کد خبر: ۵۵۶۹۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
سایت "ژئوپولیتیکال مانیتور" در گزارشی مطرح کرد

پنج نکته اشتباهی که غربی‌ها برای توجیه اقدامات خود علیه ایران بیان می‌کنند

سایت " ژئوپولیتیکال مانیتور" با اشاره به تنش‎های بین ایران و غرب، افزوده است: در این‌باره باید تصورات غلط متداول سیاسی و یا انگیزه‌های اشتباه را تشخیص دهیم. دروغ‌هایی برای توجیه اقدامات قدرت‌های بزرگ در مورد ایران گفته شده‌اند".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سایت " ژئوپولیتیکال مانیتور" با انتشار گزارشی ضمن نقد " ایران هراسی" مطرح شده در غرب، می‌نویسد: "در تاریخ 5 نوامبر دولت ترامپ تحریم‎هایی را علیه 50 بانک ایرانی و شرکت‌های تابعه آن‌ها وضع کرد. همچنین شرکت‌های هواپیمایی و صنعت حمل و نقل ایران نیز هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. اما هدف از این تحریم‌ها چیست؟ قطع درآمد نفت ایران و آسیب رساندن به توانایی‌های هسته‌ای ایران. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت " ژئوپولیتیکال مانیتور" با اشاره به تنش‎های بین ایران و غرب، افزوده است: در این‌باره باید تصورات غلط متداول سیاسی و یا انگیزه‌های اشتباه را تشخیص دهیم. دروغ‌هایی برای توجیه اقدامات قدرت‌های بزرگ در مورد ایران گفته شده‌اند". 

این سایت در ادامه به چند مورد از دروغ‌های مطرح شده پرداخته است: 

ایران یک دیکتاتوری است 

هر ناظر منصفی می‌تواند نتیجه بگیرد که نظام حکومتی در ایران در عمل واقعا دمکراتیک است. برخلاف کشورهای متحد امریکا یعنی ترکیه و عربستان سعودی که قدرت در آنجا تقریبا به طور انحصاری توسط گروهی از مقام‌های ارشد و رهبران در سطوح بالایی کنترل می‌شود مجلس ایران دارای قدرت نسبتا زیادی است. رییس‌جمهوری در ایران با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. با این حال، شورای نگهبان وظیفه گزینش نامزدهای انتخاباتی را برعهده دارد. در نهایت اکثر تصمیمات توسط اعضای منتخب مردم در مجلس گرفته می‌شوند.  

درهای ایران به روی بازدیدکنندگان و گردشگران آمریکایی بسته است 

آمریکا و ایران از زمان بحران اشغال سفارت در سال 1979 میلادی پس از انقلاب ایران روابط دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند. با این حال، درهای ایران به روی گردشگران امریکایی باز بوده و شهروندان امریکا می‌توانند به ایران سفر کنند. در حالی که سفارت امریکا در ایران تعطیل است کارهای مرتبط با حفظ منافع امریکا در ایران را سفارت سوئیس انجام می‌دهد. با این حال، تمام شهروندان امریکایی که به ایران سفر می‌کنند در زمان بازگشت مجبور به انجام پروسه انگشت‌نگاری و تحت کنترل‌های سخت‌گیرانه هستند. 

ایران یک کشور جهان سومی 

طبق گزارش پژوهشگران دانشگاه تهران در سال 2011 میلادی، حدود 44 تا 55 درصد از جمعیت شهری ایران زیر خط فقر جهانی زندگی می‌کنند. وضعیت اقتصاد ایران اکنون در حال گذار است و بیش از 60 درصد از پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده اقتصادی تحت کنترل دولت هستند. نیازی به گفتن نیست که بخش بزرگی از اقتصاد ایران متکی به صنعت نفت است. بدیهی است که ایران بهترین شرایط زندگی در جهان را ندارد اما کشوری عقب‌مانده هم نیست. علیرغم این واقعیت که 20 درصد از جمعیت ایران در فقر زندگی می‌کنند اما ایرانیان وضعیتی نسبتا بهتر از همسایگان خود دارند؛ در عراق بیش از 53 درصد از مردم در فقر زندگی می‌کند. در رتبه‌بندی بین‌المللی میزان ثروت جهانی در سال 2016 میلادی، ایران در رتبه هجدهم کمی بالاتر از برزیل، آفریقای جنوبی، اردن، هندوستان و اوکراین قرار رفته بود. مشکلات اصلی ایران فساد و بیکاری بوده‌اند و دولت روحانی تلاش‌هایی را برای اصلاح این وضعیت و حل مشکلات انجام داده است. طبق گزارش بانک جهانی، ایران به طور مداوم در حوزه ذخایر گاز طبیعی جهان در رتبه دوم و در حوزه ذخایر نفت خام در رتبه چهارم قرار داشته است. علیرغم مشکلاتی که در مسیر مدرنیزاسیون ایران وجود دارد آن کشور را نمی‌توان جهان سومی قلمداد کرد. 

هیچ اپوزیسیون قانونی‌ای در ایران وجود ندارد 

پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق و بازگشت رشد اقتصادی و ثبات به ایران چندین حزب اصلاح‌طلب در مناطق شهری تاسیس شدند. از میان شش رییس جمهوری منتخب ایران اصلاح‌طلبان و میانه‌روهایی مانند روحانی و هاشمی به قدرت رسیدند. در این میان شاید تنها بتوان گفت که احمدی‌نژاد از جناح به انقلابی و اصولگرایان بود که دو دوره رییس‌جمهوری ایران شد. برخلاف باور رایج عمومی، در تاریخ دهه‌های اخیر، ایرانیان اکثرا عناصر پراگماتیستی یا عملگرا را انتخاب کرده‌اند. در سال‌های اخیر نه تنها احزاب اپوزیسیون در ایران شکل گرفته‌اند بلکه از قالب رقیب بودن بیرون آمده و قدرت گرفتند. نمونه آن انتخابات سال 2017 میلادی و پیروزی مجدد روحانی با کسب تقریبا 60 درصد آرا بود. 

مسیحیت در ایران غیرقانونی است 

ممکن است محدودیت‌هایی برای پیروان سایر ادیان و مذاهب در ایران وجود داشته باشند با این حال، بخش عمده‌ای از اظهارنظرها در این‌باره همراه با مبالغه‌گویی هستند. 

جوامع مسیحی در ایران از هزاران پیش از ورود اسلام به آن کشور وجود داشته‌اند. زرتشتیان سالهاست که در ایران زندگی می‌کنند. به همین دلیل است که حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قانون اساسی آن کشور اقلیت‌های مذهبی را برسمیت شناخت و در نظام حقوقی ایران برای‌شان جایگاهی را در نظر گرفت. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حتی اشاره می‌کند که تجسس در مورد باورهای افراد ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای تحت پیگرد قانونی قرار داد. امروز حدود 600 کلیسا در سرتاسر ایران وجود دارند و تخمین زده می‌شود که حدود 300 هزار بازدیدکننده دارند. تمام اقلیت‌های مذهبی اجازه رای دادن دارند و پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی ایران برای آنان در نظر گرفته شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Germany
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
گزارشگر چقدر می تونه از ایران بیخبر باشه‌
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین