کد خبر: ۵۵۸۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
آمریکا مدعی شده ایران قابلیت‌های خود در زمینه سلاح‌های شیمیایی را اعلام نکرده است

واکنش ایران به اتهام جدید آمریکا درخصوص نقض کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی

سخنگوی وزارت امور خارجه به اتهام واهی آمریکا علیه ایران در خصوص نقض کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی پاسخ گفت.
آفتاب‌‌نیوز :
بهرام قاسمی درباره اتهام واهی تازه آمریکا علیه کشورمان مبنی بر نقض کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی اظهار کرد: هیات آمریکا در واکنش ایران به اتهام جدید آمریکا درخصوص نقض کنوانسیون منع سلاح های شیمیاییسازمان منع سلاح های شیمیایی روز پنجشنبه در جریان برگزاری کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در لاهه اتهامات بی پایه و اساسی را طبق عادت مالوف و همیشگی خود علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد که این اتهامات را قویا مردود می دانیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: براساس آیین کار کنفرانس، هیات کشورمان نزد آن سازمان و پس از پایان مباحث عمومی به این اتهامات بی پایه و اساس پاسخ مقتضی خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود: آنچه که مسلّم و کاملا عیان می باشد، این  است که آمریکا به عنوان تنها کشور عضو سازمان، دارنده زرادخانه تسلیحات شیمیایی است که تاکنون به تعهدات خود برای نابودی آنها عمل نکرده، بلکه همزمان از برنامه تسلیحات شیمیایی رژیم صهیونیستی جانبداری می کند و این گونه اتهامات نادرست و ناراست را صرفا از سر خصومت با ملت ایران و برای انحراف افکار عمومی جامعه بین المللی از نقض تعهدات و حمایت های مکرر خود از زرادخانه های شیمیایی رژیم صهیونیستی و گروه های تروریستی مطرح می کند.

اتهام جدید سفیر آمریکا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی علیه ایران

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ دیروز کنت وارد، سفیر آمریکا در سازمان جهانی سلاح‌های شیمیایی لاهه دیروز در راستای تخطی ازیک معاهده بین‌المللی عدم تکثیر، ادعای خود مبنی  این که ایران تمامی قابلیت‌های خود در زمینه سلاح‌های شیمیایی را به این سازمان معرفی نکرده است، مطرح ساخت.

کنت وارد، در همایشی در سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای مدعی شد که ایران وجود یک تاسیسات تولید کننده برای پر کردن بمب‌های هوایی را گزارش نداده است و برنامه دارد تا به مهمات سمی دست یابد.

وارد در یک کنفرانس در این سازمان گفت: نگرانی مداوم ایالات متحده آمریکا این است که ایران یک برنامه سلاح‌های هسته‌ای دارد که تا کنون آن را به سازمان منع سلاح‌های هسته‌ای اعلام نکرده است.

وی همچنین مدعی شد که ایران در پی دستیابی به «مواد شیمیایی اثرگذار بر سیستم مرکزی اعصاب» برای «مقاصدی متجاوزانه» بوده و آمریکا نگران این موضوع است.

وی بر ادعای خود افزود که ایران در دهه1980 سلاح‌های شیمیای به لیبی منتقل می‌کرده است اما آن اعلام نکرد حتی پس از این‌که لیبی، خود به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام‌شان کرد.

این سفیر آمریکایی همچنین با اشاره به ادعاهایی مبنی بر کشف موشک‌های حامل مواد شیمیایی، خمپاره‌ها و بمب‌های هوایی با اصالت ایرانی از این ادعا به عنوان مدرکی برای این‌که ایران قابلیت‌های خود را به طور کامل آشکار نکرده است، یاد کرد.

غلامحسین دهقانی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در سخنرانی خود در نخستین روز چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ضمن انتقاد از رفتار فریبکارانه برخی از اعضای این معاهده، گفت: این‌گونه رفتارها، راه را برای دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح شیمیایی باز کرده و برای آنها این فرصت را فراهم کرد که از این سلاح‌ها علیه انسان‌های بی‌دفاع استفاده کنند. ایران کشوری است که همواره موضعی روشن در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی داشته و به تعهدات خود پایبند بوده است.

دهقانی ضمن اشاره به این که ایران بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است، اظهار کرد: حضور تعدادی از مجروحان سلاح‌های شیمیایی از ایران در این کنفرانس و نمایشگاهی که بر پا شده، به خوبی نشان می‌دهد که طی سه دهه گذشته چه بر جانبازان شیمیایی گذشته است.

وی سپس به عدم اقدام جامعه بین‌المللی در جلوگیری از استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم سابق عراق علیه کشورمان و همچنین مردم عراق اشاره و اظهار کرد: هر چند قدرت‌ها مانع صدام برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی نشدند، ولی مشاهده آثار دهشتناک کاربرد این سلاح‌ها بر قربانیان سلاح‌های شیمیایی باعث شد که دنیا متوجه اهمیت و فوریت انعقاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی شود و به این امر اقدام کند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تأکید کرد: آمریکا به عنوان تنها دارنده ذخایر سلاح‌های شیمیایی تاکنون به بهانه واهی مشکلات فنی از انهدام ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود که مهم‌ترین وظیفه و اولویت کشورهای عضو کنوانسیون محسوب می‌شود، خودداری کرده است.

به گزارش رویترز، دهقانی افزود: بر خلاف ماده ۱۱ کنوانسیون، اعتیاد آمریکا به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه به ایجاد مانع در استفاده صلح‌آمیز از مواد و تکنولوژی شیمیایی نیز تسری یافته و با اعمال محدودیت‌های بانکی، در عمل خدمات دارویی مناسب به جانبازان شیمیایی را هم می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد که بر خلاف تعهدات این کشور تحت کنوانسیون و مغایر با حقوق بین‌الملل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین