کد خبر: ۵۵۹۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱

اعلام جزئیات طرح صلح جدید دولت افغانستان/ معرفی اعضای تیم مذاکره کننده با طالبان

رئیس جمهوری افغانستان در کنفرانس ژنو جزئیات طرح صلح جدید دولتش با گروه طالبان را اعلام کرد. این کنفرانس با حضور رهبران و مقام‌های بلندپایه افغانستان و وزیران و نمایندگان با صلاحیت جامعه جهانی،‌ در کشور سوئیس آغاز شد.
آفتاب‌‌نیوز :
اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی‌اش در آغاز این کنفرانس، طرح صلح جدید را "نقشه راه صلح" برای "حرکت به جلو" نامید و گفت، این طرح را پس از مشورت با نمایندگان اقشار مختلف مردم تهیه کرده‌است.

همزمان با این سخنرانی، دفتر ریاست جمهوری افغانستان در کابل، اعضای هیات ۱۲ نفره مذاکره کننده با طالبان را معرفی کرد. عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر اشرف غنی، ریاست این هیات را به عهده خواهد داشت.

کنفرانس ژنو توسط سازمان ملل متحد در مقر اروپایی این سازمان در شهر ژنو سوئیس برگزار ‌می‌شود. ریاست کنفرانس را افغانستان و سامان ملل به صورت مشترک برعهده دارند.

این کنفرانس با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان افتتاح شد. وزیر خارجه افغانستان درباره "پیشرفت‌های" کشورش به کشورهای شرکت کننده گزارش داد.

رئیس‎جمهوری افغانستان به شرکت‌کنندگان کنفرانس ژنو گفت که کشورش اکنون وارد دومین مرحله از صلح خواهد شد. او تاکید کرد که "نقشه راه" مورد نظر او، به دنبال صلحی است که "طالبان شامل یک جامعه فراگیر و مردم‌سالار شوند."

غنی گفت گام اول در این راه، پایبندی به حقوق پیش‌بینی شده در قانون اساسی افغانستان برای همه شهروندان کشور، به ویژه زنان است. او در عین حالی که تاکید کرد طالبان باید قانون اساسی را بپذیرند، از امکان تعدیل قانون اساسی بر اساس مواد خود قانون سخن گفت.

به گزارش بی‌بی‌سی، در طرح صلح جدید دولت افغانستان، که دفتر ریاست جمهوری جزئیات بیشتر آن را منتشر کرده، آمده است که "به هیچ‌یک از گروهای مسلحی که با شبکه‌های تروریستی خارجی، سازمان‌های مخرب خارجی، نهادهای دولتی یا غیر دولتی رابطه داشته باشند و در جستجوی نفوذ در افغانستان باشند، اجازه فعالیت داده نمی‌شود".

شرط‌های برآمده از "مشورت با مردم"

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفته شده که در جریان آماده کردن طرح صلح جدید، با اقشار مختلف مردم هم مشورت شده است.

به گفته دفتر ریاست جمهوری، سه شرط زیر در نتیجه مشورت با مردم به طرح صلح اضافه شده است:

تاکید بر اهمیت و اعتبار قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۴

شراکت اساسی افغانستان با جامعه جهانی

رهبری روند صلح توسط حکومت افغانستان

برگزاری انتخابات

در طرح صلح جدید دولت افغانستان تاکید شده است که انتخابات ریاست جمهوری کشور در سال ۲۰۱۹، حتماً باید برگزار شود؛ زیرا "افغان‌ها برای تصویب موافقتنامه صلح، عملی ساختن آن و رهبری مصالحه اجتماعی، به یک حکومت منتخب نیاز دارند".

در حالی که دوره ریاست جمهوری اشرف غنی (در دور اول) رو به پایان است و او برای ادامه حکومت، نیاز به انتخاب مجدد دارد، در طرح صلح جدید تاکید شده که اجرای این طرح، پنج سال زمان خواهد برد.

مذاکره‌کنندگان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعضای هیات ۱۲ نفره مذاکره کننده با طالبان را معرفی کرده است.

در ترکیب این هیات که عبدالسلام رحیمی، رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان، ریاست آن را به عهده دارد، دو زن هم دیده می‌شوند. در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری همچنین گفته شده که این فهرست قابل تغییر است.



بورد مشورتی

در کنار هیات مذاکره کننده، یک بورد مشورتی، مرکب از ۹ کمیته هم پیشبینی شده است:

کمیته رهبران سیاسی

کمیته احزاب سیاسی

کمیته امور جوانان

کمیته امور زنان

کمیته علما

کمیته رهبران ولایتی

کمیته جامعه مدنی و فرهنگی

کمیته بخش خصوصی

کمیته مهاجرین و کوچی‌ها

وظیفه کمیته‌های ۹ گانه مشورتی، مشورت دادن به رئیس‌جمهوری "در زمینه موضوعات حساس" اعلام شده است.

سرنوشت شورای عالی صلح

به گزارش ایسنا، از زمان تشکیل شورای عالی صلح افغانستان در سال ۲۰۱۰، این شورا مسئول پیشبرد تلاش‌ها برای انجام مذاکرات صلح با گروه‎های مسلح مخالف، به ویژه طالبان بوده است. در طرح صلح جدید دولت افغانستان گفته شده که در ساختار شورای عالی صلح تجدید نظر می‌شود.

قرار است این شورا پس از تجدید ساختار، بر آگاهی‌دهی به مردم، پس از توافق صلح، تمرکز کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین