کد خبر: ۵۵۸۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۱

وزیر نفت: شرکت چینی جایگزین «توتال» شد

وزیر نفت با اشاره به خروج شرکت توتال فرانسه از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت که شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین به طور رسمی جایگزین توتال شده‌، اما شروع به کار نکرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 «بیژن نامدار زنگنه» افزود: باید با شرکت چینی «سی‌ان‌پی‌سی» مذاکره کنیم تا مشخص شود فعالیت عملیاتی و اجرایی را از چه زمانی آغاز می‌کند.

با خروج شرکت فرانسوی توتال از پروژه ۴.۸ میلیارد دلاری فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین، سی‌ان‌پی‌سی، جایگزین آن شد.

تیرماه سال گذشته، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت‌های توتال با ۵۰.۱ درصد سهم، سی‌ان‌پی‌سی با ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ایران با ۱۹.۹ درصد سهم امضا شد اما شرکت توتال فرانسه بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام گفت که در صورت عدم دریافت معافیت از تحریم‌ها، این پروژه را ترک می‌کند.

ایران دو ماه به توتال فرصت داد که از آمریکا معافیت بگیرد و سرانجام شرکت توتال اعلام کرد که آمریکا موافقت نکرده و از پروژه کنار رفت.

البته شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین به طور رسمی اعلام نکرده ‌که آیا مایل به دریافت سهم توتال هست یا نه، اما بر اساس قرارداد، هر کدام از سهام‌داران می‌توانند سهم خود را به شرکت همکار واگذار کنند.

جایگزین شدن شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» در پارس جنوبی به این معناست که این شرکت، اکنون سهمی 80٫1 درصدی در پروژه دارد و باید حدود 4 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند.

این پروژه به دو بخش تقسیم شده است؛ بخش اول مربوط به حفاری چاه‌ها، ساخت و نصب سکوهای تولید گاز و کشیدن خط لوله تا پالایشگاه‌های پارس جنوبی در عسلویه است و ارزش آن 2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و هدف آن تولید روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز و 80 هزار بشکه میعانات گازی است.

اما نکته مهم و مشکل کار، بخش دوم پروژه است که برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی شده بود و شامل ساخت یک سکوی عظیم 20 هزار تنی به همراه چندین کمپرسور برای حفظ میزان تولید گاز این فاز است.

پیش بینی می شود تا پنج سال آینده فشار میدان پارس جنوبی به شدت افت پیدا کند و سکوهای 1500 تا 2000 تنی موجود در این میدان باید با سکوهای 20 هزار تنی عوض شوند.

هزینه ساخت هر سکوی 20 هزار تنی به همراه کمپرسورها نیز حدود 2٫5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که نه ایران و نه شرکت چینی فناوری ساخت آن را ندارند.

ایران امیدوار بود که شرکت توتال همراه با ساخت اولین سکوی عظیم، فناوری ساخت آن را نیز به ایران بیاورد؛ به گفته مقام‌های ایرانی، بعد از پنج سال، دست‌کم نیاز به 10 سکوی عظیم برای نصب در پارس جنوبی است تا میزان تولید میدان دچار افت نشود.

پارس جنوبی با تولید روزانه حدود 670 میلیون متر مکعب گاز، سهمی 70 درصدی در کل تولید گاز کشور دارد.
خبرگزاری رویترز ماه گذشته خبر داد که این شرکت چینی که همزمان از مشتریان عمده نفت ایران نیز هست، به خاطر تحریم‌های آمریکا حاضر نشده‌ تا در ماه نوامبر نفتی از ایران خریداری کند.

به گزارش خانه ملت،هنوز معلوم نیست، این شرکت که برای خرید نفت ایران نیز رعایت تحریم‌های آمریکا را می‌کند، چگونه حاضر به سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلار در پارس جنوبی خواهد شد. البته این شرکت سال‌هاست که توسعه میدان آزادگان شمالی ایران را بر عهده دارد.

اکنون روزانه 80 هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین