کد خبر: ۵۵۷۴۴۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
بازتاب افشای نقش ولیعهد عربستان در قتل روزنامه‎نگار منتقد سعودی توسط گزارش سازمان "سیا"

ولیعهد جوان سعودی در قلب رسوایی| تلاش سعودی‎ها برای لاپوشانی قتل "جمال خاشقجی" و اختلاف شدید در کاخ سفید| ترامپ با بن‌سلمان چه خواهد کرد؟

گزارش سیا مهمترین ضربه بر رهبر واقعی عربستان سعودی بود و او را در قلب رسوایی قرار داده است. به نظر می‌رسد او اکنون آسیب‌پذیرتر از هر زمان دیگری شده است./ تحریم‌های وزارت خزانه‌داری امریکا علیه مقام‌های سعودی نمادین هستند چرا که ترامپ می‌خواهد داستان محمد بن سلمان را بخرد و بپذیرد و آن را به مردم امریکا بفروشد چرا که او می‌خواهد ولیعهد عربستان را از مخمصه کنونی ایجاد شده نجات دهد. /نیویورکر: تحقیق عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی هم کمدی است هم تراژیک / گاردین: گزارش سیا به وجهه محمد بن سلمان اسیب می رساند / سی ان ان: نقش داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی معضلی ژئوپولیتیک را برای ترامپ ایجاد کرده است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- ارزیابی اکثر رسانه‌ها نشان می‌دهد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به دلیل نقش داشتن در قتل روزنامه‌نگار سعودی در ضعیف‌ترین موقعیت خود از زمان به قدرت رسیدن قرار گرفته است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه استرالیایی "سیدنی مورنینگ هرالد" در گزارشی اشاره کرده که یک مقام بلندپایه در کاخ سفید که از مسئولان سیاستگذاری امریکا درباره عربستان سعودی است، پس از انتشار ارزیابی "سیا" درباره نقش داشتن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی از مقام خود استعفا داده است. 

منابع آگاه گزارش دادند: اختلاف در کاخ سفید بر سر نوع برخورد با ریاض درباره پرونه خاشقجی/ نیویورکر: تحقیق عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی هم کمدی است هم تراژیک / گاردین: گزارش سیا به وجهه محمد بن سلمان اسیب می رساند / سی ان ان: نقش داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی معضلی ژئوپولیتیک را برای ترامپ ایجاد کرده است

این روزنامه نوشته این موضوع نشان دهنده اوج‌گیری اختلافات در درون کاخ سفید درباره نوع برخورد با ریاض بر سر پرونده خاشقجی است. دو منبع آگاه مرتبط با این موضوع گفته‌اند که "کیرستن فونتن روز" مقام مربوطه خواستار اقدامات شدید علیه عربستان سعودی و اعمال تحریم علیه افرادی شده که در قتل نفش داشته‌اند. او به طور خاص، خواستار مجازات "سعود القحطانی" مشاور ارشد محمد بن سلمان شده بود. این روزنامه در پایان گزارش خود اشاره می‌کند که وضعیت پیچیده‌ای ایجاد شده است و اختلافات در شورای امنیت ملی و کاخ سفید واشنگتن بر سر نوع واکنش به عربستان سعودی بالا گرفته است. 

سقوط بن سلمان نزدیک است؟

"رابین رایت" خبرنگار نشریه امریکایی "نیویورکر" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد حلقه درونی یاران محمد بن سلمان به جای آرام کردن ولیعهد درباره ثبات نظام پادشاهی آن کشور با اقدامات‌شان تنها حفره‌ای عمیق را ایجاد کرده‌اند که او را بیشتر در خود فرو می‌برد. 

خبرنگار این نشریه می‌نویسد: "ارزیابی تازه "سیا" که به نقش محمدبن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل خاشقجی اشاره دارد، براساس داده‌های گرداوری‌شده و همچنین مطالعه روانشناختی درباره شاهزاده سی و سه ساله سعودی بود. همچنین، اطلاعات ارائه شده از سوی ترکیه از جمله فایل‌های صوتی ضبط شده نیز تاثیرگذار بوده است. تحقیقات عربستان سعودی اما بر ابهامات افزوده است. اظهارات متناقض مقام‌های سعودی و معرفی‌نشدن مظنونان شرکت در قتل سوالات بیشتری را مطرح کرده است. عربستان سعودی هنوز پاسخ نداده که چرا یکی از پانزده مرد اعزامی مشابه خاشقجی لباس پوشیده بود. تحقیقات عربستان سعودی به طور فزاینده کمدی و ترژیک می‌شود. "جیمز اسمیت" دیپلمات سابق امریکا در عربستان سعودی به من گفت: "با توجه به ماهیت کنترل‌گرانه رژیم عربستان سعودی دشوار بتوان تصور کرد که قتل خاشقجی بدون هماهنگی با مقام‌های ارشد سعودی بوده باشد. آنان هیچ‌گونه شفافیتی از خود نشان نمی‌دهند". "بروس ریدل" کارشناس سابق سیا نیز می‌گوید که تحقیقات سعودی‌ها صرفا یک اقدام ضعیف برای لاپوشانی اصل موضوع است. او می‌گوید هیچکس باور نمی‌کند که یک تیم ترور متشکل از 15 مرد بدون دستور مقام‌های عالی عربستان سعودی به استانبول رفته باشند. او می‌گوید قطعا محمد بن سلمان مغز متفکر اصلی این ماجرا بوده است. خبرنگار نیویورکر می‌نیوسد از این نظر تحقیقات عربستان سعودی از نقطه نظر اعتبار صفر است. 

بروس ریدل در ادامه اشاره می‌کند که تحریم‌های وزارت خزانه‌داری امریکا علیه مقام‌های سعودی نمادین هستند چرا که ترامپ می‌خواهد داستان محمد بن سلمان را بخرد و بپذیرد و آن را به مردم امریکا بفروشد چرا که او می‌خواهد ولیعهد عربستان را از مخمصه کنونی ایجاد شده نجات دهد. 

منابع آگاه گزارش دادند: اختلاف در کاخ سفید بر سر نوع برخورد با ریاض درباره پرونه خاشقجی/ نیویورکر: تحقیق عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی هم کمدی است هم تراژیک / گاردین: گزارش سیا به وجهه محمد بن سلمان اسیب می رساند / سی ان ان: نقش داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی معضلی ژئوپولیتیک را برای ترامپ ایجاد کرده است

او اشاره می‌کند که با این حال، جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در مورد نیت واقعی کاخ سفید در مورد این پرونده ابراز تردید کرده‌اند. از جمله "بن کاردین" عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا که ترامپ را متهم به تلاش برای حفظ محمد بن سلمان و جلوگیری از پاسخگو کردن او کرده است. "لیندسی گراهام" دیگر سناتور امریکایی نیز محمد بن سلمان را ناپایدار و غیرقابل اعتماد خوانده است. 

او در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد که اکنون کنگره عصبانی است و خواستار اعمال مجازات‌های بیشتر علیه عربستان سعودی است؛ از جمله ممنوعیت فروش تسلیحات به آن کشور تسلیحاتی که در جنگ یمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

گزارش سازمان "سیا" علیه بن سلمان است

روزنامه بریتانیایی گاردین" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که گزارش اخیر "سیا" به وجهه محمد بن سلمان به شدت آسیب می‌رساند.  گزارش سیا مهمترین ضربه بر رهبر واقعی عربستان سعودی بود و او را در قلب رسوایی قرار داده است. به نظر می‌رسد او اکنون آسیب‌پذیرتر از هر زمان دیگری شده است. اکنون نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه امریکا ترامپ را مجبور می‌کنند که برخلاف میل‌اش بر عربستان سعودی فشار آورد". 

شرایط دشوار ترامپ برای برخورد با عربستان

شبکه خبری "سی ان ان" نیز با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که مسئولیت و نقش داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی یک معضل ژئوپولیتیک را برای ترامپ ایجاد کرده است.

منابع آگاه گزارش دادند: اختلاف در کاخ سفید بر سر نوع برخورد با ریاض درباره پرونه خاشقجی/ نیویورکر: تحقیق عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی هم کمدی است هم تراژیک / گاردین: گزارش سیا به وجهه محمد بن سلمان اسیب می رساند / سی ان ان: نقش داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی معضلی ژئوپولیتیک را برای ترامپ ایجاد کرده است

 این شبکه خبری می‌افزاید:"پس از مرگ خاشقجی چندین رهبر جهانی خواستار تحقیقات مستقل در این‌باره شدند. "ایهام کمال" رییس بخش خاورمیانه گروه اوراسیا می‌گوید که واقعیت آن است که که ترامپ و بسیاری از رهبران جهان نمی‌خواهند بی‌ثبات‌شدن عربستان سعودی را شاهد باشند. او می‌گوید نه امریکا و نه هیچ یک از متحدان آن کشور نمی‌خواهند پادشاهی عربستان بی‌ثبات شود و در آن کشور منازعه‌ای بر سر قدرت ایجاد شود. او می‌افزاید: "در خاورمیانه نقاط حساس زیادی وحود دارند و رهبران جهان نمی‌خواهند عربستان سعودی را نیز به این فهرست اضافه کنند. منازعه بر سر قدرت وضعیت را برای کنترل و پیش‌بینی دشوارتر می‌سازد". 

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که بزرگترین فشار بر عربستان سعودی از جانب دولت ترکیه است چرا که خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده است. مقام‌های ترکیه با در اختیار گذاشتن داده‌های امنیتی تلاش می‌کنند تا ریاض را تحت فشار قرار دهند. به نظر می‌رسد این مورد برای رقابت ژئوپولیتیک میان قدرت‌های سنی در منطقه است. آنکارا و ریاض رقبای قدیمی در خاورمیانه هستند و ترکیه از این پرونده برای افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه و مهار عربستان سعودی استفاده می‌کند. در مقابل، سیاست خارجی محمد بن سلمان بیشپتر عربی‌محور است و نه تنها خواستار مهار نفوذ ایران است بلکه می‌خواهد از نفوذ ترکیه نیز جلوگیری کند. در نتیجه، عربستان سعودی به عنوان رهبر جهان عرب همپوشانی منافع زیادی با ترکیه ندارد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
1
شعار مردم بدبخت .....
قاشقچی را رها کن
فکری به حال ما کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
لاپوشانی قتل یکی از تخصص های عربستان است .
تجربه منا جمعه سیاه یازده سپتامبر و..... از شواهد است .
در موزه هایشان به قتل کافر ان ( دگر اندیشان )وغارت وتجاوز در منطقه افتخار می کنند .
تقابل. با یزد گرد سوم یک نوع تقابل شبه خاشقچی زمان خودش بود .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
در قوانین مدنی و کیفری امریکا دروغ آگاهانه جرم مهمی است متهم در مقابل قاضی یا باز جو میتواند سکوت کند و پاسخ ندهد چون در شهادت خلاف واقع محکومیتش قطعی است . رئیس جمهور وقت ریچارد نیکسون بخاطر شهادت دروغ در مورد واتر کیت مجبور به استعفا شد . مسئول مستقیم CIA هم مستثنی نیست میتوانست بگوید تحقیقات ادامه دارد اما حال که مدارک محکمی بدستش رسیده نظرش بر مسئولیت مستقیم بن سلام را رسما اعلامکرده که دقیقا خلاف سیاست ترامپ استکه که میخواهد بن سلام را از مسئولیت مبری کند . هیچ راهی جز قربانی کردن بن سلام باقی نمانده .
یکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
1
آیا وقت آن نرسیده است است که مسئولین ایران به جای درگیری بیشتر در دعواهای زرگری آمریکا و عربستان و مشارکت در پروژه های پوتین به مشکلات جاری کشور تمرکز کنند و مسائلی چون تورم ، بیکاری ، اعتیاد و اختلاس و سایر معضلات داخلی را جدی بگیرند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
1
لاپوشانی" رکس ابادان " چون عوامل عربستانی داشت .
خسرو
|
Germany
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
1
دیگه بسه!!! شور ش رو در آوردین!!
پدرام
|
United States of America
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
1
چقدر گزارش های مفیدی دارید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین