کد خبر: ۵۵۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

عادل الجبیر: ترکیه گفته منظورش از مقام عالی‌رتبه، ولیعهد نیست/پادشاه و ولیعهد خط قرمز ما هستند

وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اظهار داشت: گزارش‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره اینکه ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، کاملا بی‌اساس بوده و دولت عربستان قاطعانه آنها را رد می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در این گفت‌وگو که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد از چالش‌هایی که عربستان با آن روبه‌رو است و اتهاماتی که در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌ نگار و منتقد عربستان سعودی داخل کشورش در استانبول علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و برادرش خالد بن سلمان، سفیر عربستان در آمریکا مطرح شده، صحبت کرد.

وی تاکید کرد: مقامات ترکیه به ریاض اعلام کرده‌اند که مقصود از اظهاراتشان در خصوص اتهام یک شخص عالی رتبه به صدور دستور قتل خاشقجی، بن سلمان نیست.

الجبیر گفت‌: عربستان قاطعانه هر گونه ادعایی درباره ولیعهد را رد می‌کند و رهبری این کشور یعنی ملک سلمان بن عبدالعزیز و بن سلمان است خط قرمز ماست و هرگز اجازه نخواهیم داد که این رهبری از سوی هر طرفی و به هر بهانه‌ای که باشد خدشه‌دار شود. خدشه دار شدن رهبری به منزله وارد شدن آسیب به مردم کشور است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دوم نوامبر به روزنامه‌ واشنگتن پست آمریکا گفته بود: اشخاصی وارد ترکیه شدند تا دستورات سر به نیست کردن خاشقجی را اجرایی کنند و ما می‌دانیم که این دستور از سوی بالاترین سطوح دولتی عربستان صادر شده است اما وی تهمت‌ها علیه ملک سلمان را رد کرد تا حدس و گمان‌ها در خصوص ولیعهد همچنان باقی بماند و همین امر موجب شد تا طرف سعودی در این باره از خود واکنش نشان دهد. عربستان اعلام کرد پادشاه این کشور دستور قتل خاشقجی را نداده و به همین دلیل هیچ ادله‌ای درباره اینکه قتل خاشقجی بازتاب سیاست رسمی عربستان است، وجود ندارد و اعتبار اینکه قتل این روزنامه‌ نگار مشکل و اختلافی میان دو کشور است، اشتباه خواهد بود.

وزیر امور خارجه عربستان گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص برآوردهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که ولیعهد را آمر قتل این روزنامه‌ نگار اعلام کرده، رد کرد و گفت‌: این اظهاراتی است که به صورت رسمی اعلام نشده و بر اساس یک برآورد است و ادله قاطعانه‌ای پشت آن وجود ندارد.

روزنامه‌ واشنگتن پست روز جمعه‌ به‌ نقل‌ از منابع آگاه نوشته بود: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به این نتیجه‌ رسیده است که محمد بن سلمان ممکن است دستور قتل خاشقجی را صادر کرده باشد.

الجبیر  آنچه در برخی رسانه‌هایی آمریکایی در خصوص تماس تلفنی خالد بن سلمان ، برادر ولیعهد و سفیر عربستان در آمریکا با خاشقجی و دادن پیشنهاد به او برای رفتن به کنسولگری کشورش در استانبول به منظور به قتل رساندن او کاملا نادرست است.  خالد بن سلمان هیچ تماس تلفنی با این روزنامه‌ نگار نداشته و این اظهارات واشنگتن پست نشان دهنده ضعف منابعی است که به آنها استناد کرده است.

واشنگتن پست پیشتر نوشته بود: سازمان سیا به این نتیجه‌ رسیده که خالد بن سلمان با خاشقجی تماس تلفنی برقرار کرده است تا به او اطمینان دهد که هیچ خطری در صورت سفر به کنسولگری عربستانی در استانبول او را تهدید نمی‌کند. خالد بن سلمان در پیامی توییتری در واکنش به این اظهارات سازمان سیا نوشت: در خصوص سفر خاشقجی به ترکیه هیچ پیشنهادی به او نداده و این اظهارات بی‌اساس است.

الجبیر در ادامه‌ این گفت‌وگو از آنکارا خواست ادله و شواهد خود را در خصوص قتل این روزنامه‌نگار به دادستانی کل عربستان ارائه دهد تا همه حقایق فاش شود.

وی در پایان بر تمایل رهبری عربستان بر حفظ روابط استراتژیک و شراکت تاریخی با ایالات متحده و تحکیم آن تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: عربستان اولین طرفی است که تدابیری را علیه متهمان در پرونده خاشقجی اتخاذ کرد و به تبع آن کشورهای دیگر تدابیری را علیه این افراد لحاظ کردند البته به صورتی که به روابط استراتژیک و منافع سیاسی و اقتصادی مشترک بین ما و هم‌پیمانان‌مان خللی وارد نشود.

الجبیر ادعا کرد: روایت عربستان درباره قتل تغییر نکرد و آنچه رخ داد این است که تیمی مجری قتل بود گزارشی دروغین و گمراه کننده ارائه کرد. زمانی که حقایق متناقضی در گزارش‌شان منتشر شد پادشاه عربستان دستور انجام تحقیقاتی را به دادستانی داد و براساس این تحقیقات نتایج اعلام شده به دست آمده است و عربستان روایتی نداشته بلکه اطلاعات شفاف خود را ارائه کرده و به این کار هم ادامه خواهد داد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین