کد خبر: ۵۵۸۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

دانمارک فروش سلاح به عربستان را تعلیق کرد

وزیر خارجه دانمارک از تصمیم کشورش برای تعلیق فروش سلاح به رژیم سعودی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 دولت دانمارک امروز (پنجشنبه) در واکنش به نقش ریاض در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول، تداوم فروش سلاح به عربستان سعودی را تعلیق کرد.

«اندرس ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته صدور مجوز برای صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را به‌خاطر ماجرای قتل خاشقچی تعلیق کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» ساموئلسن همچنین گفت که این تصمیم پس از سلسله مباحثات با دیگر وزیرای خارجه کشورهای عضو اتخادیه اروپا اتحاذ شده است.

این تعلیق علاوه بر عدم تایید مجوز قراردادهای جدید فروش سلاح به عربستان سعودی، شامل فناوری‌های با کاردبرد دوگانه – که می‌توانند کارایی نظامی و غیرنظامی را همزمان داشته باشند – نیز می‌شود.

پیشتر «پیتر آلتمائر» وزیر امور اقتصادی آلمان نیز از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته بود تا با دنباله‌روی از تصمیم برلین، فروس سلاح به ریاض را متوقف کنند.

پارلمان اروپا نیز چندی پیش در قطعنامه‌ای شدیداللحن حملات ائتلاف سعودی-اماراتی به یمن را که نزدیک به چهار سال است ادامه دارد، محکوم کرده و خواستار توقف فروش تسلیحات به این رژیم شده بود.

یک شبکه خبری ترکیه‌ای روز سه‌شنبه بخش کوتاهی از فایل صوتی هفت دقیقه‌ای از مجادله خاشقچی با مهاجمان در بخش صدور روادید کنسولگری استانبول را پخش کرد.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ دهم مهر (سوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

منبع: فارس


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین