کد خبر: ۵۵۸۹۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
در پنج سال گذشته آمریکا 61 درصد از صادرات تسلیحاتی به عربستان را از آن خود کرده است

عربستان تسلیحات خود را از کجا تامین می‌کند؟ کدام کشورها بیشترین سلاح را به سعودی‎ها می‎فروشند؟

از زمان مرگ "جمال خاشقجی"، خواست اعمال محدودیت بیشتر در صادرات اسلحه به عربستان به ویژه در اروپا افزایش یافته است. با این حال، ترامپ می‌گوید این معامله‌ای سودآور است و حاضر به چشم‌پوشی از سود حاصل از فروش تسلیحات به عربستان نیست. پس از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و سپس آلمان تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات مورد نیاز عربستان سعودی بوده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری "سی ان ان" در گزارشی با اشاره به وضعیت صادرات تسلیحات به عربستان به حصوص پس از ماجرای قتل خاشقجی و افزایش فشار بر ریاض برای توقف جنگ در یمن می‌نویسد: "تعدادی از کشورها فروش تسلیحات به عربستان سعودی را محدود کرده‌اند؛ به خصوص از سال 2015 میلادی به این سو که پادشاهی عربستان جنگی را با حملات هوایی علیه یمن به راه انداخته که از دید سازمان ملل متحد بدترین فاجعه انسانی در جهان است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ از زمان مرگ "جمال خاشقجی"، خواست اعمال محدودیت بیشتر در صادرات اسلحه به عربستان به ویژه در اروپا افزایش یافته است. با این حال، ترامپ می‌گوید این معامله‌ای سودآور است و حاضر به چشم‌پوشی از سود حاصل از فروش تسلیحات به عربستان نیست. 

عربستان تسلیحات خود را از کجا تامین می‌کند؟ کدام کشورها بیشترین سلاح را به عربستان می‎فروشند؟

اخیرا اما دانمارک و فنلاند کشورهایی بودند که معاملات تسلیحاتی تازه با عربستان را به حالت تعلیق درآوردند. وزارت خارجه دانمارک اعلام کرده که این به دلیل موضوع جنگ در یمن و پرونده خاشقجی است. وزارت خارجه فنلاند اما تنها به موضوع یمن اشاره کرد. فنلاند فروش تسلیحات تازه به امارات را نیز ممنوع کرده است؛ کشوری که بخشی از ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ علیه یمن است. دانمارک و فنلاند اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات عربستان نیستند. با این حال، آلمان جزو اصلی‌ترین کشورهای صادرکننده تسلیحات به عربستان است. این کشور نیز معاملات تسلیحاتی خود با عربستان را به حالت تعلیق درآورده است و روز دوشنبه از ممنوعیت انتقال تسلیحات تازه به آن کشور خبر داده است". 

شبکه خبری "سی ان ان" در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که عربستان تسلیحات خود را از کجا تامین می‌کند؟ این شبکه خبری می‌نویسد: "معاملات تسلیحاتی معمولا مخفیانه هستند و اطلاعات زیادی درباره آن وجود ندارند. موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم که تلاش می‌کند تا معاملات مربوط به خرید تسلیحات را ردیابی کند در گزارشی اشاره کرده که واردات دهه گذشته نشان می‌دهد که پس از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و سپس آلمان تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات مورد نیاز عربستان سعودی بوده‌اند. با این حال، واقعیت آن است که از حجم صادرات تسلیحات به عربستان سعودی در سال‌های اخیر به شدت کاسته شده است.

عربستان تسلیحات خود را از کجا تامین می‌کند؟ کدام کشورها بیشترین سلاح را به عربستان می‎فروشند؟

برای مثال، بریتانیا در سال 2016 میلادی صادرات تسلیحاتی به ارزش 843 میلیون دلار به عربستان را داشت این میزان اما در سال گذشته به 436 میلیون دلار کاهش یافته است. صادرات تسلیحات فرانسه به عربستان در سال 2015 میلادی به ارزش 174 میلیون دلار بود اما در سال 2016 میلادی این میزان به 91 میلیون دلار و در سال گذشته به 27 میلیون دلار کاهش یافته است. میزان صادرات تسلیحاتی اسپانیا به عربستان نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. علیرغم این کاهش صادرات، ارزش کلی واردات تسلیحات عربستان سعودی در فاصله سال‌های 2016 تا 2017 میلادی افزایشی 38 درصدی داشته است علت این امر صادرات قابل ملاحظه تسلیحاتی امریکا به عربستان سعودی بوده است که تقریبا به میزان دو برابر افزایش یافته و از 1.8 میلیارد دلار به 3.4 میلیارد دلار افزایش یافته است. آلمان نیز در این بازه زمانی صادرات خود را افزایش داده و از 14 میلیون دلار به 105 میلیون دلار رسانده است؛ اگرچه انتظار می‌رسد این میزان صادرات امسال به دلیل ممنوعیت‌های اعمال‌شده از سوی آلمان کاهش یابند. هیچ کشوری به میزان صادرات تسلیحاتی امریکا نزدیک نشده است. در پنج سال گذشته امریکا 61 درصد از صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی را از آن خود کرده است بریتانیا در رتبه دوم قرار دارد و 23 درصد از تسلیحات مورد نیاز عربستان را تامین می‌کند و فرانسه با 4 درصد سهمی که در این صادرات دارد رتبه سوم را کسب کرده است". 

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند چین نیز مقدار قابل‌توجهی صادرات تسلیحاتی به عربستان داشته و میزان آن رو به افزایش بوده است. میزان صادرات تسلیحاتی روسیه به قدری به عربستان سعودی اندک بوده که در پایگاه داده‌ها به حساب نیامده و محاسبه نشده است. روسیه در 10 تا 15 سال گذشته سعی کرده تا به بازار تسلیحاتی عربستان دست یابد اما موفق نشده است. در رقابت میان روسیه و چین، چینی‌ها موفق‌تر بوده‌اند و پهپادهایی را به عربستان فروخته‌اند.

عربستان تسلیحات خود را از کجا تامین می‌کند؟ کدام کشورها بیشترین سلاح را به عربستان می‎فروشند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
پس چرا اسم چین هیچوقت از رسانه ملی ما به عنوان کشور همدست در کشتار کودکان یمن گفته نمی شود؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین