کد خبر: ۵۵۶۵۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

آدرس ظريف و دلواپسی تندروها

اظهارات افشاگرانه وزيرامور خارجه در رابطه با پولشويي‌هاي داخل كشور سبب آشفتگي اذهان جريان‌هاي خاص شد.
آفتاب‌‌نیوز :
مسئولان ايراني به حدي درگير حاشيه و مجادلات روزمره هستند كه اگر هر روز 48 ساعت نيز بود بازهم وقتي براي رسيدگي به مشكلات مردم براي آن‌ها باقي نمي‌ماند. در تازه‌ترين حاشيه‌سازي كه ايجاد شده است، برخي از مدعيان دلواپسي براي كشور نسبت به سخنان محمدجوادظريف اعتراض كرده‌اند و وي را زير سوال برده‌اند. رمز اين دستور حمله با يادداشت حسين شريعتمداري آغاز شد و افرادي مانند كريمي‌قدوسي كه نيازي به معرفي به مخاطبان ندارد سرنخ را گرفته‌اند و پيش مي‌روند.

افشاگري دردناك

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ماجراي هجمه به رييس دستگاه ديپلماسي اين بود كه وزیر امور خارجه كشورمان در گفت‌وگویی با دفاع از لوایح مرتبط با FATF از پشت پرده برخی مخالفت ها با این لوایح خبر داد و عنوان کرد:«فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی ها منافع اقتصادی است.

پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و بسياري از پولشویی منفعت می‌برند». محمد جواد ظریف در ادامه گفت:«اعتقاد دارم بسياري از این نگرانی‌ها صادقانه است، یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌ها منافع اقتصادی است. اگر کدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم ولی کدهای زیادی درباره میزان پولشویی در کشور وجود دارد. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند بي‌شك آن قدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. من هیچ دستگاهی را متهم نمی کنم، من افرادی را که در این قضیه منافع دارند پشت القای این تصورات می دانم».

بعد از اين اظهارات يا به نوعي افشاگري دردناك ظريف، عده‌اي شروع به تخريب وزير خارجه كشورمان كردند و همان‌گونه كه گفتيم دستور حمله با قلم حسين شريعتمداري و روزنامه كيهان و رمز «واايرانا» آغاز شد! شريعتمداري در يادداشت خود نوشت كه درباره اظهارات دیروز آقای ظریف ‌اشاره به چند نکته و مطالبه پاسخ ایشان ضروری است؛

۱- جناب ظریف! چرا هنگامی که آمریکا و اروپا برای تصویب لوایح چهارگانه FATF در کشورمان یقه چاک می‌دهند و فشار می‌آورند، جنابعالی ایران اسلامی را به پولشویی گسترده متهم می‌کنید؟! جنابعالی در حالی که آمریکا اصرار داشت با ترساندن ملت از سایه جنگ اهداف خود را به ایران تحمیل کند، فرموده بودید آمریکا با یک بمب می‌تواند تمام تاسیسات نظامی ما را نابود کند! و با این اظهار‌نظر خود، آن‌هم از جایگاه وزیر امور خارجه به کمک آمریکا در تهدید نظامی علیه مردم وطن‌تان رفته بودید و نمونه‌های دیگری از این دست که تاکنون از جانب شما بی‌پاسخ مانده است!

۲- فرموده‌اید در ایران هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌شود و کسانی یا کسی در یک قلم ۳۰ هزار میلیارد تومان پولشویی کرده است! خب! چرا این پولشویان - به قول خودتان- صدها هزار میلیاردی را به مردم و به ويژه به مراجع قضایی معرفی نمی‌کنید؟! اگر ادعای‌تان واقعیت دارد، خود‌داری شما از معرفی آنان خیانت به ملت و نظام و همدستی با پولشویان است! نیست؟!

۳- ممکن است بفرمایید که خودداری شما از معرفی کلان‌پولشویان به علت ترس از آن‌هاست! در این صورت وقتی جنابعالی از پولشویان در داخل کشور می‌ترسید چه تضمینی هست که در انجام ماموریت خود در وزارت خارجه از کمترین تهدید دشمنان وحشت نکنید و منافع ملت و کشورتان را در پی این وحشت و ترس، بر باد ندهید؟!

۴- این چه دولتی است که در سیستم بانکی آن هزاران میلیارد پولشویی صورت می‌پذیرد و این سیستم بانکی توان کشف آن را ندارد و برای مقابله با آن باید به بیگانگان متوسل شود (پذیرش FATF)! آیا این اظهار‌نظر جنابعالی تخریب دولت و اعتراف به ناکارآمدی آن نیست؟! دولتی که خود یکی از اعضای اصلی آن هستید؟!

۵- آقای ريیس‌جمهور بارها اعلام کرده است که همه توان دولت را برای مقابله با مفسدان اقتصادی که پولشویی یکی از مصادیق آن است به کار می‌گیرد. آیا به ريیس‌جمهور اعتماد ندارید که عوامل هزاران میلیارد پولشویی را به ایشان معرفی نمی‌کنید؟! اگر به رييس‌جمهور اعتماد ندارید در کابینه ایشان چه می‌کنید و اگر اعتماد دارید چرا پولشویان را معرفی نمی‌کنید؟!

از چهار لایحه FATF، لایحه موسوم به مقابله با تامین مالی تروریسم CFT که اصلی‌ترین آن‌هاست از سوی شورای نگهبان رد شده است. همان لایحه‌ای که جنابعالی اصرار فراوانی بر تصویب آن داشتید. اکنون جای این سوال است که آیا اظهارات نسنجیده جنابعالی متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به پولشویی برای تامین مالی تروریست‌ها نیست؟! یعنی همان که آمریکا و اسرايیل و اروپا همه‌روزه ایران اسلامی را به آن متهم می‌کنند! بیهوده نیست که اظهارات جنابعالی بلافاصله به تیتر اول رسانه‌های دشمن تبدیل شده و برای‌تان کف و سوت می‌زنند؟!

تهديد و توهم

بعد از حسين شريعتمداري، پياده نظام جريان خاص وارد ميدان شد و شروع به هجمه عليه ظريف كردند. در ابتداي امر كريم‌قدوسي همان نماينده‌اي كه بارها ادعاهايش تكذيب شده شروع به نطق كرد و گفت: از مدتی قبل خبر نیمه‌موثقی مبنی بر اینکه ظریف از سمت خود در وزارت خارجه استعفا داده داشتیم اما سخنگوی وزارت خارجه آن را تکذیب کرد در حالی که تحلیل‌ ما آن است که محمدجواد ظریف دیر یا زود به مرز تقدیم استعفایش به دولت و رييس‌جمهور خواهد رسید. وی افزود: ظریف منشأ بسیاری از گرفتاری‌‌های فعلی کشورمان است زیرا تنها راهبرد دولت یازدهم و دوازدهم، راهبرد سیاست خارجی بوده و پیگیری این راهبرد سیاست خارجی از طریق مذاکره صورت گرفته و مغز متفکر و کانون این مذاکرات هم وزیر خارجه و تیمش بوده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بیش از پنج سال است که کشور تحت تاثیر این راهبرد قرار گرفته و 80 درصد مشکلات و معضلات فعلی کشور به دلیل عملکرد این تیم و این راهبرد سیاست خارجی دولت است. چون این کارها و راهبردها به بن‌بست رسیده و ملت هم متوجه شده‌اند که هیچ دستاوردی از این راهبرد حاصل نشده ظریف دیر یا زود به جایی خواهد رسید که استعفا دهد. کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: ظریف در دقایق آخر عمر سیاسی خود سعی می‌کند با فرافکنی، مشکلاتی که خودش خلق کرده را به دوش مجموعه‌های دیگر بیندازد. وی با اشاره به اظهارنظر ظریف در ماه‌های اخیر در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتظارش برای از این موضع‌گیری ظریف در ماه‌های پس از آن، گفت: ظریف در این جلسه لیستی از اقداماتی که اجازه ندادند برجام در ایران متوقف شود تهیه کرده و اعلام کرد اجرای این اقدامات باعث شکست برجام شد. نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: ظریف اتهامات بزرگی را گردن جمهوری اسلامی ایران و داخل نظام انداخته است در حالی که او بیان نکرده که جان‌کری و عدم عمل به قولش چه وضعی ایجاد کرده و ترامپ چه اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. وی با بیان اینکه از برجام عبور کرده‌ایم و به CFT رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: ظریف و دولتمردان روزگاری بحث از کاسبان تحریم را بیان می‌کردند و این حرف را امروز بازتحلیل کرده و در موضوع پولشویی با لحن دیگری می‌گویند جریاناتی در کشور نمی‌گذارند ایران به CFT ملحق شود.

کریمی‌قدوسی گفت: متاسفانه اظهارات ظریف مورد استناد آمریکایی‌ها بوده و FATF و دشمنان انقلاب اسلامی و اروپایی‌ها هم مدنظر قرار داده‌اند و گفته‌اند شخصیتی به نام وزیر خارجه ایران این حرف‌ها را زده است.

بنابراين پولشویی وسیعی در ایران در حال وقوع است. ضمن اینکه روی سکه اظهارات ظریف مبنی بر پولشویی در ایران که از سوی طرف غربی و دشمنان دنبال می‌شود آن است که این پولشویی در حمایت از تروریسم رخ می‌دهد و به همین دلیل است که ایران نمی‌خواهد به CFT‌ ملحق شود و این امر باعث تشدید تحریم‌ها و عدم خروج ایران از لیست سیاه شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ظریف در مجلس به صراحت به نمایندگان ملت اعلام کرد که نه من و نه رييس‌جمهور در صورت تصویب CFT در مجلس نمی‌توانند تضمینی را برای خروج ایران از لیست سیاه ارائه دهند و یک هفته بعد از این اظهارنظر FATF بیانیه‌ داد و تحلیلی را در خصوص اظهارنظر ظریف بیان کرده و گفته که ایران شرایطی ندارد که از لیست سیاه و خاکستری خارج شود چرا که به اندازه کافی شفاف‌سازی نکرده و اطلاعات مالی آن آنلاین نیست و مسائل مختلفی از کشورمان را در آن بیانیه گنجانده‌اند بنابراين بیانیه FATF و سندش به اظهارنظر ظریف در مجلس برمی‌گردد. وی افزود: ملت ایران رفتارها و گفتارهای ضدانقلابی ظریف را دیده‌اند و خود در این خصوص تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا به جز صدور یک بیانیه آن هم بعد از پنج ماه پس از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدام و بسته دیگری به ظریف و تیم وزارت خارجه و شخص روحانی تحویل نداده است در حالی که ضرب‌الاجل تعیین شده برای آن‌ها یک هفته، یک ماه و یا 40 روزه بوده در حالی که هیچ اقدام عملی انجام نشده است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: محمدجواد ظریف بعد از پنج ماه پس از خروج آمریکا از برجام به جای بیان دستاوردهای برجام و معطلی کشور در این خصوص در حال فرافکنی و فرار از پاسخگویی است و متاسفانه داخل نظام و سیستم‌های مختلف کشورمان و نهادهای بزرگ را متهم می‌کند. وی تاکید کرد: باید ظریف به عنوان مجرم در اتخاذ اظهارات مختلف علیه امنیت ملی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی به خصوص دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی قرار گیرد. وی افزود: منتظریم دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی برخورد لازم را با محمدجواد ظریف در خصوص موضع‌گیری‌های ضدامنیت ملی‌اش اتخاذ کند و مردم و مجلس هم در این خصوص اطلاع یابند. وی گفت: مجبوریم در شرایط فعلی و با سرعت زیاد با امضای قابل توجهی طرح استیضاح ظریف را در مجلس آماده کنیم در حالی که می‌خواستیم خود مردم ماهیت این قهرمان پوشالی را متوجه شوند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظریف از خدمات مختلف بیت‌المال هزینه‌های متعددی را دریافت کرده و خدا می‌داند که چقدر در این پنج سال به دلیل سفر و ماموریتش ارز دریافت کرده و جوایز متعددی گرفته در حالی که فرماندهان دفاع مقدس که بسیاری از آن‌ها حکم ماموریت نداشتند حتی حق‌الزحمه‌ای هم دریافت نمی‌کردند این‌گونه رفتار نکردند اما ظریف دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با صحبت‌های خود زیر سوال برده است. کریمی‌قدوسی گفت: ظریف آدرس خاص می‌دهد و می‌گوید چندین برابر حجم نقدینگی و بودجه در ایران پولشویی صورت می‌گیرد و می‌کوشد نگاه‌ها را به سمت جایگاه‌های خاص سوق دهد تا مورد هجمه قرار گیرند. وي گفت: به زودی دست ظریف رو شده و زمان استیضاحش فرا خواهد رسید. وی در پایان گفت: منتظر برخورد قاطع شورایعالی امنیت ملی با ظریف بوده و آن را پیگیری خواهیم کرد.

جاده خاكي

در ادامه اين هجمه‌ها يكي ديگر از هم‌طيف‌هاي كريمي‌قدوسي كه وي نيز نزديكي فراواني با طيف راستگراي مجلس شوراي اسلامي دارد، وزير امور خارجه كشورمان را زير سوال برد. احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیات‌رييسه مجلس شورای اسلامی ، اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد این اظهارات، به معنای بازی در زمین دشمن است. وي با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران، گفت: مطالبی که به وزیر امور خارجه منتسب شده و بسیاری از شبکه‌های معاند نظام هم در سطح گسترده پوشش داده‌اند، اگر صحت داشته باشد باید برای وزیر خارجه کشور متاسف باشیم. وی با بیان اینکه آقای ظریف، عضو هیات وزیران جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ایشان بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟! ایشان در هیات وزیرانی حضور دارد که رييس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور دارند؛ طبق قانون اساسی اعضای هیات وزیران مسئولیت مشترک دارند و باید پاسخگو باشند.

امیرآبادی ادامه داد: آقای ظریف اگر چنین اطلاعی داشته، آیا نباید به رييس‌جمهور یا قوه قضايیه یا مجلس و دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کرد؟! وی با اشاره به وجود قوانین مرتبط با پولشویی در کشور و وجود مرکزی برای مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد، گفت: آقای ظریف بگوید پس این مراکز و قوانین چکار می‌کنند؟

عضو هیات‌رييسه مجلس با تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه باید نسبت به اظهارات خود پاسخگو باشد، اضافه کرد: ما بنا را بر این می‌گذاریم که این خبر دروغ است. امیرآبادی افزود: وقتی خبر اظهارات ظریف را دیدم متاسف و متعجب شدم از اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید در کشور ما پولشویی گسترده وجود دارد؛ ما منتظر هستیم این خبر تکذیب شود. نماینده قم با بیان اینکه آقای ظریف باید در مجلس نسبت به این اظهارات پاسخگو باشد، به سابقه حضور مکرر وزیر خارجه در مجلس اشاره کرد و گفت: چرا وی تا کنون و در هیچ‌کدام از جلسات علنی و غیرعلنی که به مجلس آمده است این موضوع را مطرح نکرده است؟ وی افزود: بیشترین سوال نمایندگان مجلس در دوره دهم، در ارتباط با آقای ظریف بوده است؛ به گونه‌اي که وی برای پاسخ به ۷۳ سوال نمایندگان، ۱۵ بار به صحن علنی مجلس آمده و به سوالات نمایندگان در موضوعات مختلف پاسخ داده است؛ وی که ارتباط زیادی با مجلس دارد چرا این مسائل را مطرح نکرده است و حال در یک مصاحبه، بر زبان می‌آورد؟ امیرآبادی، اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران را تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: این اظهارات، به معنای بازی در زمین دشمن است. وی به سابقه اظهارات خلاف منافع ملی ظریف اشاره کرد و خاطرنشان کرد: وی در دانشگاه گفته بود که آمریکا با یک بمب می‌تواند کل سیستم دفاعی ما را نابود کند! عضو هیات‌رييسه مجلس افزود: هم ما نمایندگان که به وزیر خارجه اعتماد کرده ایم باید در مقابل خدا و شهدا پاسخگو باشیم، هم خود ایشان باید در مقابل ملت و خانواده شهدا پاسخگو باشد؛ چرا که به راحتی، نظامی که با سختی‌ها و مشکلات به دست آمده و مردم این همه سختی می‌کشند و از آن حمایت می‌کنند را متهم می‌کند. امیرآبادی تصریح کرد: امیدوارم آقای ظریف سخنان منتسب به خود را تکذیب کند.

خفتگاني كه بيدار شدند

پيژن نوباوه نيز كه زماني در صداوسيما مشغول بود و اندكي بعد ناگهان به مجلس ورود كرد و در ميان اعضاي جبهه پايداري حضور پيدا كرده بود بعد از مدت‌ها سكوت ناگهان با اظهارات ظريف از خواب بيدار شد و در اظهاراتي شروع به تخريب ظريف كرد. نوباوه گفت: طرفداران FATF همان طرفداران برجام هستند؛ برجامی که امروز بر همه دنیا معلوم شده است که قراردادی یکطرفه، بدون تامل، تعمق و تانی کافی و بایسته بود که از سوی دیپلمات‌های ما امضا شد و حتی از داخل همان تیم مذاکره‌کننده جاسوس پیدا شد. وی با تاکید بر اینکه FATF به معنای واقعی کلمه مبارزه با پولشویی نبوده و این عنوان صرفا صورت ظاهر آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر FATF، کنوانسیون‌های مربوط به آن مانند CFT و پالرمو هم در ظاهر با عنوان مبارزه با پولشویی، خود را مطرح کردند، البته مبارزه با پولشویی از منویات نظام ما و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و باید پیگیری شود، اما این کنوانسیون‌های بین‌المللی به این بهانه می‌خواهند فرصتی برای خود فراهم کنند تا همه تراکنش‌های مالی داخل کشور ما را رهگیری کنند. نوباوه در این‌باره گفت: آن‌ها که امروز ادعا می‌کنند FATF و کنوانسیون‌های مرتبط با آن با هدف مبارزه با پولشویی امضا می‌شود، فردا و پس از اجرای مفاد این کنوانسیون‌ها خواهند فهمید که حتی اضافه و کسر حقوق ماهانه خودشان هم برای آمریکایی‌ها مشخص خواهد شد. وی در ادامه تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها که مخالفان پیوستن به FATF پولشویی‌های ۱۰۰۰ میلیاردی دارند، یک خیانت آشکار و بر ضد منافع ملی است؛ چهره کسانی که این اتهامات را به مخالفان FATF در کشور می‌زنند، در برجام آن‌چنان برای مردم روشن شده است که دهه‌های آینده را باید دوران محاکمه این افراد دانست و دست‌کم می‌توان گفت که تاریخ آن‌ها را محاکمه خواهد کرد و مردم خواهند فهمید که چه کسانی پشت این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها بودند و چه جریانی در دستگاه دیپلماسی کشور این‌گونه اقدامات را هدایت می‌کرد. نماینده مجلس نهم با تاکید بر اینکه برخی‌ حامیان داخلی FATF به جز اتهام‌زنی به مخالفان آن کار دیگری بلد نیستند، گفت: وقتی آقای طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد بدون اینکه قراردادی را به تصویب مجلس برساند، با طرف خارجی امضا می‌کند، آن طرف می‌فهمد که با چه افراد بی‌اطلاعی مواجه است، از این رو دوباره قرارداد را برای آن‌ها می‌فرستد و آن‌ها هم دوباره امضا می‌کنند. وی اظهار داشت: طرف خارجی آگاه است که دستگاه دیپلماسی ما از حقیقت این کنوانسیون‌ها بی‌اطلاع است؛ به‌علاوه بسیاری از آقایانی که در مجلس جزو حامیان FATF بودند و ادعا می‌کردند از مفاد آن باخبر هستند، حتی اصول اولیه آن را هم نمی‌دانستند، همان‌‌گونه که دستگاه دیپلماسی ما هم نسبت به اصول اولیه برجام ناآگاه بود به طوری که آقای ظریف خود اعتراف کرد که درباره قید «ضرورت بازگشت دلار» پس از اجرای برجام، آقای کری وزیر خارجه سابق آمریکا به او گفته است که قید آن در متن برجام کاری بچگانه است، اما همگان دیدند که اولین کاری که آمریکایی‌ها کردند همین جلوگیری از بازگشت دلار به ایران بود. نوباوه در ادامه گفت: این قرائن در بهترین حالت نشانه خوش‌باوری اما به نظر من در حقیقت یک خیانت آشکار به کشور است. وی‌ ادامه داد: در ضمن وقتی که مغایرت یک مصوبه با قانون اساسی از سوی شورای نگهبان اعلام می‌شود، اظهارنظر مبنی بر منتفع بودن مخالفان این مصوبه از پولشویی یک سخن خصمانه است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم گفت: آن کسانی که با این‌گونه اظهارنظرها، نهادهای رسمی کشور را زیر سوال می‌برند، خودشان زیر سوال هستند؛ چراکه وقتی یک نهاد معتبر درباره یک کنوانسیون تشخیصی را می‌دهد، این‌گونه اظهارنظر غیر قابل پذیرش است.

يد طولاي ظريف!

در ادامه دلواپسي‌ها براي افشاگري ظريف، حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی كه به گفته برخي از فعالان، بخشي از اقتصاد بازار در دستان اين حزب است با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف پیرامون وجود پولشویی‌های گسترده در کشور تصریح کرد: با توجه به آثار و تبعات این نوع حرف‌‌زدن‌ها به نظر می‌رسد آقای ظریف در گرا دادن به دشمن ید طولایی دارد و این بار اول نیست که ایشان با حرف‌های خود بهانه به دشمن و آمریکا می‌دهد.

وی افزود:‌ آقای ظریف یا بيشتر این کار را می‌کند که در این صورت نظام باید تکلیفش را روشن کند و یا سهوا این حرف‌ها را می‌زند که به دشمن گرا بدهد و دشمن را در ادعاهایش نسبت به جمهوری اسلامی مستند کند که این هم جای سوال دارد. ترقی در همین راستا ادامه داد: کسی که وزیر امور خارجه کشور است حداقل در ادبیات و بیان مطالبی که در عرصه بین‌المللی مطرح می‌کند طوری باید صحبت کند که آتو به دست دشمن ندهد. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در مورد پولشویی خودمان قانون وضع کرده و مجلس آن را تصویب کرده است، گفت: هیچ کس با قانون مربوط به پولشویی مخالفت نکرده است. خود ما لایحه پولشویی را طراحی کرده و در مجلس تصویب کرده‌ایم و شورای نگهبان نیز آن را تاييد کرده و کسی با مبارزه با پولشویی مخالفتی نکرده است. ترقی تاکید کرد: تمام دستگاه‌های کشور ما مسئول مراقبت از پولشویی دارند و این چه حرفی است که ایشان بدون هیچ سندی می‌زند؟

وی با بیان اینکه با بقیه تعهداتی که آقای ظریف و دوستانش بی‌جهت به اروپایی‌ها داده‌اند الان زیر آن تعهدات مانده‌اند ونمی‌توانند به تصویب مجلس و تايید شورای نگهبان برسانند، خاطرنشان کرد: دلیل ندارد که بی‌جهت چنین گراهایی به دشمن بدهند که آن‌ها هم استفاده کرده و بگویند ایران دنبال پولشویی است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه مخالفان لایحه CFT و ایراداتی که شورای نگهبان گرفته بر اساس قانون اساسی است، خطاب به ظریف تاکید کرد: آقای ظریف! به قانون اساسی ایراد دارید یا به انتقادکنندگان؟ اگر جوابی ندارید که به انتقادکنندگان بدهید چه دلیل دارد گرا به دشمن بدهید تا از طرف دشمن برای تصویب این لایحه به کشور فشار وارد شود. ترقی با بیان اینکه آقای ظریف دچار اشتباه محاسبات جدی شده و باید وضعیتش را نسبت به حفظ مصالح نظام روشن کند، گفت: ایشان باید از ملت عذرخواهی کرده و مجلس تکلیفش را روشن کند چون این گرا دادن به دشمن جز لطمه زدن به غرور ملی ملت ایران دستاورد دیگری ندارد.

اعتراضات تكراري

نكته قابل توجه اين هجمه‌ها و وجه مشترك آن‌ها اين بود كه تمام اين افراد با خبرگزاري فارس گفت‌‌وگو كرده بودند و در ادامه نيز رسانه‌هاي همسو با اين طيف طبق معمول كه برخي افراد را دانشجو و ملت مي‌نامند با انتشار مطلبي با عنوان«انتقاد جمعی از کارشناسان مالی به اظهارات اخیر ظریف درباره پولشویی» نوشتند كه جمعی از کارشناسان مالی در نامه‌ای به وزیرخارجه با ابزار نگرانی شدید درباره سوءاستفاده دشمنان ایران از اظهارات ظریف درباره پولشویی در نشست آتی FATF، اعلام کردند كدام يک از مفاد اكشن‌پلن كه مورد اعتراض مخالفان است ربط فنی به تقويت مبارزه با پولشويی دارد؟ همکاران شما در وزارت خارجه، در مورد اظهاراتی بسیار سطح پایین‌تر از فرمایش شما، آن هم در سطح کارشناسی، مخالفان را به بی‌ملاحظگی متهم می‌کنند و از دستاویز قرار گرفتن احتمالی این اظهارات توسط نمایندگان آمریکا، شورای همکاری خلیج‌فارس یا آرژانتین در پلنری بعدی FATF اظهار نگرانی می‌کنند. حضرتعالی بیش از هر کسی از ضربه و ضرر اظهارنظرهای غیر کارشناسی در موافقت یا مخالفت با اکشن‌پلن FATF مطلعید. پس چرا با دست خودتان راه نقد و دفاع فنی را می‌بندید و موضوع را به سطوحی نازل و غیر قابل اثبات سوق می دهید؟

خودزني‌هاي مساله‌دار

محمد جواد ظريف به عنوان وزيرر خارجه ايران و فردي كه از لايه‌هاي پنهان اين كشور اطلاع دارد اظهاراتي را بيان كرده است و بي شك پاي آن نيز خواهد ايستاد. او مي‌داند كه دست‌هاي پشت‌پرده مخالفت با FATF چه جرياني هستند و دليل آن‌ها براي ايستادن مقابل اين لوايح چيست. برخلاف ادعاهاي اين افراد كه بيان مي‌كنند وي خائن است يا به دشمن گرا مي‌دهد مردم مي‌دانند كه چه كساني سعي دارند دشمن را براي رسيدن به خواسته‌هاي‌شان ياري كنند. بي‌شك اگر سياست‌ها و ديپلماسي شخص ظريف در اين سال‌ها نبود بخشي از موفقيت‌هاي بين‌المللي مانند انزواي سياسي آمريكا و ايجاد مناقشه ميان اين كشور و طرف‌هاي اروپايي در كار نبود و اينكه رهبر معظم انقلاب با نگاهي راهبردي مي‌فرمايند آمريكا رو به افول است بخشي از آن برگرفته از فعاليت‌هاي ديپلماتيك كشورمان است.

بازي از پيش باخته

بوقچي‌هاي جريان تندرو در كشور براي آنكه حتي مسئولان ارشد نيز نتوانند اظهارات خود را به زبان بياورند به همراه پياده نظام خود همواره مي‌كوشند تا نطق‌هايي كه به نفع آن‌ها نيست، كور شود ولي بي‌شك اگر موضوعي به نفع كشور است و مسئولان ارشد به دنبال نتيجه رسيدن آن هستند اين هياهويي كه برخي ايجاد مي‌كند جز هدر دادن انرژي و پول بيت‌المال هيچ نتيجه ديگري در بر نخواهد داشت و آب در هاون كوبيدن است.

تاييد 14هزار میلیارد پولشویی

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره واکنش برخی از نمایندگان به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تایید وجود پولشویی در کشور به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: ما موارد زیادی از پولشویی در ایران داریم. بر اساس آماری که ريیس مرکز مبارزه با پولشویی در مرداد امسال منتشر کرد، حدود 14 هزار میلیارد فرار مالیاتی طی دو سه سال اخیر در کشور رخ داده که توسط این نهاد به‌عنوان پولشویی کشف شده است.

وی ادامه می‌دهد: بخش دیگری از پولشویی توسط باندهای قاچاق مواد مخدر انجام می‌گیرد که طی سال‌های اخیر شناسایی شده‌اند. خیلی واضح است که ما در کشور شاهد پولشویی هستیم و خیلی سخت نیست که آن را باور کنیم. چراکه قانون مبارزه با پولشویی در ایران، دیر به اجرا درآمده است. به‌علاوه، قانونی که در سال 1386 تصویب شد، دارای خلأ است و در دولت آقای احمدی‌نژاد جدیتی برای اجرای آن وجود نداشته و زمان طولانی صرف فراهم‌سازی سازوکارهای اجرایی آن شده است. به همین دلیل، تنها حدود سه سال است که این قانون رسما اجرایی شده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به آمارهای قاچاق مواد مخدر می‌گوید: یکی از مواردی که وجود داشت، انجام معاملات بانکی یکی از این باندها توسط حساب بانکی یک فرد خانه‌دار بود. در حوزه‌های دیگر هم، مطابق آمار، ما پولشویی داریم و وزارت اقتصاد باید رسما آن‌ها را اعلام کند. صادقی با تاکید بر اینکه پدیده پولشویی فراملی است، افزود: پولشویان این کار را در دو یا سه کشور انجام می‌دهند و گروه‌های تروریستی ازجمله داعش از این خلأ قانونی در ایران بهره می‌گیرند. در این موارد انکار واقعیت به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند، باید به‌وجود معضلات اعتراف و برای رفع آن راهکار ارائه کرد. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در همین راستا، ادامه داد: این یک موضوع حقوقی-اقتصادی است، اما متاسفانه عده‌ای تلاش دارند آن را به موضوعی سیاسی تبدیل کنند. البته اینکه افراد مخل امنیت ملی برای ردگم‌کنی دست به پولشویی می‌زنند، یک موضوع امنیتی است. ريیس مرکز مبارزه با پولشویی نمونه‌ای را مطرح کردند که بر اساس آن، یافتن تروریست‌های مجلس از طریق مکانیسم‌های مبارزه با پولشویی ممکن شد.

صادقی می‌گوید: ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم طی چهار دهه اخیر بوده است. در ابتدای انقلاب، اقدامات و بمب‌گذاری‌های سازمان منافقین و امروز هم با اشکال مختلف آن ازجمله القاعده و بنیادگراها و ... دست و پنجه نرم می‌کنیم. به همین دلیل بیش از دیگران نیاز داریم این فعالیت‌ها و همکاری‌ها را در حیطه بین‌المللی گسترش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان منافقین در کشورهای مختلف، تصریح می‌کند: اگر ما سازوکارهای بین‌المللی مرتبط با پولشویی را بپذیریم، می‌توانیم انتظار اقدام متقابل از کشورها داشته باشیم و این گروه را تحریم کنیم تا کشورهای دیگر نیز با آن‌ها مقابله کنند. این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه برخی از مخالفان قانون مبارزه با پولشویی، معتقدند ما در ایام تحریم‌ها برای دور زدن تحریم‌ با مشکل مواجه می‌شویم، می‌گوید: به نظر من پولشویی عموما از طریق مکانیسم‌های مرسوم و بانکی انجام می‌گیرد، در حالی که دور زدن تحریم‌ها عمدتا از طرق غیررسمی انجام می‌شود. به‌علاوه، در شرایطی که ما با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مواجه هستیم، این تحریم‌ها غیرقانونی به شمار می‌رود، به همین جهت به نظر نمی‌رسد دور زدن آن، از نظر کشورهای دیگر پولشویی محسوب شود.

منبع: روزنامه قانون
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
سراج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
سلام - تمام نکاتی که آقای شریعتمداری به صورت سوال مطرح کرده حرف دل مردم عادی است. بنده هیچ پست مقامی در کشور ندارم ولی حرفش را صد در صد قبول دارم. آقای ظریف چرا پول شویان را معرفی نمی کند?????
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین