کد خبر: ۵۵۶۴۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

دفاع از اظهارات ظریف درباره "پولشویی" عده‎ای در کشور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان وزیر امور خارجه با توجه به روحیه اعتدالی، منطقی و اخلاقگرا بودن ایشان، متقن و مبتنی بر اطلاعات است و می توان به آن اعتماد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
پروانه مافی در گفت وگو با ایرنا درباره اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع پولشویی اظهار داشت: آقای دکتر ظریف یکی از وزیران قوی و موثر کابینه دکتر روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم هستند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: سخنان وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به روحیه اعتدالی مبتنی بر منطق و اخلاقگرا ایشان، قطعا از روی بی اطلاعی و یا تهمت و هوس نیست و می توان به صحبت های وی تکیه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ریشه بسیاری از اتفاقات مالی مربوط به دولت های نهم و دهم یادآور شد: موضوع موسسات مالی از جمله همین موارد بود که برای دولت یازدهم و دوازدهم به یک معضل تبدیل شد.

مافی تاکید کرد: بنابراین صحبت های دکتر ظریف با توجه به اتفاقاتی که در این سال ها رخ داده و پول هایی که به صورت رسمی و یا غیر رسمی از کشور خارج شده متقن و مبتنی بر اطلاعاتی است که قطعا ایشان دارد و می توان به آن اعتماد کرد.

وی درباره مخالفت برخی از افراد یا رسانه های با سخنان وزیر امور خارجه گفت: شدت مخالفت و مقاومت در برابر سخنان اخیر وزیر امور خارجه و مخالفت هابا شفاف سازی بیانگر این است که حتما اتفاقاتی رخ داده و ممکن است سهمی در این اتفاقات نادرست مانند پولشویی داشته باشند.

عضو کمیسیون شورای ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: البته من اتهام نمی زنم اما هیچ دلیلی برای مقاومت برابر شفافیت مالی و فرآیند مبتنی بر روشن شدن موضوعات مالی در کشور قابل توجیه نیست.

مافی توضیح داد: کنار هم گذاشتن ها این حقایق ما را به یک نتیجه می رساند و آن این که افرادی هستند که در این فرآیند نادرست دستی داشتند و شفافیت را مانعی برای حفظ شدن وضعیت خود می دانند.

اظهارات ظریف درباره فسادهای مالی پنهان دلسوزانه است

غلامرضا حیدری نیز اظهار داشت: محمد جواد ظریف از بهترین، مسلط ترین و باسابقه ترین دیپلمات های کشور ما است که در طول این سال ها اقدامات بسیار مثبت و ارزشمندی را برای کشور انجام داده است.

وی با اشاره به این که ظریف در مذاکرات و برجام زیر نظر رهبر معظم انقلاب کارها را جلو برده است افزود: قطعا ظریف اطلاعاتی دارد که ما نداریم. اگر او دغدغه منافع ملی را نداشته باشد آن افرادی که سفارت های عربستان را آتش می زنند دغدغه منافع ملی دارند؟

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آقای ظریف نظام را متهم به پولشویی نکرد بلکه از واقعیاتی سخن گفت که در ایران وجود دارد و باید با آن مقابله کرد.

حیدری افزود: مقابله کردن با این موضوع هم باید ریشه ای باشد، ما بایستی گلوگاه هایی که ما را در این بسترها می اندازد را پیدا و با آن مقابله کنیم . امروز موضوعاتی وجود دارد که ما را به سمت تحریم ها کشانده که باید سرمنشا و علت آن را پیدا کنیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: ای کاش از ابتدا نگاه ما به دنیا و روابط با دیگر کشورها بر اساس روابط و تعامل مثبت بود، البته این که بعضی ها خود را یکه تاز دنیا می دانند واقعیتی است که وجود دارد. در یک زمان دنیا دو قطبی بود آمریکا و شوروی یکه تاز بودند و پیش از آن نیز انگلیس یکه تاز دنیا بود.

وی ادامه داد: امروز نیز آمریکا فکر می کند یکه تاز دنیا است و بنا به دلایل متعدد فکر می کند همه بایستی تحت امرش باشند، آمریکا نفوذش در ایران در زمان پهلوی دوم بسیار زیاد شد و ایران نقش ژاندارم منطقه را از جانب آمریکا بازی می کرد.

وی تصریح کرد: بعد از سقوط رژیم پهلوی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، این نفوذ قطع شد زیرا مردم ایران می خواستند از این سلطه نجات پیدا کنند، پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران، آنان نیز به مقابله با ما پرداختند و تحریم ها علیه ایران آغاز شد.

حیدری ادامه داد: این تحریم ها در ابتدا فراگیر نبود، ما در زمان جنگ هم تحریم داشتیم ولی این تحریم ها مانند امروز نبود تا این که به دولت نهم رسیدیم که به خاطر فعالیت های هسته ای و برخی سخنان نا بجا تحریم سختی شدیم پس از آن با برجام ما از این تحریم ها کمی بیرون آمدیم ولی بعد از روی کار آمدن ترامپ بار دیگر زیر بار تحریم ها رفتیم.

وی افزود: آنچه که برای ما سوتفاهم ایجاد می کند این است می تواند پشت صحنه این قضایا قابل تامل باشد، عده ای سفارت انگلیس و عربستان را به آتش می کشانند تا رابطه ما را با دنیا خراب کنند، در مجلس خلاف آیین نامه مجلس برجام را آتش می کشند وعلیه پیوستن ما به کنوانسیون های بین المللی بنر می زنند.

وی تصریح کرد: این عوامل آگاهانه یا ناگاهانه موجب به هم زدن رابطه مثبت ایران با دنیا می شود این اقدامات ممکن است مشکوک باشد و ما امیدواریم شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات به این قضایا ورود پیدا کنند، ظاهر قضیه نشان می دهد می تواند ارتباطی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این ها یک هدف را دنبال می کنند و آن خراب کردن ایران و روابطش با دنیاست، که خلاف منافع ملی است و ایجاد هزینه برای ملت می کند.

وی افزود: یکی از نتایج زیان بار این تحریم ها تکنولوژی دور زدن تحریم است. درست است ما توانستیم با این اقدام نفت خود را بفروشیم ولی از دل این اقدامات امثال بابک زنجانی بیرون آمد آن هایی بیرون آمدند که چمدانی پول جا به جا می کردند وقتی ما زیر بار تحریم می رویم قطعا این موارد نیز پشت سرش می آید.

منظور ظریف نهادها و مسئولان نظام نبود

روزنامه ایران نیز نوشت: رمزگشایی وزیر خارجه ایران از موانع داخلی پیوستن ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» سرو صدای مخالفان دولت را بلند کرده است. محمدجواد ظریف اخیراً در گفت‌وگویی، پولشویی گسترده در کشور و منافع اقتصادی برخی جریان‌ها را واقعیتی دانسته که موجب فضاسازی‌ علیه مصوبه‌های ضدپولشویی شده و تلاش‌ها برای تصویب قوانین شفاف سازی مالی را ناکام گذاشته است.

در گفت‌وگو با دیاکو حسینی، کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره دلایل هجمه مخالفان به ظریف و بازتاب آن در عرصه سیاست خارجی گفت‌وگو کردیم...

** موضوع پیوستن ایران به «FATF» در حالی از سوی نهادهای ذیربط داخلی پیگیری می‌شود که وزیر امور خارجه ایران وجود پولشویی گسترده در ایران را که به تأمین منافع اقتصادی عده‌ای خاص منجر شده از جمله موانع تصویب لوایح مربوط به «اف‌ای‌تی‌اف» برشمرده است؛ این در حالی است که آقای ظریف تاکنون به این صراحت درباره این مسأله و موانع پیش روی آن ورود نکرده بود. به نظر شما علت این صراحت چیست؟

مطمئناً به این دلیل که وزیر امور خارجه ما بیش از هر فرد اجرایی دیگری در کشور نسبت به جزئیات، اهمیت، معانی و پیامدهای پیوستن یا عدم پیوستن به FATF در سیاست‌های ملی اقتصادی و روابط تجاری ایران اشراف نظر دارد و از مشاهده بی توجهی‌هایی که گاهی سایر مسئولان کشور در رابطه با این مسأله دارند، رنج می‌کشد. بعضی افراد به گونه‌ای با FATF برخورد می‌کنند که گویا این موضوع چیزی بیش از یک بحث جانبی که صرفاً به سیاست‌ها و خط مشی وزارت امور خارجه و دولت مربوط بوده، نیست. اما این برداشت کاملاً غلط است. امروز شفافیت در امور مالی و بانکی نه تنها به خواست و مطالبه عمومی شهروندان ما تبدیل شده و نه تنها می‌تواند زمینه‌های لازم را برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی به وارد شدن در بازارهای ایران، توسعه روابط تجاری، مالی و بانکی با سایر کشورها مطابق با قوانین و هنجاری‌های بین‌المللی فراهم کند بلکه مسأله‌ای کاملاً مرتبط با امنیت ملی ما در برابر انواع گوناگونی از تروریسم اقتصادی و حتی تروریسم در اشکال سنتی و شناخته شده آن است. بخشی از نظام جمهوری اسلامی این موضوع را حتی قبل از بر سرکار آمدن دولت آقای روحانی درک کرده بود و به همین دلیل هم بود که مقدمات لوایح FATF در دولت احمدی‌نژاد مطرح شد و آقای جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد. این نشان می‌دهد که پذیرش استانداردهای کارگروه ویژه اقدام مالی، سیاست کلی نظام است و ربطی به دولت‌ها ندارد. جای شگفتی دارد که بعضی افراد حتی سیاست‌های نظام را هم به محل مجادلات حزبی و جناحی تبدیل و نظرات دیروز خودشان را هم فراموش می‌کنند. طبیعتاً وقتی دکتر ظریف این واقعیت‌ها و این سیاسی کاری‌های غیراصولی را می‌بیند، چاره‌ای جز وارد شدن به این موضوع و اصلاح شیوه بحث‌های نادرست حول آن ندارد.

** صحبت‌های اخیر آقای ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده بر پایه چه گزاره‌هایی مطرح شده است؟

نمی‌دانم دکتر ظریف کدامیک از موارد را مد نظر داشته است؛ اما باید توجه کنیم در کشوری که قوانین و استانداردهای سختگیرانه علیه پولشویی وجود ندارد و شفافیت مالی تضمین نشده، پولشویی یک امر رایج است و اگر شاهد و مدرکی برای پولشویی وجود نداشته باشد باید تعجب کنیم. در چنین کشورهایی وارد شدن پول‌های کثیف، پول‌های آلوده و پول‌های سیاه به سیستم مالی آنقدر طبیعی است که ممکن است همه مردم و فعالان اقتصادی حتی متوجه ناسالم بودن این پول‌ها نباشند. دکتر ظریف در مصاحبه اخیر در واقع به این بستر که ناشی از فقدان قوانین و استانداردهای پذیرفته شده جهانی است، اشاره داشتند نه به اشخاص حقیقی و حقوقی که ممکن است در چنین ساختاری، آگاهانه یا ناآگاهانه درگیر پولشویی شوند. امروز نهادهای زیادی وجود دارند که محل درآمدها، مخارج و گردش مالی آنها به طور کامل ،شفاف و روشن نیست. همین ابهامات بنا به تعریف می‌تواند شکل‌های متنوعی از پولشویی را ایجاد کنند.

** اشاره به وجود پولشویی گسترده در کشور در حالی از سوی وزیر امور خارجه مطرح شده است که پیش از این مخالفان دولت حتی آمار رسمی دولت درخصوص میزان قاچاق در کشور را رد کرده و ارزیابی بیشتری از این آمار داشتند. خب؛ با وجود چنین پیشینه‌ای که بسیاری از خود مخالفان اصولگرای دولت به رد و بدل شدن پول‌های قاچاق در کشور اعتراف کرده‌اند؛ چرا با پیوستن ایران به کنوانسیون‌های شفاف‌سازی مالی با این شدت مخالفت می‌کنند؟

افراد و گروه‌هایی وجود دارند که منافع‌شان را از طریق پذیرش استانداردهای FATF در خطر می‌بینند. طبیعتاً آنها در صورتی که ایران به همکار این نهاد تبدیل شود، از کسب درآمدهای میلیاردی از مسیرهای غیرشفاف محروم خواهند شد. نباید از این افراد انتظاری جز مخالفت و فضاسازی مخرب داشته باشیم. نکته جالب توجه و حیرت انگیز، این است که این افراد بعضاً با توسل به امریکا ستیزی با این مسأله مخالفت می‌کنند؛ در حالی که کمترین اطلاع از شرایط کشور و ماهیت سیاست‌های امریکا علیه ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچ چیز به اندازه رد کردن لوایح FATF امریکا را خوشحال نمی‌کند. دولت ترامپ بسیار خوشحال خواهد شد اگر ما به دست خودمان ثابت کنیم که عدم سلامت نظام مالی و بانکی ایران، ریشه واقعی بی میلی سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت در ایران است و نه تحریم‌های امریکا. حتی می‌توانیم فرضیه‌های خطرناک‌تری را هم در نظر بگیریم. برای مثال، در شرایطی که ایران در کنار کره شمالی تنها کشورهای غیرهمکار FATF محسوب می‌شود، برای امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها خیلی راحت است که یک عملیات تروریستی را در گوشه‌ای از جهان صورت دهند و با سندسازی‌هایی، سرنخ‌های تأمین مالی آن را به ایران متصل کنند. این استثنا بودن ایران، بسیار خطرناک است. اگر ایران به همکار کارگروه ویژه اقدام مالی تبدیل شود، راه‌های سوء استفاده و توطئه چینی را علیه خودش مسدود خواهد کرد.

** برخی از مخالفان می‌گویند صحبت‌های آقای ظریف در حالی مطرح شده که موضوع پیوستن ایران به CFT و سایر لوایح FATF از سوی شورای نگهبان و نهادهای قانونی کشور رد شده است؛ بنابراین منظور آقای ظریف آن است که حامیان پولشویی از بدنه نهادهای حاکمیتی کشور هستند و این انتقادات متوجه آنها می‌شود... ارزیابی شما چیست؟

این فرار به جلو، گرهی از مشکلات باز نمی‌کند. کاملاً روشن است که منظور دکتر ظریف نهادهای حاکمیتی و یا چهره‌های معتبر نظام نبود. ایشان به عنوان وزیر امور خارجه و کسی که مستقیماً با این مباحث در سطح امنیت ملی درگیر است، حق دارد که از زوایای مختلف به موضوع نگاه کند و این به معنای متهم کردن این و آن نیست. وی تأکید کرد که هیچ فرد یا نهادی را متهم نمی‌کند؛ البته این بدان معنا نیست که عده‌ای دلبسته به مافیای ثروت و فساد، نتوانسته‌اند خود را به نهادهای حکومتی نزدیک کنند و با سوء استفاده از اهرم‌های قدرت سیاسی، از دارایی‌ها و عملکردهای ناسالم خود دفاع کنند. اما باید توجه داشته باشیم که این افراد را با نهادهایی که شاید به آنها مرتبط باشند، معرفی نکنیم. حتی اگر این افراد، احیاناً سوابق انقلابی داشته‌اند ولی امروز غرق در فساد شده و به پول‌های بادآورده خو کرده اند، نباید آنها را با انقلاب یکی بدانیم. طبیعتاً این افراد به انقلاب و ارزش‌های آن پشت کرده‌اند و به عبارت دقیق‌تر این افراد نفوذی‌هایی هستند که با جریان تروریسم اقتصادی علیه نظام و ملت ایران همدست شده‌اند و چه بسا با حفظ ظواهر در سلسله مراتب اداری و سیاسی ما به درجاتی هم رسیده باشند.

نماینده آشوریان: هجمه کنندگان به ظریف خدا را در نظر بگیرند

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هجمه به ظریف بوی دودستگی و نفاق می دهد، گفت: به عنوان یک مسیحی اعلام می کنم که باید خدا را در نظر گرفت تا بتوانیم به خواسته های دیرینه نظام برسیم.

«یوناتن بت کلیا» در گفت و گو با ایرنا درباره هجمه های صورت گرفته علیه اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع مبارزه با پولشویی توسط برخی افراد و جریان ها، اظهار داشت: این اقدامات علیه وزیر امور خارجه بوی دودستگی و نفاق می دهد.

وی ضمن تقدیر از اقدامات ظریف در زمان حضور در وزارت امور خارجه افزود: امروز باید از هرگونه تفرقه، دودستگی و نفاق و تخریب دوری کرده و در مسیر انسجام گام برداریم.

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع برجام، تاکید کرد: حضور ایران در برابر 6 ابرقدرت جهان و گفت وگوی برابر با آن ها، افتخاری است که به نام دکتر ظریف و تیم وی ثبت شده است.

بت کلیا با بیان این که این هجمه ها باعث خوشحالی دیوانه ای به نام ترامپ در راس کشور آمریکا می شود، یادآور شد: برای شاد کردن دشمنان ایران نباید افراد توانمند جمهوری اسلامی را تضعیف و باعث ناامیدی ملت ایران شویم. هر چقدر انسجام ما بیشتر می شود دشمنان ما دستپاچه تر می شوند.

بت کلیا در رابطه با موضوع مبارزه با پولشویی هم گفت: با تصویب لوایح مرتبط به FATF می توانیم در مبارزه با آن پیشقدم شویم و موفقیت های زیادی را کسب کنیم و به دنیا هم نشان دهیم که اهل تعامل با تشکیلات بین المللی هستیم.

عضو هیات رییسه مجلس: ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF را عیان کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود نوشت: ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF را عیان کرد.

 «علیرضا رحیمی» امروز - سه شنبه- در این توئیت اظهار داشت: نماینده ای که بدلیل افشای اسناد طبقه بندی وزارت اطلاعات در مجلس هنوز (با توهم مصونیتش) به مراجع امنیتی و قضایی پاسخگو نبوده برای واقعیتی تلخ در سخنان دکتر ظریف مدعی وی شده است!!  ظریف گوشه ای از پشت پرده مخالفت ها با FATF و لوایح- چهارگانه را عیان ساخته شما چرا برآشفته شده اید؟

صدر: هجمه کنندگان به ظریف، علیه خود افشاگری می کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هجمه کنندگان به دکتر ظریف وارد افشاگری علیه خود شده اند، این افراد نشان می دهند که به اصول اسلامی و اخلاقی پایبند نیستند.

سید محمد صدر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره هجمه های صورت گرفته علیه اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع مبارزه با پولشویی، به وجود برخی مخالفت ها توسط افراد و جریان های خاص در موضوع برجام اشاره کرد و گفت: این افراد و گروه ها با لوایح مرتبط به FATF مخالف هستند که این نشان از مواضع آن ها در جهت تامین خواسته های رییس جمهوری آمریکا است که باید آن را اصلاح کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت به هجمه های ایجاد شده علیه وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: این نوع سخنان که توسط برخی افراد علیه ظریف گفته می شود، غیر از اتهام چیز دیگری نیست و نشان می دهد مواضع آن ها در جهت منافع آمریکا و خواسته های ترامپ است.

صدر با اشاره به اینکه مهم تر از همه چیز خواسته و نظر مردم است، گفت: هر چه بیشتر این افراد علیه ظریف سخن بگویند، بیشتر خود را افشا می کنند و اتهاماتی که وارد می کنند یک نوع خود افشاگری است که نشان می دهند که به اصول اسلامی و اخلاقی پایبند نیستند.
وی یادآور شد: خیلی خوب است که مردم این افراد را می بینند. آنها می دانند اگر زمانی این افراد بر قدرت باشند چه بلایی بر سر مملکت خواهند آورد. ظریف بهترین و قوی ترین وزیر خارجه ای است که جمهوری اسلامی به خود دیده است.

وی با اشاره به تجربه سی و چند ساله ظریف در امور سیاسی و بین المللی، افزود: ایشان مراحل ارتقا را از پایین ترین به بالاترین سطح کسب کرد و تحصیلات خود را در همین رابطه به دست آورده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سابقه دوستی 30 ساله خود با ظریف اشاره و تاکید کرد: وی فردی مومن، انقلابی و به معنای واقعی طرفدار نظام است و به همین دلیل در ماموریت های دشوار منافع جمهوری اسلامی را دنبال کرده و آن را به دست آورده است.

صدر از مذاکرات وزیر امور خارجه در موضوعات افغانستان و عراق تمجید کرد و اظهار داشت: انجام مذاکرات در جهت ایجاد حکومت مطلوب در افغانستان برای مردم این کشور و دفع خطر طالبان در مرزهای شرقی کشور، از زحمات او بود.

وی با بیان این که در شرق و غرب کشور خطراتی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می کرد، خاطرنشان کرد: پس از سقوط صدام و طالبان ظریف از طریق دیپلماسی به گونه ای عمل کرد که منافع جمهوری اسلامی به صورت کامل تامین شد.وجود اعتقاد مخلصانه و تامین منافع جمهوری اسلامی دلیل محکمی برای تایید ظریف توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

صدر به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: برجام حاصل 12 سال مذاکره با غرب بود که در آن منافع جمهوری اسلامی تامین و باعث شد بسیاری از آشفتگی های اقتصادی که در نتیجه دولت های نهم و دهم به وجود آمده بود، برطرف شود. با توجه به منافع تامین شده ایران در برجام، ترامپ تلاش می کند در مقابل این منافع بایستد و آن ها را از بین ببرد؛ رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه های خود همیشه اعلام می کند که برجام یک موافقتنامه بسیار بد است که هیچ نوع منافع از آمریکا را تامین نمی کند.

محمود صادقی: 14هزار میلیارد فرار مالیاتی به عنوان پولشویی کشف شده است

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره واکنش برخی از نمایندگان به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تأیید وجود پولشویی در کشور به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: ما موارد زیادی از پولشویی در ایران داریم. بر اساس آماری که رئیس مرکز مبارزه با پولشویی در مردادماه امسال منتشر کرد، حدود 14 هزار میلیارد فرار مالیاتی طی دو سه سال اخیر در کشور رخ داده که توسط این نهاد به‌عنوان پولشویی کشف شده است. بخش دیگری از پولشویی توسط باندهای قاچاق مواد مخدر انجام می‌گیرد که طی سال‌های اخیر شناسایی شده‌اند. خیلی واضح است که ما در کشور شاهد پولشویی هستیم و خیلی سخت نیست که آن را باور کنیم. چراکه قانون مبارزه با پولشویی در ایران، دیر به اجرا درآمده است. به‌علاوه، قانونی که در سال 1386 تصویب شد، دارای خلأ است و در دولت آقای احمدی‌نژاد جدیتی برای اجرای آن وجود نداشته و زمان طولانی صرف فراهم‌سازی سازوکارهای اجرایی آن شده است. به همین دلیل، تنها حدود سه سال است که این قانون رسماً اجرایی شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

**معاملات بانکی باند مواد مخدر با حساب بانکی یک خانه‌دار

این نماینده مجلس با اشاره به آمارهای قاچاق مواد مخدر می‌گوید: یکی از مواردی که وجود داشت، انجام معاملات بانکی یکی از این باندها توسط حساب بانکی یک فرد خانه‌دار بود. در حوزه‌های دیگر هم، مطابق آمار، ما پولشویی داریم و وزارت اقتصاد باید رسماً آن‌ها را اعلام کند.

صادقی با تأکید بر اینکه پدیده پولشویی فراملی است، افزود: پولشویان معمولاً این کار را در دو یا سه کشور انجام می‌دهند و گروه‌های تروریستی ازجمله داعش از این خلأ قانونی در ایران بهره می‌گیرند. در این موارد انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند، باید به‌وجود معضلات اعتراف و برای رفع آن راهکار ارائه کرد.

**یافتن تروریست‌های مجلس با مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در همین راستا، ادامه داد: این یک موضوع حقوقی_اقتصادی است، اما متأسفانه عده‌ای تلاش دارند آن را به موضوعی سیاسی تبدیل کنند. البته اینکه افراد مخل امنیت ملی برای ردگم‌کنی دست به پولشویی می‌زنند، یک موضوع امنیتی است. رئیس مرکز مبارزه با پولشویی نمونه‌ای را مطرح کردند که بر اساس آن، یافتن تروریست‌های مجلس از طریق مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد. ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم طی چهار دهه اخیر بوده است. در ابتدای انقلاب، اقدامات و بمب‌گذاری‌های سازمان منافقین و امروز هم با اشکال مختلف آن ازجمله القاعده و بنیادگراها و ... دست و پنجه نرم می‌کنیم. به همین دلیل بیش از دیگران نیاز داریم این فعالیت‌ها و همکاری‌ها را در حیطه بین‌المللی گسترش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان منافقین در کشورهای مختلف، تصریح می‌کند: اگر ما سازوکارهای بین‌المللی مرتبط با پولشویی را بپذیریم، می‌توانیم انتظار اقدام متقابل از کشورها داشته باشیم و این گروه را تحریم کنیم تا کشورهای دیگر نیز با آن‌ها مقابله کنند.

**اخلال قانون مبارزه با پولشویی در دور زدن تحریم؟

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه برخی از مخالفان قانون مبارزه با پولشویی، معتقدند ما در ایام تحریم‌ها برای دور زدن تحریم‌ با مشکل مواجه می‌شویم، می‌گوید: به نظر من پولشویی عموماً از طریق مکانیزم‌های مرسوم و بانکی انجام می‌گیرد، در حالی که دور زدن تحریم‌ها عمدتاً از طریق غیررسمی انجام می‌شود. به‌علاوه، در شرایطی که ما با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مواجه هستیم، این تحریم‌ها غیرقانونی به شمار می‌رود، به همین جهت به نظر نمی‌رسد دور زدن آن، از نظر کشورهای دیگر پولشویی محسوب شود. 

پیشنهاد معنادار آشنا به اصولگرایان قدیم و جدید در حمایت از ظریف

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور به سخنان ظریف درباره پولشویی واکنش نشان داد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در واکنش به انتقادها به سخنان ظریف درباره پولشویی نوشت: به اصول گرایان قدیم و جدید پیشنهاد می کنم تلاش نکنند عجولانه  به سخنان دکتر ظریف واکنش نشان دهند.کمی صبر کنید ضمیر مرجعش را خواهد یافت.

پارسایی: اظهارات اخیر ظریف ایجاد امیدواری برای مقابله با فساد است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه را موجب ایجاد امیدواری در مردم دانست و گفت: گفتن چنین مطالبی این امید را در مردم ایجاد می‌کند که اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود دارد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کسانی که به خاطر اظهارات اخیر دکتر ظریف به ایشان حمله کردند مخالفان سی اف تی و افرادی هستند که به ظاهر موافق شفاف‌سازی به ویژه در بحث رای نمایندگان بودند؛ در حالی که ایشان هم به نوعی شفاف‌سازی کرد پس از چه چیزی برآشفته شدند؟ اگر واقعا به دنبال شفاف‌سازی هستند به جای حمله به دکتر ظریف بگردند و ببینند عوامل و مشکلاتی که ایشان مطرح کرد کجاست.

وی با بیان این‌که وزیر امور خارجه ارتباط تنگاتنگی با رهبری دارد، افزود: ایشان در جریان مذاکرات هم فشار عدیده‌ای را متحمل شد و در حدی که امکان داشت اقدامات مثبتی را انجام داد. حالا این هجمه‌ها نشان می‌دهد که اتفاقا بحثش به حقیقت نزدیک است که ناگهان توپخانه‌ها علیه وزیر خارجه فعال شده است. آقای ظریف در اظهاراتش بودجه وزارت خود را با برخی دستگاه‌های دیگر مقایسه کرد که این امر در هجمه‌های اخیر خود را نشان می‌دهد. موضوع دیگر که بر صحبت‌های آقای ظریف صحه می‌گذارد این است که در زمان تصویب سی اف تی در مجلس و در حالی که همه گذاره‌ها و منطق حکم می‌کرد که ارزش دلار کاهش یابد شاهد افزایش قیمت دلار بودیم و پاسخ وارونه‌ای از بازار گرفتیم، اما بعد از رد سی اف تی از سوی شورای نگهبان شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. در همین جا مافیای اقتصادی خود را نشان می‌دهد. آنها می‌خواهند نشان دهند که سی اف تی تاثیری ندارد، لذا در تصویب آن ارزش دلار را افزایش می‌دهند و در زمان رد آن ارزش دلار را کاهش می‌دهند.

پارسایی با بیان این‌که حمله به وزیر خارجه در شرایط فعلی تحریم‌ها به نفع منافع ملی و انسجام کشور نیست، اضافه کرد: وقتی موضوعی به طور شفاف از زبان مسئولین گفته می‌شود مردم امیدوار به این می‌شوند که اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود دارد اما متاسفانه در مخالفت‌ها، منافع مردم در نظر گرفته نمی‌شود. البته ما مسئولین پاکدست زیادی داریم اما به هرحال فساد هم وجود دارد که اگر جامعه به وجود این اراده برای مبارزه با فساد امیدوار شود با سیاست‌های حاکمیت همراه خواهد شد. حمله به اظهارات افشاگرانه وزیر امور خارجه در واقع خفه‌کردن و کورکردن سوسوهای امید و صداهای افشاگرانه است در حالی که مردم شاید تحریم را تحمل کنند، اما فساد را تحمل نمی‌کنند و اگر جدیتی برای شفاف‌سازی وجود داشته باشد می‌توانیم بحران تحریم را به خوبی رد کنیم.


***

وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های درباره فضاسازی هایی که علیه لوایح FATF در کشور انجام شده است، گفت: اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی ها منافع اقتصادی است.

وی افزود: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند.

ظریف تاکید کرد: من هیچ دستگاهی را متهم نمی کنم؛ من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات میدانم.

این سخنان وزیر امور خارجه موجب انتقاد برخی رسانه ها و چهره های سیاسی مخالف دولت از او شد.برخی نمایندگان نزدیک جبهه پایداری علیه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به دلیل سخنانش، مبنی بر این که در ایران پولشویی گسترده انجام می شود واکنش نشان داده و خواستار برخورد شورای عالی امنیت ملی با وی شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Austria
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
در تائید حرف های آقای ظریف،چه کسی گفت فتیله رو پائین بکشید؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین