کد خبر: ۵۵۶۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

نماینده سرپل ذهاب: در بحران‌ها معمولا بیشتر مدیریت سلیقه‌ای اعمال می‌شود/ ستاد مدیریت بحران با معضل بزرگی مواجه است

«بنیاد مستعضعفان ۸ تن سیمان در اختیار واحدهای تخریبی قرار داده است»، اظهار کرد: امیدواریم این روند متوقف نشود و به سایر واحدها هم کمک شود تا روند بازسازی تکمیل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب نسبت به احتمال توقف روند بازسازی مناطق زلزله زده هشدار داد.

فرهاد تجری با اشاره به سالگرد زلزله کرمانشاه و شرایط منطقه بعد از گذشت یک سال و افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم جهشی اظهار کرد:‌ این امر باعث کم شدن قدرت خرید مردم، کند شدن روند بازسازی و نزدیک شدن آن به توقف شده که امیدواریم با افزایش کمک‌های بلاعوض و تسهیلات دولت در این باره چاره اندیشی کند. این مردم یک بار پاک‌باخته جنگ بودند و بار دیگر در زلزله زندگی‌شان را از دست دادند البته دولت در حد بضاعت کمک‌های خوبی کرد و سازمان‌هایی مثل ارتش، سپاه، خیرین و گروه‌های جهادی پای کار بودند و خدمات خوبی ارائه دادند. کمیته امداد و بهزیستی هم مددجویان را به خوبی سازمان دهی کردند.

وی با بیان اینکه «بنیاد مستعضعفان ۸ تن سیمان در اختیار واحدهای تخریبی قرار داده است»، اظهار کرد: امیدواریم این روند متوقف نشود و به سایر واحدها هم کمک شود تا روند بازسازی تکمیل شود. متاسفانه ما با کمبود آهن آلات و مصالح ساختمانی و سیمان مواجه هستیم اگر دست مردم پر باشد شاید یک سال دیگر روند بازسازی به طول بینجامد اما اگر روند به همین شکل ادامه یابد با توجه به گرانی‌ها امکان توقف روند بازسازی وجود دارد.

نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب گفت: به هر حال انرژی و توان زیادی بعد از زلزله کرمانشاه گذاشته شد، مردم از اقصی نقاط کشور با کمک‌های نقدی و غیر نقدی مستقیم یا غیر مستقیم خود به هلال احمر و اشخاص به یاری شتافتند. مسئولین و رهبری پیام امید بخشی برای انسجام کمک رسانی به مناطق زلزله زده دادند و شاهد حضور رهبری، دو مرحله حضور رئیس جمهور، حضور رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه، حضور چندین باره معاون اول رئیس جمهور، تشکیل جلسه هیات دولت در کرمانشاه و تعیین تکلیف سریع پرداخت خسارت‌ها و کمک‌های بلاعوض بودیم که اگر چه کفاف نمی‌کرد ولی تا حدی در روند بازسازی موثر بود.

وی ابراز عقیده کرد: متاسفانه ستاد مدیریت بحران در کشور ما با معضل بزرگی مواجه است. این ستاد ساختار تعریف شده قانونی ندارد و طبعا نمی‌تواند مدیریت توانمندی‌ داشته باشد زیرا ابزار قانونی برای برخورد را ندارد.

وی اضافه کرد: ما شاهد این هستیم که در بحران‌ها معمولا بیشتر مدیریت سلیقه‌ای اعمال می‌شود تا مدیریت متمرکز قانونی و این امر باعث بروز بسیاری از مشکلات می‌شود. ضمن این که فرایند بازسازی و بحران را با مشکلاتی مواجه کرده که هم مجلس و هم دولت باید نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کنند. از طرف دیگر با توجه به موانع قانونی و عدم تعیین تکلیف دستگاهها، مدیریت موثر مقتدرانه و اثر بخشی در جریان زلزله کرمانشاه اعمال نشد.

تجری با بیان این اعتقاد که هلال احمر در نحوه توزیع امکانات خوب عمل نکرد، گفت: بنیاد مسکن هم حوزه گسترده‌ای از ماموریت را داشت که در بخش‌هایی با ضعف مواجه بود. علاوه بر این بنیاد مسکن استان قم به عنوان استان معین برای ساماندهی کانکس‌ها هیچ عملکردی نداشت در حالی که رقم‌های میلیاردی به آنها داده شده بود و کار جمع آوری و ساماندهی کانکس‌ها به عهده فرمانداری سرپل ذهاب و شهرداری بود البته ستادهای معین اصفهان، تهران، قزوین و اردبیل خدماتی ارائه کردند ولی در مورد ستاد معین قم برخی از اقدامات شفاف نیست که لازم است روشنگری شود.

نماینده قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب با انتقاد از سازمان اوقاف و امور خیریه و عدم انجام اقدامات لازم برای بازسازی مساجد و اماکن مذهبی در مناطق زلزله زده مدعی شد: متاسفانه این سازمان مسئولیت پذیر نبود و کسی هم آن را بازخواست نکرد. در جایی که عنوان خیریه را یدک می‌کشد استفاده از ظرفیت خیریه صورت نگرفت این در حالی است که وزرای بهداشت و آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت خیریه اقدامات قابل توجهی داشتند، اورژانس کشور رکورد زد و بیمارستان‌ها با نهایت اکرام و احترام به زلزله زدگان خدمات درمانی دادند. آموزش و پرورش هم با استفاده از ظرفیت خیریه اماکن آموزشی تخریب شده را بازسازی کرد. در حالی که این دو وزارت‌خانه کمترین اعتبار را گذاشتند ولی در عوض از خیریه‌ها کمک گرفتند اما اوقاف حتی یک آجر هم از ظرفیت خیریه‌ها استفاده نکرد که امیدواریم با مدیریت جدید بازسازی شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین