کد خبر: ۵۵۷۴۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

اتصال آذربایجان غربی به شبکه ریلی با حضور روحانی

با راه اندازی این خط آهن نه تنها برای بیش از 180 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود بلکه صرفه جویی سالیانه 50 میلیارد ریالی در مصرف سوخت را به دنبال دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
خط آهن مراغه - ارومیه فردا (دوشنبه) با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری به بهره برداری می رسد تا استان آذربایجان غربی به عنوان سومین استان در دولت تدبیر و امید به شبکه ریلی کشور متصل شود.

 با راه اندازی این خط آهن نه تنها برای بیش از 180 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود بلکه صرفه جویی سالیانه 50 میلیارد ریالی در مصرف سوخت را به دنبال دارد.

جابجایی سالیانه 1.5 میلیون تن کالا و یک میلیون مسافر، کاهش 4.6 میلیون مترمکعبی آلاینده های ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی به ارزش تقریبی 30 میلیارد ریال، رونق اقتصادی منطقه و کاهش سوانح و تلفات رانندگی از دیگر مزیت های راه اندازی این خط آهن در این منطقه است.

عملیات اجرایی ساخت این خط آهن در سال 81 آغاز شد اما به دلایلی این پروژه به خوبی پیشرفتی نداشت تا اینکه در دولت تدبیر و امید بار دیگر وزارت راه و شهرسازی تکمیل این پروژه ملی را در دستور کار خود قرار داد.

پیش از این «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی درباره همزیت های راه اندازی این خط آهن گفته بود: با تکمیل 98 کیلومتر باقیمانده خط آهن مراغه - ارومیه که بیش از 400 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است، شبکه ریلی به شمال غرب کشور متصل شد.

وی با اشاره به اهمیت استان آذربایجان غربی در توسعه حمل و نقل بین‌المللی اعلام کرد:‌ ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه و عراق و دسترسی به دو مرز مهم اشنویه و تمرچین، به عنوان شاهراه ارتباط ایران با اروپا مطرح است و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت.

خادمی با یادآوری مزیت های ساخت خط آهن مراغه - ارومیه به طول 183 کیلومتر اظهار داشت: اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور و افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی از مهم ترین اهداف این روژه ریلی در این منطقه است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ارزش کنونی هزینه 400 میلیاردی برای این پروژه اکنون یک هزار میلیارد تومان برآورد می شود و بی شک این خط آهن می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات، صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

خادمی بیان کرد: این خط ‌آهن به گونه ای طراحی و ساخته شده که سرعت قطارهای باری حداکثر 120 کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری به 160 کیلومتر در ساعت می رسد.

وی به اهمیت اتصال پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و کرمانشاه در سال 96 و 97 یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید بود.

«پیشتر دولت با عمل به وعده خود دو استان همدان و کرمانشاه را به شبکه ریلی کشور متصل کرد و اکنون عملیات خط آهن مراغه به ارومیه به پایان رسیده است تا آذربایجان غربی به عنوان سومین استان به شبکه ریلی بپیوندد.»

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های کشور شناخته می شود که در زمینی به مساحت 30 هکتار در جنوب شرقی شهرستان ساخته شده و سطح زیربنای کل ساختمان های ایستگاه راه آهن ارومیه 16 هزار و 635 متر مربع است.

خادمی درباره وضعیت ایستگاه راه آهن نقده نیز گفت: ایستگاه راه آهن نقده در زمینی به مساحت 15 هکتار حد فاصل ایستگاه های ارومیه و مهاباد و براساس معماری بومی و فناوری های جدید ساخته شده و مجموع مساحت زیربنای ساختمان های این ایستگاه هفت هزار و 331 متر مربع است.

صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش آلاینده های زیست محیطی و خاکبرداری 3.9 میلیون متر مکعبی و خاکریزی 4.8 میلیون متر مکعب از مهمترین ویژگی های ساخت این خط آهن است.

در این طرح 58 پل بزرگ ساخته شده که طول آنها به 1300 کیلومتر می رسد و تعداد پل کوچک آن نیز 458 دستگاه به طول 5884 متر و طول 11 تونل مسیر نیز 1800 متر است.

سیدهادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت های این خط آهن می گوید: پیشرفت فیزیکی طرح خط آهن مراغه - ارومیه در دولت تدبیر و امید با 10 سال پیش از آن برابری می کند.
این مسیر ریلی از ایستگاه مراغه در محور راه آهن تهران - تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد ، محمدیار و نقده عبور و در نهایت به شهر ارومیه می رسد.

85 کیلومتر از مسیر ریلی مراغه - ارومیه (حدفاصل مراغه تا ایستگاه مهاباد) در سال 92 افتتاح شد، اما ادامه این مسیر به طول 98 کیلومتر پس از عبور از ایستگاه مسافری مهاباد و نقده و ایستگاه های بین راهی رشکان و شیرین بلاغ به ارومیه وصل می شود.

این پروژه ملی در شرایط اقلیمی دشت 65 درصد، تپه ماهور 10 درصد و کوهستانی 25 درصد واقع شده و رونق اقتصادی منطقه و تسهیل دسترسی صنایع، معادن و کشاورزی به حمل ونقل مناسب ریلی از مهمترین ویژگی های این خط آهن در شمال غرب کشور است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حیدر خان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
دستشون درد نکنه کار بزرک و مهمی است..ولی مستحضر باشید استان اذربایجانغربی قبل از انقلاب از طریق شهر شاپور یا سلماس فعلی به شبکه سراسری وصل بوده..!سلماس هم به ترکیه و هم به به شهر تبریز بیش از 45 ساله که وصله از طریق راه اهن!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین