مرکزی و بانک‌های ایران و اعلام قطع خدمات پیام‌رسان سوئیفت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: تحریم‌های اعلام‌شده قبلا توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها، انجام گرفته است.

وی افزود: اقدامات لازم در راستای تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی کشور به سطح مطلوب ارتقا داده شده است که انعکاس این امر را طی ایام اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده‌ایم.

به گفته همتی، بانک مرکزی با توجه به احتمال قطع خدمات پیام‌رسان مالی سوئیفت، سامانه‌های جایگزین برای تعامل بانکی با کشورهای طرف تجاری پیش‌بینی کرده است.

سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به این اقدام سوئیفت، روز چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم سرویس پیام‌رسان مالی سوئیفت برای به تعلیق درآوردن ارتباط چند بانک ایرانی نامشخص با این شبکه، تصمیمی تاسف‌برانگیز بوده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز این اقدام سوئیفت را "غیرقابل قبول" عنوان کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین