کد خبر: ۵۵۶۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۱

پارچه‌هایی که جایگزین باتری می‌شوند

محققان دانشگاه ماساچوست راهکار جدیدی را برای ذخیره توان الکتریکی توسعه دادند که امکان یکپارچه سازی سیستم ذخیره توان را با پارچه و لباس فراهم می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 یکی از مهمترین عواملی که مانع توسعه حسگرهای زیستی مورد استفاده برای نظارت بر سلامت می شود، فقدان یک منبع توان الکتریکی پایدار و سبک است. این مشکل موجب محدودشدن فناوری های تولید انواع تجهیزات الکترونیکی قابل حمل، پوشیدنی، خوردنی و انعطاف پذیر شده است. 

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،اکنون محققان با استفاده از یک میکرو ابرخازن و به کار گرفتن آن به همراه رشته هایی از جنس فیلم پلیمری با پوشش رسانای الکتریکی که با استفاده از یک تکنیک بافت ویژه، به هم متصل می شوند، یک شبکه انعطاف پذیر از الکترودهای همسو را روی پارچه تولید کردند. در نتیجه توانستند یک سیستم ذخیره توان الکتریکی توسعه دهند که در مقایسه با ابعاد خود، قابلیت بالایی در ذخیره توان الکتریکی دارد و منبع مناسبی برای تامین توان موردنیاز حسگرهای زیستی محسوب می شود. 

در حال حاضر محققان در تلاشند تا این فناوری جدید ذخیره توان الکتریکی را با فناوری پارچه های هوشمند و ریزپردازنده های کم مصرف ادغام کنند تا سیستم یکپارچه ای را برای نظارت بر عملکرد مفاصل و فرایند راه رفتن در طول روز توسعه دهند. 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین