کد خبر: ۵۵۷۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰

راهکارهای شناخته شده محافظت از کودکان در برابر آسیب‌ها و رفتارهای پرخطر

وزیر آموزش و پروش به مناسبت برگزاری «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» در سطح مدارس کشور پیامی صادر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، سید محمد به بطحایی به مناسبت برگزاری هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» در سطح مدارس کشور پیامی بدین شرح صادر کرد:

«در عصر حاضر ، نظام تعلیم و تربیت، خانواده‌ها، کارشناسان، سازمان و رسانه ها با پرسش‌هایی روبرو هستند که پاسخگویی به آن ها نیازمند اندیشه ، دانش و مهارت هایی خاص است : چگونه می توان از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر محافظت کرد؟ موثرترین راهکار توانمندساختن کودکان و نوجوانان برای رویارویی و مبارزه با آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر چیست؟ در مقایسه با حجم فزاینده و رو به رشد مخاطرات روانی اجتماعی تهدید کننده کودکان و نوجوانان ، در زمینه آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر ، چه باید کرد؟

بررسی شواهد و تجربیات اخیر در ایران و در سایر کشورها نشان می دهد که راهکارهای شناخته شده محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر از این قرارند: آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان و نوجوانان و توانمندسازی ایشان برای مواجهه موثر با آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر . آموزش مهارت های فرزندپروری به والدین و آگاه ساختن ایشان در مورد خطراتی که فرزندان شان را تهدید می کند. شناخت مخاطرات و عوامل مخاطره آمیز کودکان و نوجوانان و کوشش برای کنترل و کاهش آن‌ها. شناسایی کودکان و نوجوانان در معرض خطر و ارائه خدمات مورد نیاز درمان ، مشاوره و مددکاری  به ایشان طراحی فرصت های مناسب و با نشاط از طریق فعالیت جایگزین فرهنگی، هنری و ورزشی برای کودکان و نوجوانان. اجتماعی ساختن مبارزه با آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر به عنوان یک رسالت همگانی اجتماعی و فرهنگی.

وزارت آموزش و پرورش، با هدف مبارزه فراگیر با آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر تهدید کننده دانش آموزان ، در کنار کوشش برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در بین دانش آموزان، برنامه‌های گسترده‌ای در سطح مدارس کشور شامل طیف متنوعی از برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و مراقبتی، در قالب برنامه‌های مختلف آموزش مهارتهای خودمراقبتی، توانمندسازی دانش آموزان، والدین و کارکنان، اجرای فعالیت‌های فرهنگی ترویجی، اجرای برنامه‌های مبتنی بر مشارکت دانش آموزان و خدمات مربوط به شناسایی و توانمندسازی دانش آموزان در معرض خطر ، در دست اجرا دارد. علاوه بر این ، با راه اندازی شبکه تعاملی آموزش و پرورش ، ظرفیت ارزشمندی  برای گسترش و فراگیری آموزش های توانمندسازی و مهارت آموزی در زمینه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم آمده است که فیلم‌های آموزشی و ترویجی پیشگیرانه برای دانش آموزان ، والدین و کارکنان،‌ بر روی شبکه تعاملی، به نمایش گذاشته می شود.

برگزاری هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، یکی از اقداماتی است که وزارت آموزش و پرورش، با هدف گسترش نهضت فرهنگی و اجتماعی پیشگیری ، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، در سطح مدارس کشور برگزار می کند،‌ زیرا مدرسه کانون تمرکز سرمایه‌گذاری‌های کشور برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و نقطه تمرکزی برای طراحی و توسعه مداخلات به موقع در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و ارائه خدمات مختلف در رویدادهای مربوط به فوریت‌های روانی اجتماعی دانش آموزان و خانواده‌هایشان است.

در این فرصت مغتنم، هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را گرامی می‌دارم و ضمن اعلام آمادگی جهت گسترش همکاری برای افزایش ظرفیت مداخلات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در سطح مدارس کشور ، از خانواده های عزیز ، همکاران گرامی ، سازمان‌ها و  رسانه‌ها در همکاری و حمایت از برنامه ها و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش، تشکر و قدردانی می‌کنیم.‌
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین