کد خبر: ۵۵۶۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
مشاوران دونالد ترامپ و رقبای منطقه‌ای ایران، در پی خاصیت تخریب‌گری مجاهدین خلق علیه تهران

کارشناس سابق "سیا": حمایت آمریکا از مجاهدین خلق، نمادی از ورشکستگی واشنگتن در قبال تهران

پائول پیلار، کارشناس سابق سیا در مقاله‌ای اشاره می‌کند که دولت ترامپ در مورد ایران در موارد متعددی جهت‌گیری اشتباه داشته است. یکی از اشتباه‌ترین رویکردها در قبال ایران، حمایت اطرافیان ترامپ از جمله جان بولتون و رودی جولیانی از مجاهدین خلق است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- این واقعیت که گروهی مشکوک موسوم به مجاهدین خلق (منافقین) در مرکز سیاستگذاری دولت ترامپ در قبال ایران قرار گرفته نشانه ای از ورشکستگی امریکا در سیاستگذاری و تعیین رویکرد در قبال تهران است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ "پائول پیلار" کارشناس سابق سیا در مقاله‌ای در نشریه "نشنال اینترست" اشاره می‌کند که دولت ترامپ در مورد ایران در موارد متعددی جهت‌گیری اشتباه داشته است. یکی از اشتباه‌ترین رویکردها در قبال ایران، حمایت اطرافیان ترامپ از جمله جان بولتون و رودی جولیانی از مجاهدین خلق است. او در این‌باره می‌نویسد: "آنان در نشست‌های آن سازمان شرکت می‌کنند. واقعیت اما آن است که برخلاف ادعاها مجاهدین (منافقین) به هیچ عنوان بدیلی دموکراتیک برای ایران نیستند. آن گروه در ابتد بسیار ضدامریکایی بود. این سازمان همچنین نقشی در سرنگونی رژیم شاه در انقلاب 1979 میلادی داشت اما به اقدامات تروریستی خود ادامه داد. هنگام جنگ هشت ساله ایران  و عراق آن گروه با صدام حسین دیکتاتور وقت عراق همکاری کرد. دیکتاتور وقت عراق سلاح و پول نقد را روانه اردوگاه اشرف در عراق کرد. ایرانیان در آن زمان اقدام مجاهدین در کمک‌گیری از صدام را مورد نقد و نکوهش قرار دادند. آن کار سبب شد تا آن گروه حمایت گذشته خود را نیز به طور کامل در میان ایرانیان از دست دهد. 

کارشناس سابق سازمان سیا: حمایت آمریکا از مجاهدین خلق، نمادی از ورشکستگی واشنگتن در قبال تهران

او در ادامه می‌نویسد: "روابط درونی این گروه عجیب است. اکنون در آلبانی هستند و مجبور به ترک عراق شده‌اند. رهبران آن گروه فرقه‌مانند رفتار می‌کنند. آنان در جریان به اصطلاح انقلابی جنسی زنان و شوهران درون‌سازمان را مجبور به طلاق گرفتن از یکدیگر کردند. وضعیت رهبری آن سازمان مشخص نیست. پس از حمله امریکا به عراق، کسی مسعود را ندیده است. هنوز هم معلوم نیست که آیا او مرده است یا خیر. اکنون مریم رجوی همسر او چهره اصلی آن گروه است. اعضای آن گروه اکنون نیز در آلبانی توسط سازمان به گروگان‌گرفته شده‌اند و آزادی انتخاب و اختیار انجام کاری که می‌خواهند را ندارند". 

این کارشناس سابق سیا در ادامه می‌نویسد: "این گروه در دهه‌های اخیر سعی کرده تا با صرف هزینه و پول‌های فراوان چهره‌های سیاسی خارجی را متقاعد کند که بدیلی دموکراتیک برای نظام ایران است. این گروه می‌خواهد تصویر مثبتی از خود ارائه دهد. تنها بولتون برای حضور در نشست سالانه آن گروه در سال گذشته 40 هزار دلار دریافت کرد. گفته می‌شود او از سخنرانی‌های متعددش در آن نشست، 180 هزار دلار پول دریافت کرده است. این گروه در نشست‌های خود از خارجی‌ها به عنوان شرکت‌کننده استفاده می‌کند. در نشست اخیر در پاریس، جوانانی از کشورهای شرق اروپا دعوت کرده بودند. این که منابع مالی آن گروه اکنون از کجا تامین می‌شود در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است اما برخی از سرنخ‌ها نشان می‌دهند که رقبای منطقه‌ای ایران احتمالا منبع اصلی کمک به آن گروه هستند. نکته نگران‌کننده اما آن است که در میان سیاستمداران امریکایی تنها جمهوریخواهان نیستند که از آن گروه حمایت می‌کنند. آنان توانسته‌اند حمایت سناتورها و فرمانداران دموکرات را نیز جلب کنند. البته همه نیز وسوسه پول نشده‌اند. برای مثال، الیوت ابرامز که خود نئومحافظه کار است و نقش مهمی در سیاست‌های اشتباه خاورمیانه‌ای بوش داشته است، دعوت برای سخنرانی در نشست آن گروه را رد کرد و گفت که این گروه هنوز سازمانی تروریستی است و او از نظر اخلاقی و سیاسی حاضر به سخنرانی برای آن سازمان نیست". 

پائول پیلار در پایان می‌نویسد: "به نظر می‌رسد بولتون و همراهان او علاقه‌ای به دموکراسی در ایران ندارند بلکه آنان می‌خواهند از توان تخریب‌گری و ترور مجاهدین (منافقین) علیه ایران استفاده کنند. علاوه بر دولت ترامپ، رقبای منطقه‌ای ایران نیز می‌خواهند از خاصیت تخریب‌گری آن گروه در ایران استفاده کنند. مجاهدین (منافقین) شهرت امریکا را به دلیل همراهی با آن گروه  لکه‌دار خواهد کرد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین