کد خبر: ۵۵۵۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

تحریم‌های نفتی ایران؛ کدام کشورها خوشحال و کدام ناراحت شدند؟

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران واکنش برخی کشورها و مقامات بین المللی را پی داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن «ابراز تاسف» از بازگشت تحریم‌های آمریکا اعلام کرد که این کشور به همکاری‌های تجاری خود با ایران ادامه می‌دهد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ با اینکه سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرده است که این کشور تجارت با ایران را «تضمین» می‌کند اما هیچ جزئیاتی درباره ابعاد و چگونگی این تضمین‌ها ارائه نکرد.

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل، نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان خواستار دخالت این نهاد علیه تحریم‌های آمریکا شده است.

نماینده ایران در این نامه آورده است: «اقدام غیرمسئولانه ایالات متحده پاسخی جمعی را از سوی جامعه جهانی ایجاب می‌کند.»

همزمان پی‌یر موسکوویسی، کمیسر اموراقتصادی کمیسیون اروپا روز دوشنبه در گفتگو با رادیو «فرانس انفو» بار دیگر بر مواضع پیشین اتحادیه اروپا برای حفظ روابط تجاری و مالی با ایران تاکید کرد. وی گفت که اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا مخالف است و اقدام واشنگتن را تایید نمی‌کند.

سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز اعلام کرد که این کشور از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران متاسف است.

او همچنین اضافه کرد: «ما به طور کامل از توسعه روابط تجاری‌مان با ایران حمایت می‌کنیم و کسب‌و‌کارهای بریتانیایی را تشویق می‌کنیم تا از موقعیت‌های تجری پدید آمده بهره ببرند.»

همچنین هوا چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، با ابراز تاسف از وضع تحریم‌های آمریکا گفت باید به شراکت تجاری قانونی با ایران احترام گذاشته شود.

او که در یک برنامه خبری صبحگاهی در پکن حضور یافته بود درباره معافیت‌های اعطا شده آمریکا درباره تحریم‌ها به طور مستقیم اظهار نظری نکرد.

خوشحالی در اردوگاه مخالفان برجام

از آن سو بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ۵ نوامبر در جمع نمایندگان حزب دست‌راستی خود لیکود روز بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را «روزی تاریخی» نامید و اظهار داشت: «بار دیگر می‌خواهم از رئیس‌جمهور ترامپ برای این تصمیم شجاعانه، قاطع و مهم تشکر کنم. من فکر می‌کنم این تصمیم باعث صلح و امنیت و ثبات خواهد شد.»

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز با انتشار پیامی در حساب توییتر خود از بازگشت تحریم‌های ایران ابراز خرسندی کرد. وی این اقدام را تصمیمی خواند که خاورمیانه انتظارش را می‌کشید.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت: «رئیس جمهور ترامپ، شما یک بار دیگر کار (درست) را انجام دادید.»

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین