کد خبر: ۵۵۶۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
شهروندان امریکایی در پمپ‌بنزین‌ها از ضررکنندگان اصلی سیاست نفتی امریکا در قبال ایران خواهند بود

پیامدهای سیاست ترامپ در قبال ایران| تحریم‌های آمریکا علیه ایران شانس مذاکره را از بین می‌برند

"صرفنظر از تاثیر سیاسی تحریم بر ایران، تلاش ترامپ برای فشار بر صادرات نفت ایران بر بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده است. کاهش واردات نفت از ایران فشار جهانی بر قیمت نفت را افزایش داده است. در امریکا قیمت بنزین افزایش یافته و به طور میانگین به 2.74 دلار در هر گالن رسیده که بالاتر از سال های گذشته در این زمان بوده است."
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه امریکایی "سانفرانسیسکو کرونیکل" در یادداشتی به قلم "گرگوری برو" استاد دانشگاه متدیست جنوبی امریکا ضمن اشاره به این که به نظر می‌رسد تحریم‌های تازه در راستای منافع ملی امریکا نباشند، می‌نویسد: "من معتقدم که تحریم‌های تازه امریکا منافع آن کشور در حوزه انرژی را به خطر می‌اندازد چرا که ممکن است باعث افزایش قیمت‌ها شود و هزینه این موضوع را مصرف‌کنندگان امریکایی می‌پردازند. این نشان‌دهنده آن چیزی است که من از آن تحت عنوان ناسازگاری رویکرد ترامپ در حوزه انرژی و دیپلماسی بین‌المللی از آن یاد می‌کنم.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این استاد دانشگاه افزوده است: ایران از دهه 30 میلاید به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت تبدیل شد و دولت آن کشور بخش اعظم بودجه خود را از طریق درآمد ناشی از فروش نفت تامین می‌کند. ترامپ وعده داد که کشورهایی که از ایران نفت خریداری کنند را مجازات می‌کند. صادرات نفت ایران پس از ماه سپتامبر از 2.6 میلیون بشکه در روز به 1.7 میلیون بشکه کاهش یافت. دولت ترامپ مدعی است که می‌خواهد رفتار دولت ایران را تغییر دهد. تحریم‌ها به مردم ایران آسیب می‌رساند. در داخل ایران اما این عناصر تندرو هستند که دولت میانه‌روی روحانی را تضعیف خواهند کرد. علاوه بر این، مذاکره‌کنندگان اصلی برجام تردید دارند که ایران با هر توافق تازه‌ای موافقت کند. در نتیجه، تحریم‌های امریکا تنها باعث تقویت تندروها در ایران می‌شوند و شانس مذاکره‌ای صحیح را از بین می‌برند. به یاد داریم که پیشتر نیزاین اقدامات باعث تنش میان دولت بوش و دولت اصلاح‌طلبان در ایران شد". 

او در ادامه درباره پیامدهای اقتصادی منفی سیاست ترامپ در قبال نفت ایران می‌نویسد: "صرفنظر از تاثیر سیاسی تحریم بر ایران، تلاش ترامپ برای فشار بر صادرات نفت ایران بر بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده است. کاهش واردات نفت از ایران فشار جهانی بر قیمت نفت را افزایش داده است. در امریکا قیمت بنزین افزایش یافته و به طور میانگین به  2.74 دلار در هر گالن رسیده که بالاتر از سال های گذشته در این زمان بوده است. ترامپ اوپک را مقصر افزایش قیمت می‌داند. با این حال، اوپک مسئول این افزایش نیست چرا که اعضای آن به تازگی نفت بیشتری تولید کرده‌اند تا کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا را جبران کنند. با این حال، واقعیت آن است که ظرفیت کشورهای تولیدکننده نفت محدود است. عربستان سعودی وعده تولید 2 میلیون بشکه نفت اضافی در روز را داده اما داده‌های اداره اطلاعات انرژی نشان می‌دهند که عربستان سعودی تنها توانایی تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت بیشتر را دارد. دولت ترامپ ممکن است مجبور شود سطوح تولید داخلی را افزایش دهد. تولید داخلی نفت امریکا در دهه‌های اخیر دو برابر شده است به خصوص با رونق حفاری‌های تازه در دوره دولت اوباما. صادرات نفت امریکا نیز با لغو ممنوعیت 40 ساله در سال 2015 میلادی افزایش یافت. با رشد تولید داخلی این احتمال وجود دارد که امریکا بتواند از ضربات بیشتر بر بازار جهانی نفت جلوگیری کند. با این حال، در مقایسه با عربستان سعودی و روسیه و سایر تولیدکنندگان اصلی امریکا هنوز هم نفت خام نسبتا کمی را به کشورهای دیگر فروخته است و واردات نفتی آن کشور بیش از صادرات آن است. در نتیجه، اینکه امریکا را بتوانیم به عنوان یک تولیدکننده بسیار مهم در جلوگیری از نوسانات جهانی قیمت نفت قلمداد کنیم، فرضی اشتباه و غیرواقع‌بینانه است. یکی دیگر از راه‌هایی که دولت ترامپ می‌تواند از آن بهره ببرد تشویق به صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. واقعیت اما آن است که در سیاست‌های او تشویق به استفاده بیشتر از سوخت‌های فسیلی و سرمایه‌گذاری در آن برای رشد تولید صنعتی در امریکا وجود دارد و عملا این سیاست امکان‌پذیر نیست". 

او در پایان می‌نویسد: "ترامپ با سیاست‎هایش درباره نفت ایران، باعث افزایش هزینه مصرف‌کنندگان امریکایی برای خرید انرژی خواهد شد. آنان مجبور خواهند بود در پمپ بنزین پول بیشتری را بپردازند". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین