کد خبر: ۵۵۵۹۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
آیا نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بر استراتژی خاورمیانه‌ای ترامپ تاثیرگذار خواهد بود؟

رویکرد ترامپ در قبال ایران، عربستان، روسیه و اسرائیل پس از انتخابات میان‌دوره‌ای چگونه خواهد بود؟

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای در امریکا توازن قوا میان کاخ سفید و کنگره را تغییر می‌دهد، اشاره می‌کند که این موضوع دولت امریکا را مجبور می‌کند تا اصلاحاتی را در رویکرد خود در عرصه سیاست خارجی اعمال کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- به نظر می‌رسد که احتمالا ترامپ با جدیت بیشتری پس از انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا، سیاست خاورمیانه ای خود را دنبال کند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" با اشاره به این که نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای در امریکا توازن قوا میان کاخ سفید و کنگره را تغییر می‌دهد، اشاره می‌کند که این موضوع دولت امریکا را مجبور می‌کند تا اصلاحاتی را در رویکرد خود در عرصه سیاست خارجی اعمال کند. 

رویکرد ترامپ در قبال ایران، عربستان، روسیه و اسرائیل پس از انتخابات میان‌دوره‌ای چگونه خواهد بود؟

این شبکه خبری با اشاره به مثال‌های گذشته در تاریخ سیاست امریکا در این‌باره می‌نویسد: "برای مثال، در سال 2010 میلادی، زمانی که جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا موفقیتی چشمگیر داشتند و مجلس نمایندگان را از آن خود کردند از حمله نظامی امریکا در لیبی در دوران ریاست جمهوری اوباما چند ماه پس از تشکیل مجلس نمایندگان تازه حمایت کردند؛ تصمیمی که بعدا از سوی اوباما به عنوان بدترین اشتباه او در دوران ریاست جمهوری‌اش قلمداد شد. پس از شکست انتخاباتی دموکرات‌ها در نوامبر 2014 میلادی، دولت اوباما مذاکرات جدی‌تری را برای توافق هسته‌ای با ایران انجام داد که هدف آن برجای گذاشتن آخرین میراث دولت در عرصه سیاست خارجی بود". 

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "دولت ترامپ نیز ممکن است سیاست مشابهی را در پیش گیرد. بخشی از سیاست‌های خود را تغییر دهد و یا مجبور به اصلاح آن شود. نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی برای سیاست خارجی امریکا به ویژه در خاورمیانه دارد. پیامد مستقیم این موضوع تغییر در نوع روابط میان کنگره امریکا و قوه مقننه است. به نظر می‌رسد در سنا به خصوص کمیته خدمات نیروهای مسلح "جان مک کین" سناتور جمهوریخواه و "باب کورکر" ریاست آن کمیته که هر دو از منتقدان رویکرد دولت کنونی امریکا بودند با وفاداران به ترامپ از جمله "جیم اینهوف" و "جیم ریش" جایگزین خواهند شد. با این حال، مارکو روبیو، لیندسی گراهام و رند پائول هنوز حضور دارند. هر سه از سیاست‌های کاخ سفید به صورت موردی انتقاد می‌کنند و حضورشان در سیاست خارجی تاثیراتی را خواهد داشت". 

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "روبیو و گراهام از دولت ترامپ می‌خواهند که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند این در حالیست که رند پائول درباره خروج امریکا از برجام هشدار داده است. پس از قتل خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی نیز هر سه آنان خواستار اقدامات شدیدتر امریکا علیه عربستان سعودی شدند هر چند که ترامپ تمایلی به انجام این کار ندارد. حتی پیشنهاداتی در میان جمهوریخواهان در کنگره مطرح شد که کاخ سفید روابط امریکا با ریاض را قطع کند. دموکرات‌ها رویکرد تهاجمی‌تری در قبال دولت ترامپ دارند و خواستار شدت عمل زیاد او در قبال ریاض هستند و در مقابل معتقدند که تحریم در قبال ایران باید سنجیده باشد".  

این شبکه خبری در ادامه با اشاره به تاثیر انتخابات میان‌دوره‌ای بر سیاست امریکا در قبال عربستان سعودی می‌افزاید: "همچنین، احتمالا آن وجود دارد که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا از اختیارت نظارتی خود استفاده کنند. احتمال آن وجود دارد که مجلس نمایندگان امریکا نیز درصدد اعمال فشار بر ترامپ برای متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان سعودی باشد و از این موضوع به عنوان اهرمی برای وادار کردن ریاض به پایان دادن به جنگ در یمن استفاده کند. ترامپ نیز اخیرا خواستار اتش‌بس در یمن تا پایان نوامبر شد که به نظر می‌رسد اقدامی پیش‌دستانه از سوی او و پیش‌بینی‌اش از طرح خواست نمایندگان امریکا در این باره بوده است. همچنین، مجلس نمایندگان که در آن کنترل در اختیار دموکرات‌ها باشد احتمالا در راستای کاهش بودجه دفاعی کشور حرکت خواهد کرد و خواستار کاهش نیروهای امریکایی در عراق و سوریه تا سال 2019 میلادیی خواهد شد. این موضوع توانایی ترامپ در منطقه خاورمیانه را محدودتر خواهد کرد". 

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: "شکست انتخاباتی رییس‌جمهوری، کنگره را به سوی ایجاد اخلال در سیاست‌های داخلی کاخ سفید سوق خواهد داد. به این ترتیب، دولت ترامپ احتمالا تا آغاز کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری در اواسط سال 2019 میلادی بیشتر بر روی سیاست خارجی تمرکز خواهد کرد". 

"الجزیره" درباره سیاست احتمالی ترامپ در قبال موضوع منازعه اسرائیل و فلسطین می‌نویسد: "این احتمال وجود دارد که ترامپ در نهایت از جزئیات برنامه صلح اسرائیل و فلسطین را اعلام کند که برای حل منازعه میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواهد بود. علیرغم آنکه ترامپ درباره تلاش برای آوردن فلسطینیان و اسرائیلی‌ها پای میز مذاکره زیاد صحبت کرده است اما هیچ جزئیاتی را از طرح و برنامه‌اش و هدف دو طرف ارائه و مطرح نکرده است. با این حال، از سرگیری گفت‌و‌گو می‌تواند بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل را به چالش بکشد چرا که او را با لزوم مصالحه با فلسطینیان مواجه خواهد شد؛ چیزی که او انتظار ندارد که ترامپ دوست و همراه‌اش در این مسیر حرکت کند. با این حال، ممکن است بر سر این موضوع اصطکاکی میان دو طرف ایجاد شود اگر ترامپ در آغاز گفت‌و‌گوی‌های صلح پیش از پایان دوره نخست ریاست جمهوری‌اش مصمم باشد". 

این شبکه خبری درباره رویکرد احتمالی ترامپ در قبال تهران و کرملین می‌نویسد: "کاخ سفید احتمالا کماکان به اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهد با این حال، احتمالا با انتقاد محافظه کاران در کنگره مواجه می‌شود. انتظار می‌رود که ترامپ تلاش مجددی برای مذاکره با روس‌ها داشته باشد اما احتمالا تلاش او توسط دموکرات‌ها در کنگره متوقف خواهد شد؛ چرا که آنان متقاعد شده‌اند که کرملین به ترامپ برای برد در انتخابات ریاست جمهوری 2016 کمک کرده بود. مخالفت کنگره با هرگونه روابط نزدیک‌تر با روسیه می‌تواند مانع پیشرفت هر چه بیشتر گفت‌وگوها برای حل بحران سوریه شود و مانعی در برابر آغاز دوباره مذاکرات صلح میان مخالفان اسد و حکومت او در سوریه خواهد بود. از سوی دیگر محور اسرائیلی – عربی مورد حمایت امریکا نیز احتمالا در دو سال پایانی ریاست جمهوری ترامپ در موضع خود علیه ترامپ با رکود مواجه خواهد شد؛ اگر فشارهای کنگره برای اقدام کاخ سفید علیه عربستان سعودی افزایش و ادامه یابد". 

این شبکه خبری در پایان می‌نویسد: "علاوه بر این پیامدهای مستقیم و غیر مستقیم انتخابات میان‌دوره‌ای آن است که ممکن است تحولاتی در درون دولت ترامپ روی دهد. از جمله کنار گذاشتن "جیمز متیس" وزیر دفاع و یا استعفای احتمالی شخص او پیش از آن که کنار گذاشته شد. این موضوع می‌تواند دینامیسم درونی قدرت در داخل دولت ترامپ را تغییر دهد و سبب حرکت بیشتر آن به سوی جناح راست شود. همچنین، جدی‌ترشدن تحقیقات رابرت مولر درباره انتخابات 2016 و ارتباط احتمالی کارزار ترامپ با روسیه و در مقابل استفاده ترامپ از قوه قضاییه برای مسدودکردن این بررسی با استفاده از قضات نزدیک به خود می‌تواند بازی را تا حد زیادی تغییر دهد. در مجموع، انتظار می‌رود که کاخ سفید پس از انتخابات میان‌دوره‌ای بیشتر در خارومیانه حضور پیدا کند و انتظار می‌رود که سیاست خارجی کم و بیش مشابه قبل را دنبال کند: بیشتر تاکتیکی تا استراتژیک و بیشتر غیرقابل پیش‌بینی تا یکپارچه و هماهنگ".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
دموکرات و جمهوری خواه به فکر منافع خودشان هستند.
ایران باید بازی پلیس خوب و پلیس بد دو حزب را به هم بزند و دموکراتها را ملزم کند به تغییر رفتار ترامپ در قبال برجام و بازگشت به ان.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین