کد خبر: ۵۵۸۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰

بیماران دیالیزی و درمان پر مشقت‌شان

هم‌زمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی، دیالیزی‎ها از مشکلات و چالش‎هایی که با آن مواجه هستند، می‎گویند.
آفتاب‌‌نیوز :
۲۳ الی ۳۰ آبان‌ماه در کشور به نام «هفته ملی حمایت از بیماران کلیوی» نامگذاری شده است، برای آشنایی با مشکلات و دغدغه‏‌های بیماران دیالیزی، به بخش دیالیز بیمارستان شهید محلاتی تبریز رفته و با شماری از بیماران و پرستاران بخش، هم صحبت می‏‌شویم.

کمبود و نبود پوشش بیمه‌ای مکمل‎های بیماران کلیوی

یکی از بیمارانی که دستگاه دیالیز به او وصل است، می‏‌گوید: داروهایمان کمیاب شده‎اند و گاهی مجبوریم برای تهیه به تهران مراجعه کنیم، مثلاً «فوروزماید» یک داروی ایرانی است که ما روزانه حدود 6 عدد از آن را می‏‌خوریم، در حالی که وقتی به داروخانه مراجعه می‏‌کنیم، به جای یک قوطی پر، به ما سه ورق دارو می‌‏دهند که کفاف مصرف سه روزمان را هم نمی‌‏دهد و تمام هزینه آن را هم خودمان پرداخت می‏‌کنیم.

وی می‌افزاید: یک و نیم سال است که دیالیز می‎شوم و نارسایی کلیه من را به هزار درد دچار کرده و مجبورم داروهای دیگری هم برای درمان بیماری‌های دیگرم مصرف کنم که در مجموع هزینه زیادی مثل هزینه خرید مکمل را به من تحمیل می‎کند.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه مکمل‎ها تحت پوشش بیمه نیستند، در حالی که من به‌علت نارسایی کلیه مجبور به مصرف مکمل هستم.

گلایه از روند طولانی پیوند کلیه

یکی دیگر از بیماران با شکایت از روند اداری طولانی پیوند کلیه، بیان می‎کند: برای انجام پیوند کلیه به بیمارستان امام رضای تبریز رفته و به هشت پزشک معرفی شده‎ام،  حدود 6 مورد آزمایش داده‎ام،. برای رسیدن به مرحله آخر، 3 ماه دوندگی لازم است که من با این وضعیت جسمی، توان دوندگی ندارم و مجبورم از خیر پیوند بگذرم!.

وی می‌گوید: از مسئولان تقاضا دارم با برنامه‌ریزی مناسب، مراحل پیوند کلیه را تسریع کنند.

وی ادامه می‌دهد: اکثر داروهایمان که تحت پوشش بیمه نیستند و در صورت پیدا شدن دارو مجبوریم قیمت آن را به‌صورت آزاد پرداخت کنیم، در شرایط فعلی ویتامین معمولی را هم نمی‎توانیم پیدا کنیم، من شخصاً اغلب داروهایم را نه می‎توانم پیدا کنم، نه توان خریدش را دارم، هزینه رفت و برگشت هم که جای خود دارد و ماهانه کلی از درآمدم صرف رفت و آمد برای دیالیز می‎شود.

هزینه عمل ساده‎ی تعبیه کاتتر هشت میلیون تومان 

خانمی می‎گوید: یک و نیم سال است که دیالیز می‎شوم، برای تهیه کاتتر جدید برای جایگزین کردن کاتتر پیشین خراب، دو میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرده‎ام، قبلاً عمل تعبیه کاتتر را در بیمارستان امام رضا(ع) رایگان انجام می‎دادند، اما این بار پزشک مرا به بیمارستان خصوصی هدایت کرد و با گرفتن چهار میلیون تومان دستمزد از من که شوهرم راننده تاکسی است، یک عمل ساده تعبیه کاتتر را انجام داد، دو میلیون هم هزینه خود بیمارستان شد!.

وی ادامه می‌دهد: دارویی را که مصرف دو ماهم بود و 70 هزار تومان می‏‌خریدیم الان 380 هزار تومان شده است، ماهانه حدود یکی دو میلیون تومان قسط تاکسی و آپارتمان می‎دهیم، شما قضاوت کنید که من و شوهرم تا کی می‎توانیم دوام بیاوریم؟.

مسئول بخش دیالیز بیمارستان شهید محلاتی تبریز به ایسنا می‌گوید: اگر ما بتوانیم فضای فیزیکی بیمارستان را توسعه دهیم، خدمات بهتری ارائه می‎شود، بسیاری از بیماران اصرار می‎کنند که در این محل خدمات بگیرند، اما به‌علت محدود بودن فضا نمی‎توانیم آن‎ها را پذیرش کنیم. بدون در نظر گرفتن مهمانان، شمار کل بیماران ثابتی که در این مرکز خدمات دریافت می‌کنند، حدود 150 نفر هستند.

دکتر «جاوید صفا»، رئیس بخش دیالیز بیمارستان شهید محلاتی تبریز و فوق تخصص کلیه با بیان این‌که شمار بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در آذربایجان‌شرقی حدود 1400 نفر بوده و این آمار رو به افزایش است، اظهار می‏‌کند: حدود 20 درصد جمعیت بزرگسالان در کشور مبتلا به بیماری‎های کلیوی هستند، بیشترین میزان نارسایی کلیه را بر اثر بیماری دیابت داریم و فشار خون، برخی بیماری‎های سیستم ایمنی، سنگ کلیه و بیماری‎های ارثی هم می‎توانند در بروز بیماری‎های کلیوی نقش داشته باشند.

وی می‎گوید: بر خلاف مراکز دیالیز زیادی که داریم، متأسفانه شمار بیماران دیالیزی هم رو به افزایش بوده و همه مراکز حداقل در دو شیفت فعال هستند، مصرف مواد غذایی با نمک بالا و شور از عوامل تشدید بیماری‌‏های کلیوی و ابتلا به فشار خون هستند، از این‌رو کنترل‎های سالانه پزشکی به‌ویژه برای افراد بالای 40 سال و آگاهی‌دهی به بیماران مبنی بر رعایت رژیم‎های غذایی، باید جدی گرفته شوند.

بخش دیالیز بیمارستان شهید محلاتی تبریز در سال 94 راه‌اندازی شده و دارای 20 تخت است که در این مرکز در دو شیفت به بیماران خدمات ارائه می‌دهند.

نسبت دستگاه دیالیز به بیمار در آذربایجان‌شرقی، در سطح نرم کشوری و استاندارد است

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به ایسنا می‌گوید: نسبت دستگاه دیالیز به بیمار در آذربایجان‌شرقی، در سطح نرم کشوری و استاندارد است. 

«علی‌اکبر طاهراقدم» اظهار می‎کند: پیش از این مشکلات زیادی در بخش دیالیز داشتیم و با وجود ارائه خدمات به بیماران در سه شیفت، دچار مشکل می‌ شدیم، اما امروزه با حمایت‎های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تبریز و کمک خیران سلامت، اکثر بیمارستان‎ها در سطح استان، بخش دیالیز دارند. 

 وی با اشاره به تلاش‎های متولیان امر در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بیان می‌کند: با توجه به این که عمده‎ترین وظیفه تأمین سلامت مردم بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، پیرو تلاش‎ها و اقدامات در این راستا، شمار دستگاه دیالیز به بیمار در استان ما از نرم کشوری که چهار الی پنج دستگاه به ازای هر بیمار است نیز بهتر بوده و بیماران ما فقط در شیفت صبح و عصر دیالیز می‎شوند.   

 وی می‌افزاید:  بخش دیالیز 122 تخت خوابی بیمارستان امام رضا(ع) نیز در نوع خود بی‎نظیر بوده و حتی بعضی تخت‎ها نیز خالی هستند، حدود 1700 بیمار دیالیزی در استان داریم که نزدیک به هزار نفر از آنان در بیمارستان‎های دولتی دیالیز می‎شوند. 

طاهر اقدم با تأکید بر نقش آموزش به شهروندان و فرهنگ‎سازی به‌منظور پیشگیری از ابتلا به نارسایی کلیه، می‌گوید: پس از ابتلا به بیماری، فرد مجبور است تا هفته‎ای سه نوبت برای دیالیز شدن به بیمارستان مراجعه کند و هزینه زیادی به سیستم سلامت، چون تأمین دستگاه دیالیز نیز تحمیل می‎کند، از این‌رو می‎توان با آموزش، از ابتلا به این بیماری و مشکلات بعدی آن پیشگیری کرد. 

‎ وی با اشاره به نقش سازمان‎های مردم نهاد در کمک به بیماران کلیوی یادآور می‌شود: انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوشبختانه حمایت‎های خوبی از این بیماران کرده است، اما لازم است که خیران و سازمان‎‏های مردم نهاد برای کمک به بیماران کلیوی و آموزش به شهرندوان بیش از پیش وارد عمل شوند، کار خیر تنها ساختن بیمارستان نیست، هزینه ایاب و ذهاب، از کارافتادگی این بیماران نیز مطرح بوده و خیران می‎توانند از این طریق به بیماران کمک کنند. 

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی آذربایجان‌شرقی نیز می‌گوید: تأمین هزینه‌های سنگین‌ دارو باعث شد تا در عمل پیوند کلیه در سال جاری عقب بیفتیم.

حدود ۱۷۰۰ بیمار دیالیزی در سطح استان داریم 

«عادل فیروزی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: حدود ۱۷۰۰ بیمار دیالیزی در سطح استان داریم که ۱۲۰۰ نفر از آن‌ها از خود تبریز هستند، هشت بخش دیالیز در بیمارستان‌های تبریز فعال بوده و امسال ۶۰ بیمار پیوندی داشتیم که ۱۶ مورد از آن پیوند از  مرگ مغزی بوده و مابقی با مساعدت بیماران و انجمن کلیه استان پیوند شده‌اند.

وی با اشاره به تأثیر نوسانات ارزی و گرانی‌های اخیر بر داروهای بیماران کلیوی اضافه می‌کند: از خرداد ماه به بعد، داروی ۱۲ هزار تومانی، ۱۲۰ هزار تومان شده است، بیماران کلیوی که اکثراً به قشر ضعیف و بی‌بضاعت جامعه تعلق دارند، توان پرداخت هزینه داروها را نداشته و تقبل پرداخت این هزینه‌ها از سوی انجمن کلیه، ما از برنامه پیوند، عقب انداخته است.

وی با بیان این‌که بیماران کلیوی استان چندین ماه است که با مشکل نبود کاتتر، دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌گوید: این لوله پلاستیکی کوچک که برای تسهیل دیالیز در گردن یا قسمتی از دست بیمار، تعبیه می‌شود، پیش از این در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به طور رایگان ارائه و تعبیه می‌شد، اما هم‌اکنون تعبیه کاتتر و عمل آن در صورت پیدا شدن، چندین میلیون برای بیمار آب می‌خورد.  

فیروزی ادامه می‌دهد: از بدو تأسیس انجمن کلیه، هدیه ایثاری که دولت به اهداکننده کلیه می‌دهد، یک میلیون تومان است که آن هم دو ماه بعد از اهدا داده می‌شود، امیدواریم هدیه ایثاری که به دهنده تعلق می‌گیرد، تا سال بعد به 30 میلیون برسد.

به گزارش ایسنا، وی، هزینه زیاد ایاب و ذهاب، گرانی دارو، مسأله از کارافتادگی بیماران دیالیزی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و نبود کاتتر را از عمده مشکلات بیماران کلیوی عنوان می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین