کد خبر: ۵۵۸۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹

یک خبر تازه درباره جمال خاشقجی

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی زمانی که در سال ۲۰۱۶ در کشورش بود به دلیل انتقاد آن زمانش از دونالد ترامپ ممنوع الکار شد و برای اینکه بازداشت نشود به آمریکا سفر کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
نکته قابل توجه این است که این اطلاعاتی که رسانه‌های آمریکایی روز چهارشنبه منتشر کردند در گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۱۷ در بخش مربوط به عربستان آمده بود.

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، جمال خاشقجی روزنامه‌نگار کشته شده واشنگتن پست پس از انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۶ ممنوع الکار شده بود.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، براساس گزارش مذکور درباره وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی توسط وزارت خارجه آمریکا اعلام شد که در سپتامبر ۲۰۱۷ خاشقجی در یک تبعید خودخواسته به آمریکا آمد، زیرا وی با خطر بازداشت در کشورش به دلیل یادداشت‌هایش مواجه بود.

براساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، گزارش مذکور وزارت خارجه آمریکا در آن زمان اشاره کرده بود، عربستان روزنامه الحیاة را که خاشقجی در آن کار می‌کرد، بست و او را از کار کردن، حضور در شبکه‌های تلویزیونی و مشارکت در هر کنفرانس و سخنرانی منع کرد.

طبق این گزارش، خاشقجی بعد از مدت کوتاهی بعد از لغو ممنوعیتش از ترس اینکه از سوی مقامات سعودی بازداشت نشود، به آمریکا رفت.

این گزارش روشن می‌سازد، خاشقجی بعد از آمدن به آمریکا شروع به انتقاد از دولت عربستان در زمینه‌های متعدد نظیر سیاستش در یمن و آزادی مطبوعات در عربستان و مسائل دیگر کرد و در عین حال تصریح کرد که در صورت بازگشتش به عربستان بازداشت خواهد شد.

خاشقجی در نوشته‌هایش که به دلیل آنها با فشار عربستان روبه‌رو شده گفته بود، سیاست خارجه ترامپ متناقض است و انتظار چیزی از او به عنوان رئیس‌جمهوری با آنچه از او به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری می‌رود، امید واهی است.

به گزارش ایسنا، ترامپ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای درباره روابط واشنگتن و ریاض گفت: آمریکا قصد دارد شریک قوی برای عربستان باقی بماند و هدف از آن حفظ منافع خود و اسرائیل و بقیه کشورهای هم‌پیمان واشنگتن در منطقه است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین